به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، معاونت بررسی و گفتمانسازی سازمان بسیج اساتید با انتشار مقالهای به تحلیل جنگ روایتها پرداخته است.
در این نوشتار آمده است:
ماههاى گذشته و خصوصا دو ماه اخیر، سراسر جهان و بهخصوص ایران انقلابى میدان جولان رسانهها و خبرسازىهاى مختلف و متنوع و تحیرزا است. تمام این خبرسازىها كه بخشى از جورچین جنگ تركیبى استكبار برعلیه جبهه جهانى مقاومت است با محوریت تهاجم بر ایران شكل مىگیرد. جنگ روایتها، قطعهاى مهم از این جورچین تهاجم است. شناخت درست و دقیق این جنگ و ابعاد آن و تطبیق آن در میدان و عرصهى زندگى روزانه كمك زیادى به موضعگیرى دقیق و رفتارهاى عقلانى و انقلابى مىكند.
این مقاله، با نگاهى به حوادث و رویدادهاى اخیر و تلاش دشمن، برموجسوارى بر این حادثهها به موضوع نقش خردهروایتها و كلانروایتها و تأثیرات آن در وضعیت كنونى مىپردازد.
عطش خبریابى با خبرسازى جعلى و بزرگ نمایى خبرى كاذب!
در این روزها اخبار زیادى را در بخشهاى مختلف و مناطق مختلف كشور شنیده و خواهیم شنید. به برخى از نمونه هاى مهمى كه فضاى رسانهاى كشور را فراگرفت توجه كنید:
۱- در حادثهاى مشكوك در مرز ایران و افغانستان بیش از پنجاه مهاجر افغانستانى كشته شده وپیكرهاى به آب انداخته مىشود. این موضوع دستمایهى جنگ رسانهاى و ایجاد اختلاف بین دو ملت برادر و همسایه مىگردد.
۲- دادگاه طبری بهعنوان یكى از افتخارات قوه قضائیه و نظام برگزار مىشود. فضاى رسانهاى دشمن با غفلت بسیارى از دوستان ناآگاه، به جاى تحسین این حركت انقلابى، تمام توجهات را به سمت وسوى رییس سابق قوه قضاییه مىبرد و تلاش مىكند نقطه قوت قوه را نقطه ضعف جلوه دهد.
۳- جسد قاضى منصورى در جلوى هتلى در رومانى پیدا میشود و باچندعكس و تصویر مبهم تحلیل و گزارشهاى مختلف شروع مىشود.
۴- خبرى مبنى بر اجاره پشت بام مطرح شده و با طرح عنوان «پشت بام اجارهاى» جوسازىهاى مختلف انجام میگیرد.
۵- در گیلان قتل با داس و در كرمان قتل با تبر دو دختر توسط پدرانشان تبدیل به موضوع اول كشور مىگردد.
۶- فضاى مجازى با استفاده از بىنظارتى دستگاههاى مسؤول تبدیل به آشفته بازار ارز و سكه و ماشین و زمین و مسكن میشود.
۷- آتشسوزىهاى عمدى و سهوى در جنگلها، مراتع، باغات؛ ساختمانهاى ادارى و پزشكى و نیروگاهها و كارخانهها، حلقههاى یك سرى عملیات هوشمندانه دشمن جلوه داده میشود.
۸- زنجیره نامهنگارىها و توئیتزنىها و مصاحبههاى جنجالى و تحریكآمیز آغازشده و اوج مىگیرد.
۹- خبر گران شدن بنزین علیغم تكذیبهاى مكرر مسؤولان دائما تكرار مىشود.
۱۰- خبر دروغ تصویب مالیات برسهام عدالت منتشر شده و ضریب داده مىشود.
۱۱- حوادث عراق و لبنان و سوریه بهگونهاى تصویرسازى میشود كه گویا جبهه مقاومت در حال عقبنشینى و سقوط است.
۱۲- در این خبرسازىها سردار قاآنى و سردار حاجى زاده دائما به شهادت مىرسند!!
چنانچه ملاحظه مىكنید، برخى از این اخبار درست است و واقعیت دارد و بعضى جعلى و كذب است. در این شرایط راهبرد «گرسنهسازى خبرى» در دستور كار قرار مىگیرد به گونهاى كه اولین سؤال در محافل و جلسات و دورهمىها مىشود؛ چه خبر؟ !
براى پاسخ به این نیاز ساختگى و رفع گرسنگى خبرى، خبرسازى جعلى و بزرگنمایى اخبار درست در دستور كار قرار میگیرد. بسیارى اخبارى كه در بالا خواندیم درست است و حكایت از وضعیت نابسامان اقتصادى و آسیبهاى اجتماعى و فرهنگى دارد. كسى نمىتواند و نباید منكر آن بشود، لكن سیاهنمایى و دروغسازى حكایت دیگرى دارد.
