دکتر پروین همت افزا مطرح کرد:

بی حجابی، تکیه بر جذابیت‌‏های ظاهری و نه اصالت‌‌ها و ارزش‏‌های متعالی است

افراد بی حجاب قبل از همه اسیر خویش هستند و به فروشنده‌ای شباهت دارند که پیوسته در اندیشه تزیین ظاهر و تغییر دکور خود به سر می‏‌برند و فرصت پرداختن به ارتقاء و گسترش اصول ذاتی خود را از خود سلب می کنند.
کد خبر: ۹۲۵۶۸۱۸
|
۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج،  دکتر پروین همت افزا ، دکترای روانشناسی و مدرس دانشگاه‌های استان خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که آیا سلامت شخصیت و فرصت رشد شخصیت با رعایت حجاب بیش‏تر فراهم می‌‏گردد یا با عدم رعایت آن؟ گفت: شخصیت سالم، اساس زندگی روانی یک فرد است. در واقع شخصیت را می توان مجموعه‌ای از افکار، عواطف، عادت‏‌ها و اخلاقیات یک انسان دانست که به تمایز وی از دیگران می‏ انجامد؛ به عبارت دیگر، مجموعه صفات و ویژگی‏‌های جسمی، روانی و رفتاری که هر انسان را از انسان‌‏های دیگر متمایز می‌‏سازد، شخصیت نام دارد.  بر این اساس، هر کس شخصیتی دارد که خود را با آن معرفی می‏‌کند  و دیگران نیز او را به همان ویژگی‏ ها می‌‏شناسند.

بی حجابی تکیه بر جذابیت‌‏های ظاهری و نه اصالت‌ ها و ارزش‏‌های متعالی است

وی در ادامه به دیدگاه آبراهام مازلو اشاره کرد: آبراهام مازلو در هرم نیازهای انسانی ، نیازهای جسمانی را در قاعده ( پایین هرم ) و نیازهای روانی را در مراحل بالاتر درج کرده و بیان می دارد که انسانی به راس هرم ( یعنی به خودشکوفایی یا کمال انسانی) دست پیدا می کند که نیازهای جسمانی را پشت سر گذاشته و به نیازهای روانی و در واقع به راس هرم نزدیک‌تر شده باشد.

این مدرس دانشگاه اشاره کرد: دریکی از نظریه‌های روانشناسی با نام «روان‏شناسی کمال» ، انسان رشد یافته ، انسان خواستارِ تحققِ خود معرفی می‏‌گردد، به  این گونه که: انسانی که نیازهای سطوح پایین (نیازهای جسمانی، ایمنی، تعلق، محبت و احترام) را طی کرده، در صدد استفاده از توانایی‏‌ها و قابلیت‏‌های خود است و به دنبال به فعلیّت رساندن خویشتن و تحقق خویش است‏.

پروین همت افزا نظریه اریک فروم را  نیز چنین مطرح کرد: اریک فروم  انسان رشد یافته را انسان بارور (Productive person) معرفی می‏‌کند انسانی است که نیازهای روانی‌‏اش را از راه‌‏های بارور و زایا و خلاق ارضا می‏‌کند، به عقیده اومؤثرترین عامل در رشد شخصیت انسان برآوردن معقول نیازهای روانی است که حیوانات پست این نوع نیازها را ندارند. انسان سالم نیازهای روانی – نه نیازهای جسمانی مانند گرسنگی، تشنگی، جنسی و…- خود را از راه‏‌های خلاّق ارضا می‏‌کند و اشخاص ناسالم از راه‏‌های نامعقول‏.

 دکتر همت افزا در نتیجه‌گیری از نظریات روان شناسان در ارتباط با حجاب گفت: اکنون باید دید فرصت رشد شخصیت با رعایت حجاب بیش‏تر فراهم می‏‌گردد یا با عدم رعایت آن؟ انسانی که پیوسته نگران زیبایی خود است و بیش‏تر در جهت معرفی پیکر خود می‏‌کوشد، بهتر می‌‏تواند قابلیت‌‏های خود را بشناسد و به فعلیت برساند یا آن که سر در باغ اندیشه دارد؟ آیا توجّه به نیازهای جسمانی و سطحی به انسان امکان رشد می‌‏دهد یا توجّه به نیازهای عالی و مخصوص انسان‏‌ها؟ آیا غرق شدن در خود نمایی و جلب توجّه دیگران مسیر منتهی به یافتن خویشتن است؟ انسانی که زندگی‌‏اش تحت فرمان و اراده‌‏اش نیست، در حس هویّت یابی خود (of Identity A Sense) دچار شکست شده است‏ تا چه رسد به آن که هویّتش را به کمال رساند. زیرا سلیقه و خواست دیگران در زندگی‏‌اش تأثیر می‌‏گذارد و چنان زندگی می‏ کند که دیگران می‏‌پسندند، نه آنگونه که خود می‏ پسندد.

وی افزود: فرد بدحجاب در اندیشه نمایش خود و زیبایی های جسمانی خویش است. این امر که بعضا عقده حقارت (inferority complex) انسان را می‏‌نمایاند، زمینه رشد و تعالی وی را نابود می‏‌سازد. در حالی که زن و مرد باید از نظر انسانی رشد و تکامل یابند.

همت افزا ادامه داد: کسانی که با نمایش زیبایی‌های جسمانی خود و گزینش پوششی ویژه در اندیشه جلب نظر دیگران به سر می‏‌برند، در حقیقت می‌‏خواهند با تکیه بر جذابیت‌‏های ظاهری خویش و نه اصالت‏ ها و ارزش‏‌های متعالی خود، جایی در جامعه بیابند. در واقع آنها  از این طریق اعلام می‏‌دارند، آنچه برایشان اصل است و اهمیّت دارد، جنسیت است نه انسانیت و اندیشه و لیاقت و کارآیی‏.

این دکتر روانشناس در مورد افراد بی حجاب گفت: چنین افرادی قبل از همه اسیر خویش هستند و به فروشنده‌ای شباهت دارند که پیوسته در اندیشه تزیین ظاهر و تغییر دکور خود به سر می‏‌برند و فرصت پرداختن به ارتقاء و گسترش اصول ذاتی خود را از خود سلب می کنند.

وی در پایان تاکید کرد: باید فراموش نشود که بي توجهي و غفلت از عفاف و حجاب در جامعه افزايش آسيب‌هاي اجتماعي و بي بند و باري را در پي دارد و پیشگیری از غفلت از این مهم ، نیازمند همكاری همه جانبه ی مردم و مسئولان برای نهادینه شدن این فرهنگ و همچنین تقویت و تحکم خانواده به عنوان  بنیادی ترین نهاد در جامعه است .

انتهای پیام/

ارسال نظرات