خبرهای داغ:

سکوت دولت، روادید دو میلیون و 500 هزار سفر به شمال کشور/ سفر در وضعیت قرمز؛ چه کسانی چراغ سبز نشان دادند؟!

اظهارات چند روز گذشته وزیر بهداشت مبنی بر اینکه «ای کاش ابزاری فراتر از خواهش و التماس داشتم» این سوال را به وجود آورد که چه کسانی در برابر درخواست وی برای اعمال محدودیت های جدی تر برای مسافران در ایام کرونا و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، مقاومت کردند؟
کد خبر: ۹۲۷۱۵۵۱
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، فاکتورهای عجیب بیماری کرونا و قدرت ماندگاری ویروس کووید19 متولیان مقابله و مبارزه با این بیماری را ملزم میکند که برخوردی مناسب با افراد هنجار شکن و کسانی که به هشدار ها و تاکیدات ستاد ملی مقابله با کرونا بی توجهند نشان دهند. آیینه تمام نمای این الزام را می توان در رفتار و اقدامات مناسب و تاثر گذار سایر کشورهایی پی گرفت که بجای مدارای بیش از حد (که خود نشاندهنده ضعف عملکرد است) به رفتار های سلبی مبتنی بر قانون توسل جسته اند. 

اما سوال اینجاست که چرا ستاد ملی مقابله با کرونا و سایر متولیان امر که در کنار خواهش و تمنا و مدارا، از سایر ابزارهای سلبی که قانون در اختیار آنها گذاشته برای محدودیت سفرهابهره نگرفته اند و تنها بر مدارا و به قول وزیر بهداشت به خواهش و التماس توسل جسته اند! مگر نه این است که خواهش و التماس بیش از حد هم نشاندهنده ضعف و ناتوان است؟

این در حالی است که گزینه ای چون جریمه های مادی و محدودیت های اجتماعی برای افرادی که در اماکن عمومی از ماسک زدن امتناع می کنند بارها مطرح شد اما هیچوقت به مرحله اجرا در نیامد. به بیان دیگر تنها اقدام سلبی که فقط در محدوده حرف باقی ماند. 

اما در خصوص جرایم سفر ها که  به عنوان مهمترین عامل آلودگی و انتشار بیماری کرونا از منظر متخصصان شناخته شده متاسفانه هیچ اقدامی بجز حرف بدون عمل انجام نشده است! این در حالی است که خود وزیر بهداشت و معاونان وی آمار فوت شمار قابل توجهی از هموطنان را به مسافرت های نوروزی مربوط  دانستند. با این وجود چرا با پیش بینی سفرها در تعطیلات پیش رو محدودیت ها را آغاز نکردند؟ مگر  عاقل از یک سوراخ چند بار گزیده می شود؟

اولین سنگ  این بنای تا ثریا رفته 

باید انصاف داد که متولیان بهداشت و درمان کشور هم آنگونه که باید قدرت عمل ندارند. شاید بتوان از رئیس جمهور به عنوان معمار این بنای کج یاد کرد. چرا که وی در روز 24 اسفند ماه سال گذشته با رقت قلبی مثال زدنی نخستین سنگ این بنای تا ثریا رفته (!) را کار گذاشت.

بیاد داریم که حسن روحانی در 24 اسفندماه سال گذشته در جمع پزشکان و متضصصان پس از دریافت گزارش اعضای ستاد مبارزه با بیماری کرونا، در پاسخ به وزیر بهداشت مبنی بر تعیین جریمه برای مسافرت به استان‌های دارای وضعیت قرمز این گونه می گوید: ممکن است این افراد[ مسافران مشکوک به کرونا از بیماری خود مطلع نباشند و همین که از مسیر سفر برگردانده و برای درمان به بیمارستان هدایت شوند، به عنوان جریمه برای آنها کافی است.

شاید این اظهار نظر رئیس جمهور به گونه ای غیر مستقیم سبب شد که خیل سفرهای برون شهری مردم آغاز شود و در ایام نوروز آمارهای ابتلا به کرونا به بالاترین درجه خود برسد همین حجم سفر موجب اعمال محدودیتهای گسترده در سفرهای فروردین ماه شد.