مثلا در حادثه قتل دو دختر گیلانى و كرمانى، اساسا سربریدن كذب بوده و قتل با تبر نیز دروغ است! اینجا درشتنمایى خبر بجاى درستنمایى خبر انجام شده است. در حادثه قتل قاضى منصورى در حالى كه متهم اصلى آن دشمنان هستند اما انگشت اتهام به سمت نظام نشانه مىروند. یا خبر پشت بام اجارهاى داراى ابهام است و درصورت درست بودن موردى و نادر است.
چگونه خرده روایتها تبدیل به روایت غالب مىشود؟
جنگ روایتها قدرت تولید معنا و محتوا و روایت آن در زمان مناسب با روایت اول و جذاب وهنرمندانه است. جنگ روایتها كشتارمجازى با كلمات و جملات و اخبار و تحلیلهاست.
جنگ روایتها جنگ بدون پیروزى است كه رقیب و حریف و دشمن براى ضربه زدن به طرف مقابل به انتشار هدفمند اخبار و روایت و گزارش و تحلیل آن میپردازد.
در جنگ روایتها؛ «كلان روایتها» (اَبَر روایتها) و «خرده روایتها» وجود دارند. كلان روایتها مفاهیم و گزارههاى اصلى هستند و خرده روایتها مصادیق آنها.
در این شرایط ابتدا یك روایت كلان در نظر گرفته مىشود؛ مثلا: نظام انقلابى ایران ناكارآمد است! براى اینكه این كلان روایت در ذهنها جابیفتد باید خرده روایتها با دو عنصر «قدرت برانگیختگى» و «قدرت توزیعشوندگى» روایت شوند. یعنى باهنرمندى و جذابسازى همراه با سرعت دست به دست و مجلس به مجلس و محفل به محفل و كانال به كانال و گروه به گروه در فضاى حقیقى و مجازى بچرخد و بگردد تا تبدیل به «روایت غالب»شود! در این میدان اخبار ساختگى و درشتنمایىهاى ساختگى قطعات جورچینى هستند كه تصویرى دلخواه دشمن را ازآینده كشور فراروى مردم قرار مىدهد.
در واقع با ساختن خبر دروغ، بزرگنمایى خبر درست و كنار هم چیدن آنها، یك روایت غالب شكل مىگیرد؛روایت غالب چیست؟ كشور بهخاطر گفتمان مقاومت به بنبست رسیده و راهى جزمذاكره و سازش نیست!؟ پرواضح است كه این گزاره دروغ است واساسا دو راهى معیشت و امنیت و مقاومت مصداق بارز دوگانهسازىهای جعلى و دو قطبىهاى كاذب است، لكن در جنگ روایتها اصلاً واقعیت و حقیقت مهم نیست! براى دشمن آنچه مهم است، نتیجه دلخواه است. نتیجه دلخواه استكبار تسلیم ملت ایران است و براى رسیدن به این هدف هر وسیلهاى را به كارخواهد گرفت.
چگونه در جنگ روایتها پیروز شویم؟
براى پیروزى در جنگ روایتها باید به این نكات توجه كرده و به آن باور و التزام پیدا كنیم:
اول- ماپیروز جنگ روایتها خواهیم بود.
درست است كه دشمن جنگ سهمگین روایتها را شروع كرده است اما، حركت عمومى جهان به بركت انقلاب اسلامى كه از الطاف الهى و عنایات مهدوى است به سمت حقیقتیابى و حقیقت÷خواهى در حركت است. نمونه آن زمینگیرشدن غرب در مواجهه با بیمارى كرونا است كه تلاش چند دهه آنها در روایت غلط از قدرت غرب را چالش كشید. نمونه دیگر آن هدف قرار دادن عینالاسد و رسیدن كشتىهاى ما به ونزوئلاست كه سازههاى روایت استكبار از اقتدارش را فروریخت و از این نمونه فراوان است.
دوم-زاویه نگاه خود را تنظیم كنیم
باید زاویه نگاه خود را با افق نگاه امام مسلمین تنظیم كنیم. مثلا این مهم است كه تحركات اخیر رژیم صهیونیستى و آمریكا و ارتجاع منطقه در آشوبسازى در عراق و سوریه و لبنان یاحملات آمریكا به حشد و رژیم صهیونیستى به سوریه و لبنان و غزّه را چگونه تحلیل كنیم؟ ! نگاه واداده، این تحركات را نشان قدرت استكبار مىپندارد و نگاه انقلابى امام خامنهاى آنرا نماد استیصال و درماندگى دشمن مىداند. از نگاه ایشان این اقدامات منفعلانه است و از سر گیجى و گنگى سیلىهاى مكرر مقاومت اسلامى است. این نگاه را باید تقویت كنیم و هنرمندانه رواج بدهیم.
سوم- زنجیرهى خبرسازىها را پیگیرى كنیم
اخبار زیادى منتشر شده و دست به دست مىشود. قبل از آنكه آنرا ارسال كرده یا اعلام كنیم، زنجیره اخبار را تا رسیدن به منبع خبر یا مبدا ساخت و نشر خبر پیگیرى كرده و پس از اطمینان از اخبار و تحلیلها آنرا نقل كنیم. در نقل اخبار مشكوك و مبهم و منقول از بیگانه اصل بر نادرستى است مگر اثبات شود. اصل بر شك و تردید است مگر اثبات شود.
چهارم- برآیند تحلیل و انتشار خبر ما چیست؟
بسیارى از ما در تحلیلها، خطبهها، سخنرانىها اخبارى منتشر مىكنیم. باید هر ازچندگاهى برگردیم و مطالب و بیانات خود را رصد و پایش كنیم. آیا برآیند خطبه و سخن و مطلب ما به تقویت نظام انجامیده یا تضعیف آن؟ نتیجه كار ما نشاط مردم است یا رخوت و سستى؟ با سخنان و مطلبمان امیدآفریدهایم یا یاس درو كردهایم؟
پنجم- مخاطب ما فقط پاى خطبه یا كانال ما نیستند!
ساده اندیشى است اگر تصور كنیم همین جمعیت كم یا زیاد پاى خطبه و خطابه و دنبالكنندهى محدود شنوندهى مااست. امروز افكارعمومى و عامه مردم تحلیلها و اخبار ما را مىشوند و نتیجه مىگیرند.
ششم- جدول اطلاعات دشمن را تكمیل نكنیم!
بیگ دیتا (big data) یعنى خروجى فراهم شده از اطلاعات و اخبار عادى و ساده و دم دستى مخاطبان و شهروندان یك كشور كه به راحتى و بدون مانع گفته و نوشته مىشود، دشمن اما با زرنگى آنها را رصد مىكند. مثلا اخبار خطبهها و مطالب ائمه جمعه قطعا مورد رصد دشمن است. باید توجه كنیم او چه برداشتى از اصلىترین تریبونهاى حاكمیتى خواهد داشت؟
هفتم- موضوعات را چندوجهى نگاه كنیم
در كشور ما حوادث مختلفى به وقوع مىپیوندد. بدترین و ضعیفترین نوع مواجهه، مواجهه یك وجهى و تك ساحتى است. مثلا در تحلیل فضاى كنونى اقتصادى یك افراط و تفریط وجود دارد. دولت و حامیان او تلاش مىكنند تا مشكلات را به تحریم نسبت دهند و برخى مخالفان دولت مىكوشند عامل اصلى را دولت قلمداد كنند. نگاه چند وجهى یعنى؛ «باهم نگرى علل و عوامل» و «تعیین كارشناسانه و منصفانه سهم هر عامل».
هشتم- همگى خودمان را سرباز جنگ روایتها بدانیم
در جنگ روایتها باید همه و همه خود را سرباز این جنگ بدانیم. اگرچه جنگ روایتها بیشتر در میدان رسانه شكل میگیرد اما عینیت و بروز نتایج آن در كف میدان و میان زندگى روزمرّه مردم است. كسى نباید تصور كند سرباز جنگ روایتها فقط اهالى رسانهاند! این تصور غلطى است. امروز همه اقشار مردم بهویژه همه انقلابیون از هرصنف و قشرى سرباز این میدان جنگ هستند. باید این باور را در میان مخاطبان خود گسترش دهیم تابه احساس مسؤولیت عمومى منجر شود.
نهم- سنگر مقابله و مواجهه را درست انتخاب كنیم!
براى تبیین و بیان زمان و مكان و موقعیت و نحوه بیان و قالب آن مهم است. درست مثل انتخاب اسلحه و توجه به نحوه آرایش جنگى، انتخاب سنگر و نحوه حمله و دفاع است. مثلا؛ خطبهها در بیان تفصیلى مطالب جایگاه مناسبى نیست. یا حماسى سخن گفتن با احساسى و هیجانى سخنرانى كردن تفاوت دارد.
دهم- خرده روایتهاى انقلابى را دست كم نگیریم و هنرمندانه تبدیل به روایت غالب كنیم.
در حال حاضر خردهروایتها و مصادیق فراوانى از كارآمدى و پیروزى نظام انقلابى در مقابله با استكبار وجود دارد. باید اخبار آنها را به دست آورده و بازاویه نگاه دقیق، هنرمندانه روایت كنیم. همچنین خرده روایتهاى زیادى ازشكست و انفعال دشمن درایران و منطقه و جهان وجود دارد كه باید آنهارا بدست آورده و جذاب و درست روایت كنیم.
انشاء الله در این باره بیشتر خواهیم گفت.
انتهای پیام/