خبرهای داغ:
فیض اللهی بیان کرد: از مهمترین علل طلاق که مربوط به قبل از ازدواج است عدم کسب مهارت های زندگی ،توسط زوجین است.
کد خبر: ۹۲۶۷۲۲۵
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹

دکتر رضا فیض الهی، قاضی و مسوول بسیج دادگستری کل استان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج درحوزه حضرت فاطمه(س)شهر قزوین، با اشاره به عوامل مهم پدیده طلاق در نسل جوان اظهار کرد: ازدواج سنت پیامبر گرامی اسلام است و استحکام بنیان خانواده و تقویت آن از موارد مورد تاکید قرآن و ائمه می باشد. اما متاسفانه برخی از ازدواج ها منجر به طلاق می شود. اگر بخواهیم در کاهش آمار طلاق توفیق حاصل کنیم باید علل آن به صورت دقیق بررسی شود.

وی در ادامه افزود: به طور کلی می توان علل طلاق را به دو دسته «قبل از ازدواج» و «بعد از ازدواج» طبقه بندی کرد. از مهمترین علل طلاق مربوط به قبل از ازدواج، «عدم کسب مهارت های زندگی توسط زوجین» است و این آموزش وظیفه فرد، خانواده و اجتماع است.

مسوول بسیج دادگستری کل استان قزوین اظهار کرد: اجتماع و محیط های فرهنگی باید در آموزش مهارت های زندگی و مشاوره، در سه موضوع مذهبی، روانشناسی و حقوقی، نقش خود را به خوبی ایفا کند تا افراد با رشد و آگاهی اجتماعی کافی به سمت ازدواج رفته و بتوانند در بحران ها و مشکلات پیش رو مدیریت صحیح داشته باشند.

دکتر فیض الهی یکی دیگر از عوامل طلاق مربوط به قبل از ازدواج را «عدم دقت در انتخاب همسر» دانست و افزود: در ازدواج باید به اصل هم کفو بودن از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تحصیلی و غیره توجه ویژه نمود تا انتخاب درست، سبب استمرار موفقیت آمیز زندگی زوجین شود.

وی «زمان نامناسب ازدواج» را از دیگر علل طلاق برشمرد و ادامه داد: در ازدواج زود هنگام عدم پختگی و در ازدواج دیر هنگام عدم حوصله و انطباق تفکرات زوجین بعضاً منجر به جدایی می شود. «روابط ناسالم قبل از ازدواج » و عدم صداقت در این باره نیز از دیگر عوامل طلاق مربوط به پیش از ازدواج است.

مسوول بسیج دادگستری کل استان با اشاره به «اعتیاد» به عنوان یکی از عوامل طلاق بعد از ازدواج، بیان کرد: این امر بیشتر مربوط به زوج است و محیط زندگی، زمینه قبلی اعتیاد و دوستان ناباب می توانند عامل ایجاد این بیماری شوند.

متاسفانه نقش الگوهای غربی و سبک زندگی غیر اسلامی در موضوع «خیانت» بسیار دخیل است. فضای مجازی علیرغم مفید بودن، در این زمینه نقش خود را ایفا کرده است. اگر فرهنگ استفاده از فضای مجازی را داشته باشیم،میتوان زمینه هایی که منجر به خیانت می شود را شناسایی کرده و از بین ببریم.

عدم گفتگو و رفع نیازهای طرفین می تواند منجر به خیانت و در نهایت طلاق شود.

وی در پایان، دخالت و تاثیر اطرافیان بر زوجین و وقایع و تغییرات در زندگی را دو عامل دیگر علل طلاق بعد از ازدواج دانست و افزود: اگر مهارت های زندگی قبل از ازدواج به درستی کسب شده باشد، زوجین می توانند با استقلال فکری و مدیریت، تصمیم گیرنده نهایی زندگی خود باشند و اجازه دخالت دیگران را ندهند. زوجین باید بتواند با درایت نیازهای خود را برطرف کرده و برای استحکام و تقویت زندگی آگاهی خود را بالا ببرند.

5002

ارسال نظرات
پر بیننده ها