مسئولان دولتی در ششمین روز از بهار 99 یک بار دیگر اجرای ممنوعیت‌های سفرهای جدید برون شهری را در دستور کار خود قرار دادند، هر چند این اقدام دیرهنگام دولت موجب شده بود تا بیش از 11 میلیون مسافر در بین استان‌های درگیر کرونا رفت و آمد کنند.

مسعود مردانی که عضو ستاد مقابله با کروناست، در واکنش به اخیل سفرهای روزهای آغازین شهریور ماه، عواقب خروج مسافران از تهران و سفر به استانهای دارای شرایط قرمز را فاجعه بار خواند.

در همین حال علی حیدری نجات، رئیس سازمان جوانان هلال احمر ایران نیز ضمن تأیید سفر 10 میلیون نفر از مردم از غربالگری بیش از 10 میلیون نفر در مبادی ورودی شهرهای کشور خبر داد و تأکید کرد: بیش از 9 هزار مسافر مشکوک به کرونا شناسایی و تحویل نیروهای بهداشتی و درمانی شده اند.

با این افزایش مسافرتها، تلاش برای ماندن مردم در خانه و رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه ناکام مانده و باعث شد تا بار دیگر شاهد رشد فزاینده آمار مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در کشور باشیم، رشدی که از ضعف نظارتی مسئولان دولتی در مواجهه با کرونا حکایت می کرد.

بی توجهی ادارات، اصناف و عموم مردم به کرونا در مردادماه تا آنجا پیش رفت که حسن روحانی در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا بر تدوین و طراحی و تعیین مجازات برای عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی اشاره و خاطرنشان کرد: در تعیین این جرایم و مجازات‌ها دقت شده است تا ضمن داشتن قابلیت و ضمانت اجرا به نحوی اعمال شود که جنبه بازدارندگی و تنبیهی آن به تغییر رویه و سبک زندگی شهروندان منجر شود.

رفت و آمدهای مردم؛ خطاهایی که همچنان می‌تازد

ممانعت از سفرهای غیر ضروری و الزام در رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مقامات مسئول تاکنون نتوانسته به درستی محقق شود، این ممنوعیت‌ها تنها در برخی روزها با اعمال فشار توانسته در برابر ممانعت از رعایت پروتکل های بهداشتی بایستد و با این حال جای یک دستورالعمل متقن در رعایت پروتکل ستاد مقابله با کرونا و سایر الزامات بهداشتی خالی است.

این ضعف دستگاه های اجرایی در برخورد با هنجار شکنان در حالی است که به دنبال مراعات نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی برخی از مردم، کشورهای خارجی به اعمال  جرایم مادی روی آورده اند. مثلا در ایالت بایرن برای تخطی کنندگان از استفاده از ماسک؛ جریمه 150 یورویی و برای تکرار آن 300 یورو را در نظر گرفته اند، همچنین در کشور ایتالیا برای خروج غیرمجاز افراد از مکانهای در نظر گرفته شده 206 یورو جریمه در نظر گرفته شده است.

بلاتکلیفی جریمه بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی

به رغم تمام فعالیت هایی که از سوی نهادهای فرهنگی با هدف رعایت بهداشت متحمل می شوند هنوز افرادی هستند که تعمدا به رعایت الزامات بهداشتی بی توجه هستند. این بی توجهی بیشتر از افراد متخلف سایر هموطنان بی گناه را درگیر می کند. لذا با وجود نطق مسئولانه بسیاری از افراد مرتبط با ستاد ملی کرونا هنوز اقدامی جدی در برخورد با افرادی که سلامت یک ملت و مملکت را به استهزار گرفته اند نه از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و نه از سوی دولت صورت نگرفته است. به گونه ای که این گمان به ذهن متبادر می شود که  متولیان اجرای الزامات قانونی در بحران کرونا بیشتر از آنکه به فکر سلامت جامعه باشند به فکر دلخوری هنجار شکنانی هستند که با رفتار خود به ساحت و سلامت مردم دهن کجی میکنند. 

