خبرهای داغ:
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران:

ظرفیت‌سازی و افزایش ظرفیت تشخیص بیماری در آزمایشگاه‌ها از کارهای مهم ایران در بحث کرونا است

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با بیان اینکه یکی از کارهای مهمی که در ایران انجام شده ظرفیت‌سازی و افزایش ظرفیت تشخیص بیماری در آزمایشگاه‌ها بود، گفت: از دیگر تجربیات خوب ایران مراقبت‌های اولیه بهداشتی و خدماتی و بیماریابی فعال و ارجاع دادن به بیمارستان برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی است.
کد خبر: ۹۲۶۳۰۶۴
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸

ظرفیت‌سازی و افزایش ظرفیت تشخیص بیماری در آزمایشگاه‌ها از کارهای مهم ایران در بحث کرونا استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، کریستف هملمن در نشست خبری کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان با بیان اینکه انسان‌های بسیاری به دلیل این اپیدمی از بین رفتند، اظهار کرد: تلاش‌های بسیاری از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک سازمان جهانی و بین‌المللی انجام شده که بتوانند مردم را نجات بدهند اما هنوز در وسط این ماجرا هستیم و فازهای مختلفی از این بیماری را تجربه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بعد از چین یکی از کشورهایی که میزان ابتلا در آن بالا بود ایران است، گفت: همزمان کره جنوبی و ایتالیا هم به این بیماری مبتلا شدند و از آن به بعد فازهای مختلفی در تمام این کشورها تجربه کردیم.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران افزود: عفونت‌های زیادی را در فازهای مختلفی شاهد بودیم و تجربه کردیم و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران بعد از چین جزو اولین کشورهایی بود که این بیماری را تجربه می‌کرد به تناسب پیشرفت بیماری تلاش‌های زیادی در راستای کنترل این بیماری انجام شده است.

وی با بیان اینکه در بروز این بیماری چیزهای زیادی است که نه تنها از سازمان بهداشت جهانی بلکه از دیگر کشورها و کشور ایران در کنترل بیماری باید فرا گرفت، گفت: ایران موقعیت خاصی که دارد این است که در حال حاضر دیگر کشورهایی که در این فاز هستند می‌توانند تجربیات بسیار زیادی از ایران فرا بگیرند.

هملمن با بیان اینکه ابعاد کنترلی این بیماری در سراسر جهان به صورت بین اللملی اتخاذ شده توسط سازمان جهانی بهداشت ارائه و عملیاتی شده است، افزود: بسیاری از آن ابعاد با در نظر گرفتن وضعیت ویژه‌ای که ایران داشته و تجربیاتی که کسب کرده بود اتخاذ شده بود.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای مهمی که در ایران انجام شده ظرفیت‌سازی و افزایش ظرفیت تشخیص بیماری در آزمایشگاه‌ها بود، گفت: از دیگر تجربیات خوب ایران مراقبت‌های اولیه بهداشتی و خدماتی و بیماریابی فعال و ارجاع دادن به بیمارستان برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران عنوان کرد: درس آموخته دیگری که از تجربیات ایران می‌شود فرا گرفت معرفی اصول فاصله اجتماعی در محل کار و مشاغل مختلف است که نشان دهنده آن است که با برداشتن قوانین و مقررات فاصله گذاری میزان ابتلا و انتقال را تغییر می‌دهد.

وی با بیان اینکه درس آموخته مهم دیگر از ایران این است که یک سیستم بهداشتی مقاوم می‌تواند در مقابل این چنین اپیدمی مقاومت کند و پاسخگو باشد، اظهار داشت: ایران در دهه‌های اخیر توانمندی‌های بسیاری را در تولید محصولات پزشکی و تجهیزات پزشکی داشته و این اقدام حتی قبل از شیوع کرونا بوده که یکی از موارد مثبت از توانایی‌های سیستم بهداشتی ایران است که می‌تواند به چنین اپیدمی‌هایی کمک کند.

هملمن ابراز داشت: در کنار این توانایی‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در انجام تحقیقاتی که به این امر کمک می‌کند در راستای کارآفرینی و تولید محصولات بیشتر تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایران از همان ابتدای شیوع بیماری در تامین تجهیزات حفاظت شخصی و فردی مشکلی نداشت، عنوان کرد: ایران خیلی زود با تولیدات داخلی با این مشکل مقابله کرد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با بیان اینکه در ابتدای شیوع این بیماری یکی از مشکلاتی که کارکنان بهداشت داشتند، کمبود تجهیزات حفاظت فردی بود، اظهار کرد: در حال حاضر با توانمندی تولیدات داخلی این مشکل حل شده است.

وی با اشاره به مشکلات عمده‌ای که در رابطه با کارکنان بهداشتی وجود دارد، تصریح کرد: این مشکلات در سراسر دنیا وجود دارد و با گذشت ۶ ماه از اپیدمی این بیماری، کار طاقت فرسایی که کارکنان بهداشتی با استرس انجام می‌دهند باعث خستگی آنها شده است که باید راه حلی برای آن در نظر گرفته شود.

