خبرهای داغ:
مسئول واحد پژوهش و آموزش حوزه هنری استان همدان در گفت‌وگو با «بسیج»:
مسئول واحد پژوهش و آموزش حوزه هنری استان همدان گفت: نسخه خوانی جدید رمان 120 ساله و تاریخی «تاریخ غیرت»، نوشته آقا شیخ موسی نثری دستجردی از پیوست دوم دانشنامه استان همدان منتشر شد.
کد خبر: ۹۲۵۶۰۳۰
|
۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱

ویراست جدید رمان 120 ساله «تاریخ غیرت» منتشر شدمصطفی قهرمانی ارشد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار داشت: نسخه خوانی جدید رمان 120 ساله و تاریخی «تاریخ غیرت»، نوشته آقا شیخ موسی نثری دستجردی از پیوست دوم دانشنامه استان همدان منتشر شد.

وی از استقبال غیر قابل پیش‌بینی فروش چاپ اول این کتاب خبر داد و گفت: در ویراست دوم رمان «تاریخ غیرت» تمامی افتادگی‌ها، افزودگی‌ها،  بدخوانی‌ها و کلمات ناخوانا از روی نسخه خطی اصلی اثر تصحیح و با ویرایش فنی، پاراگراف‌بندی‌ها و دیالوگ‌ها اصلاح شده است.

مسئول واحد پژوهش و آموزش حوزه هنری استان همدان با اشاره به اینکه  نسخه خطی رمان «تاریخ غیرت» مربوط به سال 1276ه‍.ش (1315ه‍.ق) است، افزود: ادبیات و دیالوگ‌های نسخه اصلی مربوط به 123 سال گذشته است که در ویراست دوم این کتاب، خوانش داستان برای خوانندگان معاصر آسان‌تر شده است.

وی سبک نگارش داستان این رمان را که  به سده گذشته باز می­گردد، نادر و بدیع دانست و تصریح کرد: رمان «تاریخ غیرت» در دوره‌ای نوشته شده است که داستان‌نویسی و رمان‌نویسی به معنا و مفهوم فعلی آن وجود نداشته و سبک نگارش داستانی آن با ادبیات زمان مردم خود نیز فاصله داشته است.

قهرمانی ارشد با بیان اینکه ویراست دوم کتاب با ویراستاری و نسخه خوانی خود او و با کوشش مهدی به خیال،  در 12 فصل،277 صفحه و در تیراژ 1100 نسخه به چاپ رسیده است، گفت:  وقایع رمان مربوط به سال 1136هـ.ق. یعنی زمانی که لشکر عظیم عثمانی به رهبری احمدپاشا از بغداد به‌طرف غرب ایران هجوم آورد و گروه وسیعی از مردم بی‌دفاع همدان را قتل‌عام کردند؛ در حالی که مردم دلیر این شهر با شجاعت و دلاوری ‌که کمتر دیده شده، سعی کردند جلو اعمال وحشیانه‌ آنان را بگیرند.

گفتنی است؛ علاقمندان به تهیه کتاب می‌توانند به حوزه هنری استان همدان مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات