معاون طرح و برنامه وزارتخانه صمت  در گفت‌وگو با بسیج:

صنعت در اقتصاد بدون نفت 2.1 درصد رشد داشت

  معاون طرح و برنامه وزارتخانه صمت  گفت: وزارت صمت با سه رویکرد در برابر تحریم نفتی رفت که بر اساس آن توانستیم در سال گذشته در اوضاع سخت اقتصادی 2.1 درصد رشد در صنعت داشته باشیم.
کد خبر: ۹۲۵۸۳۷۵
|
۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲

سعید زرندی  معاون طرح و برنامه وزارتخانه صمت در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی بسیج در رابطه با وضعیت صنعت کشور اظهار داشت: اولین بار است که اقتصاد بدون نفت را تجربه می‌کنیم اگر چه این موضوع را از  سالیان قبل به زبان می‌آوردیم ولی هم کنون به عینِ به خصوص فعالان اقتصادی این موضوع را لمس می‌کنند. یعنی از فضای تئوری خارج و به فضای حقیقی تبدیل شده است.

زرندی با بیان اینکه اقتصاد کشور درحال یک پوست‌اندازی سختی است، گفت: در شرایطی قرار داریم که با همه فراز و نشیب‌های بیرونی و ایجاد مزاحمت کشورهای مختلف برای اقتصاد ایران، تدبیر رهبر انقلاب این بود که کشور به سمت تولید حرکت کند.

وی اضافه کرد: الان کشور در شرایطی قرار گرفته که اگر بتوانیم این دوره را مدیریت کنیم آغاز یک تحول و نقطه عطفی در فرآیندِ توسعه اقتصادی کشور است.

معاون طرح و برنامه سه رویکرد را در قبال اقتصاد بدون نفت در حوزه تولید بیان کرد و در تشریح آن‌ها گفت: اولین رویکرد استفاده از ظرفیت داخل با موضوع جایگزینی تولید داخل به جای واردات در قالب موضوع نهضت ساخت داخل تعریف کردیم که بر اساس واردات را به سه دسته تقسیم کردیم، گروه اول که در داخل تولید آن هم اکنون فراهم بود، گروه دوم محصولاتی بود که شبیه آن در داخل تولید نمی‌شد اما اگر شرایط را برای تولید کننده فراهم کنیم ظرف مدت شش ماه می‌توانست شبیه آن را تولید کند و گروه سوم هم کالاهای بودند که تا آن زمان نمی‌توانستیم در داخل تولید کنیم در نتیجه برای تولید آن به سمت حوزه دانشگاهی و دانش بنیادی حرکت کردیم که در سال گذشته توانستیم 3.2 میلیارد دلار محصولات را داخلی سازی کنیم.

زرندی رویکرد دوم را صادرات عنوان کرد و اذعان داشت:  ما در حوزه صادرات بر بازارهای کشورهای همسایه تمرکز کردیم و  در این رابطه به دستاورد های خوبی رسیدیم.

وی نوآوری و فناوری را رویکرد سوم خواند و گفت این موضوع در هفت محور برنامه‌ریزی شده و بر اساس آن 40 پروژه تعریف کردیم. و نتیجه این رویکردها سبب شد که در سال گذشته صنعت کشور 2.1 درصد رشد داشته باشد .

 

 
 
 
 
 
 
 
 
ارسال نظرات