هملمن با بیان اینکه برای رفع مشکلات می‌شود خدمات روانی برای کارکنان بهداشتی در نظر گرفت و در ایران هم انجام می‌شود، ادامه داد: جایگزین کردن بیمارستان‌هایی که ارائه خدمات به بیماران کرونایی را فراهم می‌کنند باعث می‌‌شود کارکنان جدیدی جایگزین شوند و با نیروی بیشتری ادامه دهند.

وی با بیان اینکه این راه‌حل علاوه بر کمک به کارکنان بهداشتی ظرفیت‌های بیمارستان‌ها را نیز در ارائه خدمات بالا می‌برد، اظهار کرد: با این تدابیر با توجه به نزدیک شدن فصل سرما و شروع بیماری آنفولانزا بیمارستان‌های بیشتری برای ارائه خدمات خواهیم داشت.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با بیان اینکه راه دیگری که برای رفع خستگی کارکنان بهداشتی باید در نظر گرفته شود جابجایی و جایگزین کردن کارکنان بخش‌های متفاوت بیمارستان است، عنوان کرد: این کار می‌تواند کمک کند که از خستگی‌ها کم شود و کارکنانی که مستقیما با بیماران کرونایی در ارتباط هستند استراحت داشته باشند.

وی با بیان اینکه کارکنان بهداشتی که به بیماران کرونایی خدمات می‌دهند بعد از مدتی که به منزل مراجعه می کنند اقوام و خانواده‌اش از وی واهمه و ترس دارند و فرار می‌کنند، گفت: برای حل این مشکل همه ما به خصوص خبرنگاران می‌توانند مشارکت کنند و وظیفه ما است که به عنوان افراد جامعه با مهربانی و عشق و محبت و رابطه دوستانه بار روانی را کم کنیم.

هملمن با بیان اینکه عدم پذیرش اجتماعی پزشکانی که در بخش‌های کرونایی فعال هستند از دیگر مشکلات است، گفت: رسانه‌ها باید در این زمینه پیشگام باشند و نشان دهند که کادر درمان از تجهیزات شخصی استفاده می‌کنند و همه جنبه‌ها را رعایت می‌کنند و مشکلی ندارد و راحت می‌توانیم با او ارتباط برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی به زبان می‌گوییم و در نوشتار می‌نویسیم کارکنان بهداشتی قهرمانان این مبارزه هستند در عمل هم نشان دهیم که واقعا قهرمان هستند، افزود: این کار امکان‌پذیر است و وقتی آن‌ها از محیط بیمارستان خارج می‌شوند با آغوش باز این افراد را بپذیریم.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با تاکید بر اینکه هنوز شرایط کرونا پایان نیافته و شرایط به حالت عادی و نرمال برنگشته است، گفت: انتظار می‌رود کماکان شرایط قرنطینه کرونایی را در نظر داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در شرایط تحریم و شرایط اقتصادی فعلی آنچه اهمیت دارد آن است که همگی مراقب باشند و شرایط بیماری را کنترل کنند.

هملمن با بیان اینکه از تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در خصوص کارهای انجام شده در حیطه بیماری کرونا تشکر می‌کنم، افزود: نباید مردمی باشیم که ترس و وحشت داشته باشیم و همچنین نباید فکر کنیم که کرونا تمام شده و شرایط نرمال شده است، باید با توجه و دقت شرایط فعلی را مدنظر داشته باشیم تا بتوانیم از این فاز گذر کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف خبرنگاران این است که از ایجاد ترس در جامعه جلوگیری کنند، افزود: با اخبار درست سعی شود از افرادی که مبتلا هستند با در معرض ابتلا هستند حمایت کافی انجام شود .

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با بیان اینکه از شنیدن فوت یکی از خبرنگاران متاثر شدم، مراتب تسلیت خود را به شما عرض می‌کنم، گفت: در اثر این بیماری اقشار مختلف جامعه از بین رفتند ما باید باهم کار کنیم و در مهار این بیماری کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه بارها از من این سوال پرسیده می‌شود که واکسن چه موقع تولید می‌شود، گفت: ما پیشنهاداتی از طرف سازمان بهداشت جهانی داریم و تحقیقات مربوط به واکسن را حمایت می‌کنند و برنامه‌های زیادی دارند که شرکت می‌کنند که هرچه سریع‌تر تولید واکسن انجام شود و به نحو عادلانه‌ای در بین کشورهای عضو سازمان ملل توزیع شود.

هملمن با بیان اینکه پروژه‌های تولید واکسن‌هایی توسط شرکت gavi با همکاری نظارت سازمان بهداشت جهانی در ژنو در حال انجام عملیات است، اظهار کرد: واکسن بعد از تولید به کشورهای عضو سازمان ملل متحد به نحو عادلانه توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: کشورها فراخوان شده‌اند تا عضو شوند و مشارکت کننده در پروژه ساخت واکسن و کشورهایی که اعلام آمادگی کردند ازلحاظ فنی و مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا تحقیقات مربوطه تهیه و تولید شود و به تبع کشورهایی که عضو هستند در دریافت واکسن اولویت‌بندی می‌شوند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با بیان اینکه در دریافت واکسن اولویت با کارکنان بهداشتی و افراد در معرض خطر است که بیماری زمینه‌ای دارند، گفت: ایران هم رسما برای عضویت در دریافت تسهیلات ابراز علاقه و مشارکت کرده است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت از این مساله حمایت می‌کند، گفت: دانشمندان زیادی در تلاش هستند که این تلاش فراتر از تحریم‌های اقتصادی و یک کار علمی در حال انجام است و باید از هم یاد بگیرند و همدیگر را حمایت کنند و ارتباط‌های درون سازمانی و برون سازمانی قوی وجود داشته باشد.

هملمن با بیان اینکه آمار و ارقامی که به صورت رسمی در کشورها اعلام می‌شود تعداد تست‌هایی هستند که تایید آزمایشگاهی دارند، گفت: این به ظرفیت آزمایشگاه‌ها بستگی دارد که چقدر تست روزانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در ابتدای اپیدمی به دلیل نبود کیت‌های تشخیصی لازم به تعداد کافی آمار درستی در دسترس نبود، اظهار کرد: در حال حاضر این مشکل وجود ندارد و آمار و ارقام تایید آزمایشگاهی دارند و درست هستند مگر در آزمایشگاه‌هایی که ظرفیت تشخیصی را ندارد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با بیان اینکه اخیرا با تست‌های آنتی بادی می‌توان تشخیص داد که فرد قبلا به بیماری مبتلا شده یا خیر، گفت: این همان مطالعاتی است که اخیراً توسط گروه‌های خاص انجام می‌شود و تحقیقاتی را انجام می‌دهند که آیا آنتی بادی در بدن وجود دارد یا نه؟

وی تصریح کرد: نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد افرادی که در بدن آنها آنتی بادی وجود دارد خیلی بیشتر از آمار داده شده توسط تایید شده آزمایشگاهی است.

هملمن با تاکید بر اینکه این به هیچ عنوان به این معنا نیست که آمار و ارقام رسمی اعلام شده اشتباه هستند، افزود: دو روش متفاوت در بیان آمار در حال استفاده است و وجود دارد.

وی افزود: نتیجه تمام این تحقیقات و تفاوت‌ها می‌تواند در راستای کمک به انجام اقدامات و تمهیداتی بیشتر برای کنترل بیماری باشد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با بیان اینکه با گزارش دکتر حیدی مقدم در همدان خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم، اظهار کرد: متوجه شدم همدان دو پیک را در ۱۳ فروردین و دوهفته پیش پشت سر گذاشته و در این دو پیک ظرفیت بیمارستان‌ها پاسخگو بوده و وارد فاز ب نشدیم؛ موقعیت بیمارستان‌های همدان ارائه خدمت را داشته و می‌تواند به عنوان تجربه مورد استفاده استان‌ها و کشورهای دیگر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آماری که در حال حاضر ارائه می‌شود نشان دهنده ثبات و آرامش آماری است، اظهار کرد: از گزارشی که به من داده شده متوجه شدم همدان خود در تولید وسایل حفاظتی مانند ماسک و دستکش اقدامات چشمگیری انجام داده است.

هملمن افزود: با بازید از مرکز درمانی دیباج و با سرکشی انجام شده متوجه شدم که تاکید بسیاری بر ارائه خدمات اولیه در خصوص کووید ۱۹ وجود دارد و توجه خاصی به این مساله می‌شود که رضایت‌بخش بود.

وی ادامه داد: لیست بالا و بلند ۸۴ تایی تحقیقات آکادمی و دانشگاهی در خصوص کووید ۱۹ انجام شده در همدان مورد رضایت است و من را تحت تاثیر قرار داد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: در سطح ملی امیدواریم پروتکل‌ها و حفاظت شخصی و قوانین وزارت بهداشت مورد توجه مردم قرار بگیرد تا تحت کنترل درآید.

وی افزود: با توجه به اینکه مناطق قرمز زیادی در کشور از جمله تهران وجود دارد، باید مراقبت‌های لازم انجام شود تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

هملمن با بیان اینکه هنوز شهرهایی هستند که پیک بالای کرونا را تجربه می‌کنند، ابراز داشت: امیدواریم متوجه شویم کدام یک از شهرها مانند همدان پیک را گذرانده و بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

وی با بیان اینکه سوال این است که در سطح دنیا چند کشور موج دوم را تجربه کردند و به آرامش رسیدند، گفت: این موج دوم ویژه ایران نیست و در سایر کشورهای اروپا حتی در آلمان بعد از باز شدن مراکز تجاری و عمومی معمولا آمار به سمت بالا پیشرفت می‌کند و پیک موج دوم را تجربه خواهند کرد و مسئله این است که دقت درست را داشته باشیم.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران خاطرنشان کرد: اقتصاد مشکل ایران نیست و کشورهای دیگر با شروع کووید ۱۹ مشکلات اقتصادی را تجربه کردند و نیازی نیست این مشکلات را باهم ادغام کنیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات