خبرهای داغ:

زنان خانه دار، مبلغ فرهنگ تولید داشته باشند

طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، امسال اقتصاد ایران باید به جهش تولید دست پیدا کند .
کد خبر: ۹۲۵۵۰۵۸
|
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  شیوع ویروس کرونا موجب بحرانی در جهان شد که به جهت نامشخص بودن ابعاد آن، در ابتدا بی تدبیری، ناهماهنگی و بی عملی های کشورها کاملا منطقی به نظر می رسید اما با گذشت بیش از ۴ ماه از این بحران، مقایسه فعالیت هایی که دولت انجام داده است در مقایسه با دیگر کشورها، نشان می دهد که برنامه ریزی بلند مدتی برای حل این مشکل در نظر گرفته نشده است.
این در حالی است که چندماه گذشته، قریب به ۳۰ نفر از اساتید کشور، در مورد ابعاد اقتصادی این بحران بحث کردند و به مدل های اجرایی در بخش مردمی و حاکمیتی رسیدند اما دولت بدون توجه به این مدل ها، دست به امهال اقساط برخی از افراد و وام یک میلیون تومانی به ۲۴ یا ۲۵ میلیون خانوار اعطا کرده است که به اعتقاد اقتصاددانان این موضوع زیاد راه گشا نبود.
حال آنکه رقم ۲۴-۲۵ هزار میلیارد تومان می توانست اتفاقات بسیار خوبی را در حوزه تولید رقم بزند و اقدام دیگر دولت، تاخیر در پرداخت حق بیمه کارفرما بود که در مجموع فعالیت های دولت را می توان صرفا تأکید به رعایت توصیه های پزشکی عنوان کرد.
کمک مومنانه زنان در بحران کرونا
اما از بعد مردمی، به ویژه در فعالیت های زنان، در چند بعد بسیار موفق عمل کردند، یکی از این ابعاد که بسیار هم حائز اهمیت است، آرامش آفرینی است که با پیشینه بسیار قوی ایرانی ها در زمینه بحران ها، چنین انتظاری نیز از آنان می رفت، زیرا ایران به جز چند مورد اقدام هیجانی، کارنامه موفقی را در این بخش رقم زده است .
بعد دیگر، تولید ماسک و اقلام پزشکی بود که زنان به صورت جهادی، دوشادوش مردان توانستند با برطرف کردن نیاز پزشکی، ضمن کاهش قیمت عرضه این محصولات، کشور را از مرحله واردات این اقلام به قدرت صادرات برسانند.
اقدام دیگر پاسخ به فراخوان رهبر معظم انقلاب به هم دلی مومنانه و مساوات بود که ماه مبارک رمضان اتفاقات خوبی را رقم زد که بخش عمده آن، در ماه رمضان صورت گرفت و اقدام بسیار موثری بود.
اما با توجه به پیش بینی هایی که صورت گرفته، حداقل به مدت ۲ سال جهان درگیر این ویروس خواهد بود، بنابراین ضرورت دارد اقدامات اقتصادی بر پایه اقتصاد مقاومتی صورت گیرد، زیرا یکی از شعارهای محوری اقتصاد مقاومتی رسیدن به اهداف تحت هر شرایطی است، یک زمان رفاه است و زمانی تحریم، بلایای طبیعی، سیل، زلزله، جنگ داخلی و خارجی، بیماری ولی بر پایه اقتصاد مقاومتی که شاکله آن تولید است، می توان از همه این ها و صدالبته از بحران کرونا عبور کرد.
کرونا موجب شوک اقتصادی در جهان شده است
اقتصادهای جهان در حال حاضر به علت کرونا متحمل سه شوک در حوزه رفاه مردمی شده اند، نخستین شوک، کم شدن تقاضای خرید به دلیل کاهش گردشگری، ایجاد فاصله گذاری اجتماعی و کم شدن درآمد مردم است و شوک بعدی در بخش عرضه است که نیروی کار به جهت فاصله گذاری اجتماعی کمتر به سر کار می رود و تولیدات کاهش پیدا می کند و شوک سوم که متاثر از این دو است در بخش سرمایه گذاری است زیرا زمانی که عرضه، تولید و تقاضا کم باشد سرمایه گذاری از صرفه می افتد و مردم کمتر سرمایه گذاری می کنند، پولهایشان را ذخیره می کنند یعنی از چرخه اقتصاد خارج می کنند یا به سیکل های معیوب یعنی تبدیل به مواردی همچون پول خارجی و طلا است.
امکان پیشرفت اقتصادی با بهره گیری درست از سرمایه های ایران
همانطور که رهبر معظم انقلاب شعار امسال را جهش تولید نامیده اند، در حال حاضر اقتصاد ایران به جهت برخورداری از سرمایه های اقتصادی ظرفیت این را دارد که از جایگاه ۱۸جهان به ششم برسد و این مهم باید در گام دوم انجام شود و رمز تحقق آن جز با گسترش تولید نیست.
مشکل اصلی اقتصاد در بحران کرونا، رکود تولید است اما اگر تولید به حرکت در بیاید، نیروی کار مشغول به کار می شود و با درآمدی که ایجاد می شود کالا خریداری می کنند، بنابراین رسالت زنان در این مرحله، ممانعت از ورود سرمایه به سیکل معیوب است زیرا این سیکل سودباد آورده و بدون مالیات دارد که علی رغم سیاست های برخی کشورها ناظر بر پرداخت مالیات از این سودها، سرمایه گذاری در این بخش در ایران بسیار سودآور است ولی این سود تنها در جیب حدود ۱۵هزار نفر که دارای رانت های قوی هستند، می رسد.
با وجودی که صاحبان ثروت بادآورده از این سیکل معیوب مالیاتی پرداخت نمی کنند، متاسفانه کارآفرینان صاحب صنایع، مجبورند قریب به ۲۰ درصد دریافتی خود را مالیات بدهند که با نظام مند کردن نظام مالیاتی کشور هم می توان سودبادآورده را کنترل کرد و هم سیستم تشویق برای تولید کننده لحاظ کرد.
نباید فرهنگ تولید را منحصر به قشر خاصی دانست، بنابراین زنان در دو بخش نخبگانی و مردمی می توانند نقش آفرین باشند، بدین ترتیب که با هوشیاری در حوزه مطالبه گری، از دولت خواهان تنظیم هوشمندانه مالیات باشند بدین شکل که مالیات در بخش سودهای بادآورده وضع شود و در تولید این مالیات کاهش پیدا کند.
همچنین با بهره گیری از نگاه جهاد اقتصادی، سرمایه های اقتصادی خود را به بخش تولید هدایت کنند و نیز مشق دیگران نیز برای حرکت به این سمت باشند.
در سایه اجرای این چند قاعده ساده اما عمیق از الفبای اقتصاد مقاومتی ایران می تواند در شرایط بحران کرونا، به پیشرفت و توسعه اقتصادی دست پیدا کند.

برگرفته از گفتگوی زنده اینستاگرامی دکتر حجت الله عبدالملکی با پیج کافه تحلیل، جمعه سیزدهم تیرماه.

طنین یاس - زهرا باقری

ارسال نظرات
آخرین اخبار