به همت معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور؛

دومین شماره نشریه بصائر علمی منتشر شد

دومین شماره نشریه "بصائر علمی " ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم، هفته دوم تیرماه ۹۹ منتشر شد.
کد خبر: ۹۲۵۱۳۷۷
|
۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دومین شماره نشریه  بصائر علمی ویژه اساتید شبکه ملی قدرت نرم و به همت معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور و با تمرکز و تاکید بر مباحث  علمی، تحقیقی و پژوهشی، هفته دوم تیرماه ۹۹ منتشر شد.

نشریه علمی بصائر به صورت موضوعی منتشر می شود؛ یعنی هر شماره آن به موضوعی خاص در حوزه علم، تحقیق و پژوهش اختصاص دارد.

 در دومین شماره این نشریه علمی، متن کامل سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه محقق و پژوهشگر و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی که در تاریخ ۹۹/۳/۲۱ در نشست شورای تبیین معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید ایراد شده است، آورده شده. نظر به اهمیت مباحث و موضوعات مطرح شده به ویژه برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور این معاونت بر آن شد تا این مباحث را در اختیار مدیران و اعضای شبکه ملی و قدرت نرم سازمان قرار دهد. همچنین معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور امیدوار است، اساتید فرهیخته با ارائه نقطه نظرات سازنده و روشنگرانه خویش این معاونت را در ارائه تولید محتوای پربار و غنی یاری نمایند.

در بخشی از این سخنرانی  چنین  آمده است:

  « ما سه هدف را باید در علوم اجتماعی دنبال کنیم؛ توصیف انسان محقق؛ توصیف انسان مطلوب و نقد و تغییر انسان محقق و مطلوب. ما با این علوم اجتماعی موافق هستیم. این که فقط به توصیف انسان محقق بپردازیم چه با روش تبیینی، چه تفسیری و چه گفتمانی، این کافی نیست. یا فقط نقد کنیم مثل روش انتقادی یا به تعبیر دقیق‌تر کافی نیست. ما به  هر سه کار نیاز داریم. توصیف انسان  محقق ، توصیف انسان مطلوب و نقد و تعبیر انسان  مطلوب و محقق.  یک تفاوت بین علوم اجتماعی حکمی با علوم اجتماعی مدرن است.

تفاوت دیگر اینکه ما قائل به عقل بسندگی و انسان بسندگی زندگی و دنیا بسندگی هم نیستیم عقلانیت وحیانی را قائل هستیم، دنیای آخرت ساز را قائل هستیم و خدا محوری که در راس است. با این ۳ مبنا یک روشی را باید ارائه دهیم که مزایای روش تفسیری انتقادی تبیینی را داشته باشد، گرفتار نسبی‌گرایی هم نشویم و بتواند این سه ساحت انسان را هم برای ما معرفی کند؛ توصیف انسان، توصیف انسان مطلوب  و نقد و تغییر انسان مطلوب و محقق که ما از آن تعبیر کردیم به روش حکیمی اجتهادی...»

انتهای پیام/

 

دومین شماره نشریه بصائر علمی منتشر شد

علاقه‌مندان برای تهیه این نشریه می‌توانند از طریق لینک زیر متن کامل  را دریافت کنند.

بصائر علمی 2

ارسال نظرات