خبرهای داغ:
هر سال تمام شیعیان برای مراسم محرم و عزاداری سید الشهدا از یک ماه قبل برنامه ریزی می کنند.
کد خبر: ۹۲۶۵۲۰۱
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهین شهر، گرامیداشت محرم و زنده نگاه داشتن یاد و نام شهیدان کربلا نزد ایرانیان از آن چنان اهمیتی برخوردار است که آن را در طول تاریخ حفظ کرده اند تا به زمان معاصر رسانده‌اند.

اما امسال این شور حسینی رنگ دیگری دارد، امروزه در شرایطی که ویروس همه گیر کرونا همه جای جهان را دربرگرفته و ناخواسته بسیاری از محدودیت‌هایی را برای نیایش و اجرای اعمال دینی برای همه موحدان و ادیان دنیا ایجاد کرده است.

همان طور که در خصوص عمل واجبی مانند حج، دین اسلام عقلایی فکر کرده است، در خصوص مستحباتی مانند عزاداری‌ها به طریق اولی باید حق النفس و حفظ نفوس مد نظر باشد.

آدم باید در درون خودش و از عمق وجود برای امام حسین (ع) عزاداری کند حتی اگر در کنج خانه‌ای تاریک نشسته باشد؛ و این همان راز یک دل بودن با خدا و ائمه است.‌ای کاش همه به این آگاهی می‌رسیدند که برای روح شهدای کربلا می‌شود قطعه‌ای نان یا گوشت را به نیازمندان اهدا کرد، نیازمندانی که در همسایگی خانه هایمان سکونت دارند. نیازمندانی که شاید نیمی از نان روی سفریشان پنهان شده باشد، همیشه به این فکر می‌کنم اگر در این شرایط سخت خانواده‌ها کودکی از پدر یا مادرش درخواستی داشته باشد و والدین نتوانند به خاطر برخی محرومیت هایشان آنرا برآورده کنند آن کودک چه ذهنیتی از دنیا خواهد داشت اینکه دنیا همیشه به کام دیگران خوش است و برای او و خانواده اش ناخوش.

باید نگاهمان را تغییر دهیم باید همه دست در دست هم سختی‌ها را پشت سر بگذاریم، ما همه از یک جنس و خاک هستیم.

اگر پزشکان و کارشناسان بهداشت و درمان برای جلوگیری از فراگیری ویروس منحوس کرونا دستوراتی می‌دهند، آن را عین دستور شرعی بدانیم، همان طور که رهبری معظم انقلاب از همان ابتدا نظر متخصصان وزارت بهداشت و درمان را ملاک عمل داشتند و بار‌ها بر رعایت نقطه نظرات آنان مانند استفاده از ماسک و حفظ فاصله‌های اجتماعی و شستن پیوسته دست‌ها و رعایت بهداشت و نظافت مکرر تأکید فرمود:: ه. اند، در حقیقت حکم شرعی هم همین است، چون عقل و شرع بر هم منطبق هستند. در مسئله عزاداری حضرت أباعبدالله الحسین علیه السلام هم باید عاقلانه فکر و رفتار کنیم و دچار احساسات نشویم، حفظ جان بر همه واجب است.

محرم را می‌توان در هر خانه با یک پرچم مشکی برگزار کرد، با دعای زیادت عاشورا نینوا کرد، با شور حسینی در تجسم صحنه‌ها اشک ریزان کرد؛ و انگاه که ما هستیم و خدای خودمان بدون تعارف بدون حضور دیگران برای حسین و یارانش عاشورا کرد. ما ایرانیان باید الگویی تمام عیار برای همه شیعیان امام حسین (ع) و احیاء و اقامه عزای حسینی باشیم.

یادداشت از: امیرحسین سلیمانی
ارسال نظرات