خبرهای داغ:
یادداشت بسیج جامعه زنان کشور /

نمایندگان ملت مدافع فرهنگ غنی ایرانی باشند

عدم استقبال نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی به عضویت در کمیسیون فرهنگی، در شرایطی که کشور بیش از هرچیز نیازمند حفظ فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خویش است، نشان می دهد که نمایندگان هنوز به این باور نرسیده اند که فرهنگ بر همه تصمیم سازی ها موثر است و باید وزنی بیش از دیگر کمیسیون ها در مجلس داشته باشد.
کد خبر: ۹۲۴۸۹۸۶
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج - زهرا باقری، آنچه که مردم را به سمت استفاده هدفمند از کالا و خدمات سوق می دهد و زندگی اقتصادی آن ها را در کنار سیره و منش اجتماعی رقم می زند و نوع مواجهه با بحران های سیاسی را مشخص می کند و معجونی به نام سبک زندگی را ایجاد می کند، فرهنگ نام دارد.
فرهنگ هر کشوری الگوی رفتاری مردم را به گونه یا مشخص می کند که کارشناسان به واسطه آن می توانند رفتار مردم را تحلیل کنند زیرا فرهنگ در واقع شناسنامه هر جامعه ای محسوب می شود.
کشور ایران در این زمینه، وضعیت متفاوتی را نسبت به سایر کشورها دارد زیرا با پیروزی انقلاب اسلامی، مقابل فرهنگ جهانی که غرب را الگوی خود قرار داده بود ایستاد، همچنین شوروی به عنوان کشوری مسلط در شرق نیز نتوانست الگوی فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، بنابراین کشورهای مسلط در شرق و غرب برای مقابله با فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، همواره این کشور را با چالش های فرهنگی روبرو کرده اند.
بیش از ۴۰ سال است که این کشور با انواع و اقسام تهاجم های فرهنگی دست و پنجه نرم می کند اما امروز به واسطه ظهور و گسترش فضای مجازی، این هجمه ها افزایش پیدا کرده و به بهانه جهانی شدن، سیل عظیمی از الگوهایی که سبک زندگی غربی و غیراسلامی را ترویج می کنند، همواره در سبک کالای دیداری خانواده های ایرانی قرار گرفته است.
طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، فرهنگ هر کشوری در سه عرصه خود را نشان می دهد که نخستین عرصه، تصمیم های کلان کشور است که بدین ترتیب فرهنگ این تصمیمات را جهت دهی می کند و بر تصمیم های اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و یا در تولید اثر گذار است.
عرصه دیگر جامعه است، یعنی ذهن و رفتار عمومی در جامعه، که اندیشیدن و تصمیم گیری جامعه بر اساس فرهنگی است که در ذهن آن حاکم و عرصه سوم، سیاست های کلان آموزشی و علمی دستگاه های موظف دولت؛ یعنی آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت و درمان است.
علی رغم اینکه رهبر معظم انقلاب نخستین عرصه فرهنگی را تاثیرگذاری بر تصمیم های کلان کشور می دانند ولی هنوز هم لزوم توجه به فرهنگ احساس نشده است، چرا که همانند دوره قبل مجلس شورای اسلامی در انتخاب فراکسیون های این مجلس، فرهنگ با کمترین استقبال نمایندگان مواجه شده است.
همانطور که روز گذشته، ۲۵ خردادماه سال ۱۳۹۹، در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، بیان کرده، این موضوع باعث نگرانی دلسوزان فرهنگی است.
وی در خصوص خطر فضای مجازی و تاثیری که بر فرهنگ ایرانی اسلامی می گذارد هشدار داد و با بیان اینکه ۵ آهنگ آخر یک خواننده غیر اخلاقی ۱۹۸ میلیون بار دیده شده تصریح کرد: متاسفانه فضای مجازی رها شده و در کمتر از یک سال گذشته که پهنای باند دو و نیم برابر شده است، ۶۰ تا ۷۰ درصد این فضا در اختیار اینستاگرام است. جایی که شاعری با ۲۰۰ فالور وقتی از حاج قاسم سلیمانی می‌گویند صفحه‌اش بسته می‌شود.
وی انتشار محتوای غیر ایرانی را دوبرابر محتوای ایرانی دانسته که به طور مداوم مطالب غیراخلاقی و غیردینی منتشر می کنند و بر همین اساس ۳۰ درصد جرایم یارانه‌ای، ۲۵ درصد محتوای خلاف عفت و درآمدهای کثیف از قمار و تبلیغات ناهنجار در همین فضا اتفاق می‌افتد.
این جریانات در حالی اتفاق می افتد که یکی از دغدغه های اصلی رهبر معظم انقلاب فرهنگ است، همانطور که قمی گفت: در شهریورماه سال ۸۶ جلسه هیأت دولت بعد از گزارش آقای احمدی‌نژاد، رهبری فرمودند فرهنگ حقیقتا مظلوم است.
در مجلس یازدهم شورای اسلامی زمانی که به آمار استقبال نمایندگان مجلس برای عضویت در کمیسیون ها نگاه می کنیم، متوجه می شویم که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بالاترین استقبال را داشته و هرچند که موضوعات حول محور این کمیسیون بسیار مهم است و نمایندگان مجلس با دید انقلابی خود نسبت به انتخاب آن، اقبال نشان داده اند اما اهمیت کمیسیون فرهنگی هم کم نیست.
با این حال، سهم داوطلبان عضویت در کمیسیون فرهنگی تنها ۴ درصد است، یعنی فقط ۶ نماینده اولویت اول خود را برای عضویت در کمیسیون های تخصصی، به فرهنگ اختصاص داده اند و تنها ۶ نماینده اولویت دوم خود را این کمیسیون اعلام کرده اند که هر دلسوزی این آمار را ببیند، یاد مظلومیت فرهنگ می‌افتد.
بنابر آنچه گفته شد، ضروری است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با توجه به تجربه ضررهایی که ناشی از کم توجهی به فرهنگ در تصمیم گیری های کلان کشور، به بدنه جامعه وارد شده است، به این کمیسیون در حد کمیسیون امنیت ملی و یا بیشتر از آن اهمیت بدهند و با ورود افراد توانمند به این عرصه، موجب شوند که فرهنگ از محجوریت خارج شود.
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس

ارسال نظرات