دکتر مسعود مردانی،عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا درباره جریمه افراد خاطی در زمان شیوع کرونا گفت: ورود افراد از 15 تیرماه در مجامع عمومی بدون ماسک اکیدا ممنوع است . احتمالا برای افراد بدون ماسک از روز 15 تیرماه جریمه صادر خواهد شد.

در پی این اظهار نظر؛ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در پی شیوع کرونا ویروس در تهران و با اتکا به تجارب کشورهای دیگر به زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران نوشتم گفت: پیشنهاد دادم که لازم است از آن جایی که تهران در وضعیت قرمز قرار دارد نسبت به جریمه افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند براساس کد ملی اقدام شود گفت: نه شهرداری و نه شورای شهر ضابط قضایی نیست و من تنها پیشنهاد دهنده بودیم .

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز درباره اقدام دولت برای جریمه افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی با این اقدام دولت موافق است. باید سختگیری ها برای رعایت پروتکل های ابلاغی بهداشت کرونا اجرا شود، همه امور با نصیحت و توصیه امکانپذیر نیست، در دنیا نیز این پروتکل ها را با توصیه اجرا نمی کنند و باید مکانیزمی عملی برای آن تدوین و اجرا شود.

این اظهارنظرهای مسئولان دولتی و بهداشتی کشور در حالی است که تاکنون هیچ اقدام مثبتی برای پایان دادن به رفت و آمدهای بی محابای مردم در ایام شیوع کرونا صورت نگرفته و تنها توانسته اند در مقام گفت وگو با رسانه در برابر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی بایستند و در مقام عمل هیچ حرکتی از خود نشان ندهند، به گونه ای که  امروز با شیوع و فراگیری بیماری کرونا بیش از 21 هزار بیمار کرونایی جان خود را از دست داده و ۳۷۵ هزار نفر دیگر از هموطنان در گیر تبعات مختلف این بیماری شده اند.

عدم توجه مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی وسفر به مناطق قرمز و آلوده به ویروس کرونا در کنار نبود ساز و کار قاطع در برخورد با متخلفان، موجب شد تا سعید نمکی وزیر بهداشت در صفحه اینستاگرام خود بنویسد: ای کاش ابزاری فراتر از خواهش و التماس داشتم تا با این ترددهای بی‌‌رویه برای روزهای سخت خیز مجدد بیماری و زحمت و گرفتاری همکارانم مضطرب نمی‌‌شدم و تا این حد از مظلومیت، خستگی و بردباری‌‌شان شرمسار نمی‌‌شدم.

وزیر بهداشت در ادامه این پست اینستاگرامی خود نوشت: ای کاش می‌‌توانستم با تمسک به شیوه‌‌هایی سختگیرانه‌‌تر و تأدیب اندکی که رعایت نمی‌‌کنند و با بی‌‌توجهی، حقوق شهروندی را زیر پا می‌‌گذارند در مهار بیماری توفیقات بیشتری تقدیم مردم نازنین سرزمینم کنم.

این گلایه وزیر بهداشت از عدم توجه به مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و منع آمد و شدهای کرونایی حکایت از نبود یک قانون مسنجم در برخورد با مختلفان این عرصه دارد؛ عرصه ایی که تاکنون جان بسیاری از انسانهای بی گناه را گرفته و بسیاری دیگر را روانه بیمارستانهای پر خرج کرونایی کرده است.

با این حال سوالی که باید پرسید آن است که چرا شخص رییس جمهور اقدام جدی در برخورد با متخلفان عرصه کرونایی نداشته است و مجازات متخلفانی که موجب شده اند تا جان بسیاری از افراد گرفته شود به تعویق بیفتد؛ آیا این را نمی توان تعلل در اجرای سیاستهای بهداشتی برای به حداقل رساندن آمار کرونایی در کشور دانست؟

منبع: دانا/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار