خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور تاکید کرد:

بازبودن "پنجره جمعیتی"، فرصت طلایی برای فرزندآوری / تنها ۲۶ سال زمان برای جبران کاهش جمعیت باقی است

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان این مطلب که پنجره جمعیتی یعنی فرصتی برای جبران کاهش جمعیت در یک بازه ۴۰ تا ۴۵ ساله، گفت: این پنجره برای ایران از سال ۱۳۸۵ باز شده و تنها ۲۶ سال دیگر برای جبران کاهش جمعیت فرصت باقی است.
کد خبر: ۹۲۵۹۳۹۲
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج - مینا بیابانی، مسئول بسیج جامعه زنان کشور، ۲۹ تیرماه در برنامه زنده تلویزیونی به خانه بر می گردیم، شبکه ۵ سیما، با اشاره به این که تحولاتی که در سبک زندگی مردم ایران اتفاق افتاده مسائل و معضلات زیادی را برای جامعه ایجاد کرده است، گفت: یکی از این آسیب ها به تأخیر افتادن سن ازدواج و تأخیر در تمایل به فرزند دار شدن است که باعث شده کشور با بحران جمعیتی مواجه شود.
وی در مورد راه درمان این مشکل که می تواند مقدمه آسیب های اجتماعی فراوان باشد، گفت: مسئولین ما باید به این موضوع توجه داشته باشند و فرصت های مناسبی را برای ازدواج جوانان فراهم کنند و خانواده ها در آموزش مهارت های زندگی باید دقت لازم را داشته باشند و فرزندانشان را به گونه ای تربیت کنند که تمایل به تشکیل زندگی و ازدواج در جوان ها بیشتر شود.
مسئول بسیج جامعه زنان کشور در ادامه با بیان این مطلب که استفاده از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه راهگشا است، تأکید کرد: در کشورهایی که تمایل به ازدواج و فرزندآوری مورد علاقه جوانان نیست با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و این می تواند نمونه و الگوی خوبی برای ما باشد که تجربه آن ها را تجربه نکنیم و راهکاری باشد برای شناسایی آسیب های اجتماعی تا بتوانیم جامعه ای با حداقل ترین آسیب های اجتماعی را در حداقل زمان ممکن ایجاد کنیم و از بحرانی که در آن قرار گرفته ایم، بیرون بیاییم.
وی ادامه داد: در هر کشوری یک فرصت طلایی برای جبران خسارت جمعیتی و کاهش جمعیتی وجود دارد که این پنجره جمعیتی نام دارد. این پنجره ۴۰ تا ۴۵ سال برای هر کشور اتفاق می افتد که در ۵ سال آخر این پنجره، شروع به بسته شدن می کند و زمان طلایی همان ۴۰ سال است که برای کشور ایران که این پنجره از سال ۱۳۸۵ باز شده و در حدود ۲۶ سال دیگر این فرصت باقی مانده است.
بیابانی در مورد علت نام گذاری این اصطلاح گفت: از آن جهت پنجره جمعیتی گفته می شود که دو سوم جمعیت کشور در سن ۲۵ تا ۶۴ سالگی که سن فعالیت، کار و تلاش برای جامعه است، قرار دارند و امید است که خسارت کاهش جمعیت برای کشور جبران شود.
تمام کارکردهای یک خانواده در ازدواج موفق موجود است
مسئول بسیج جامعه زنان کشور، در ادامه صحبت های خود به جهت نزدیکی به ایام مبارک ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و روز ملی ازدواج گفت: گاهی اوقات در مورد تعریف ازدواج موفق سوء تفاهم ایجاد می شود، در واقع ازدواج موفق، ازدواجی نیست که در سراسر زندگی مشترک هیچ تنش، چالش و یا اختلافی بین زوجین و یا فرزندان با والدین پیش نیاید، بلکه ازدواج موفق، ازدواجی است که از تمام کارکردهای یک خانواده در اجتماع برخوردار باشد.
وی تأکید کرد: تصور اینکه اگر بین همسران و یا فرزندان در خانواده ای، تضارب آراء و اختلاف اندیشه وجود داشته باشد، این زندگی ناموفق است، اشتباه است زیرا اگر زندگی از نظر عواطف و افکار مدیریت شود و به نوعی مدیریت حرکت در خانواده برای رسیدن به اهدافی که از پیش برای خانواده تعیین شده، اتفاق بیفتد، این زندگی موفق است، هرچند که دارای چالش هایی در حد متعادل میان همسران و فرزندان روی دهد.
تضارب آراء باعث بالندگی خانواده است
مسئول بسیج جامعه زنان کشور افزود: اگر در محیط هایی تضارب آرا و اختلاف اندیشه و رای وجود نداشته باشد، ارتقا، بالندگی و ترقی به سمت کمال در آن محیط و به طور خاص محیط خانواده اتفاق نمی افتد و در واقع این تضارب آراء و اختلاف عقاید و اخلاق است که انسان را به سمت کمال و رشد و سعادت متمایل می کند.
وی تصریح کرد: این مدیریت باید آموزش داده شود و بهترین روش آن، آموزش در محیط و بستر خانواده است که متاسفانه با شهری شدن و صنعتی شدن، نهاد خانواده بخشی از کارکرد واقعی و اصیل خود را به اجتماع به نهادهای آموزشی، سپرده و باعث شده است که آسیب هایی به کارکرد خانواده مترتب شود ، بنابراین باید در حد منطقی و معقول این کارکردها را حفظ کنیم.
فاکتور مهم در تعیین خانواده موفق
بیابانی در پایان گفت: فاکتور مهم در تعیین یک خانواده موفق این است که محبت و عواطف در اوج قرار می گیرد و در فضای درون منزل خرج می شود و خانواده با وجود تضارب آراء و اندیشه ها دارای انسجام، همراهی و تعامل است که این نشان می دهد مسائل ومشکلات روحی وعاطفی در این محیط امن و مملو از آرامش حل می شود.
انتهای پیام/ز
ارسال نظرات