یادمان باشد شبکههای اجتماعی بویژه اینترنت با بی مکانی و بی زمانی مارا مجذوب و شیفته خود کرده و براحتی باتوجه به کارکردهای فضای مجازی و جاذبههای بیادماندنی هایش سبک زندگی مارا تغییر میدهند وحتی برای ما برنامه ریزی میکنند.
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران-رحیم محمدی-کرونا به هر طریقی که میتوانست مدتی است که در حال تاخت و تاز میباشد. میگیرد و میکشد و ذهنها را درگیر خودش کرده و حتی به عنوان یک مربی در حال تغییر رفتار ماست. سنت هارا هم دست کاری کرده است. اما یک جاهایی کرونا خیلی هم بد نبود. صمیمیتها در خانواده جانی دوباره گرفت. دست پخت خانمها که داشت یواش یواش از مزه میافتاد دوباره خوشمزه شد. توجه به فرزندان معنی دار شد. صمیمیتهای معنوی خانواده جان دوبارهای گرفت و هزاران مباحث مثبت و منفی دیگر که از کسی پوشیده نیست. ولی همه این فرازو نشیبها نتوانست روی یک مورد تاثیر منفی بگذارد، بلکه به آن قدرت بخشید وآن هم چیزی نبود به غیر از فضای مجازی.
همچنان فضای مجازی یکه تاز است و نقش آفرینی میکند.
خانوادهای نیست که تلفن همراه هوشمند نداشته باشد و ساعتها در آن گردش نکند. آمارها نشان میدهند که هرفرد فعال در شبکههای اجتماعی در حدود ۷ ساعت در روز فعال هست. اما دراین ۷ ساعت دنبال چه هست؟ و چرا این همه وقت خود را صرف میکند؟ باید از خودشان پرسید. یکمی پاسخ دادن به این سوال سخت است. اما زمانی متوجه میشوند که دیگر مدیریت زندگی و رفتار در دستشان نیست. کار از کار گذشته و به عنوان مربا قربانی مربی خود یعنی فضای مجازی شده اند.
یادمان باشد شبکههای اجتماعی بویژه اینترنت با بی مکانی و بی زمانی مارا مجذوب و شیفته خود کرده و براحتی باتوجه به کارکردهای فضای مجازی و جاذبههای بیادماندنی هایش سبک زندگی مارا تغییر میدهند وحتی برای ما برنامه ریزی میکنند.
کارکردهای رسانه چیست؟
این ضراب المثل را شنیده ایم «که گربه محض رضای خدا موش نمیگیرد» رسانهها هم با برنامه و تدبیر مخاطب خود را انتخاب میکنند. رسانهها ابتدانیاز سنجی میکنند بعد وابسته میسازنند بعد دلبسته و در نهایت به هر شکلی که میخواهند ما را تربیت میکنند تا بهترین بهره برداری را داشته باشند.
آموزش، آگاهی بخشی، سرگرمی، هدایت و رهبری کارکردهای یک رسانه هستند، اما متاسفانه میبینیم با همین کارکردها ما را از عقاید، سنن آداب و رسوم دور ساختند و عقاید جدیدی را با رنگ و لعابهای هدفمند در ما ایجاد کرده و حتی خوراک فکری میدهند.
در سوره عبس آیه ۲۴ آمده که باید ببینیم چه خوراکی برای ما در نظر گرفته اند و هر خوراکی را دریافت نکنیم. پس این حق ماست که هوشیار باشیم و محتوای دریافتی را بررسی کنیم و بعد از آن استفاده کنیم و یا کنار بگذاریم.
داستان، زبان رسانه ها:
قدرت نفوذ رسانهها بسیار بالاست. رسانهها با زبان داستان ما را همچون دوران کودکی به خوابی عمیق میکشانند تا حس نکنیم چه دارد اتفاق میافتد. رسانهها سعی میکنند از قدرت داستان در اقناع مخاطب بهره ببرند و سریال وار از مسافرین قطار خود پذیرایی کنند. در کنار این داستان، تصویر سازیها همچون کتاب کودک نقش خود را به خوبی ایفا میکند.
اما این تصاویر چقدر با واقعیت همراست باید مورد بررسی قرار گیرد. اصلا انگار دنیای تخیل یک بازی برد - برد برای رسانهها شده است.
رسانهها با بازسازی واقعیتها به خوبی ما را از دنیای واقعی خارج میکنند و یا بهتر است بگویم ما را سرگرم میکنند تا حتی قدرت مدیریت رفتار خود را نداشته باشیم چه برسد به مدیریت یک خانواده.
این واقعیت سازیها حتی در شناخت نسبت به مباحث اثر میگذارد و با شبهه سازی در تصمیم گیریها قدرت انتخاب را به یغما میبرد. دشمن با کمک رسانه دنبال دوگانه سازی هاست؛ و با استفاده از تکنیکهای اقناعی شرایط را طوری ایجاد میکند که تا چشم باز کنیم میبینیم که بازی را باختیم. باید بازی بلد باشیم. قوانین بازی و جریمهها و محورهای بازی را به خوبی بشناسیم تا توانسته باشیم در انتخاب یک فرصت بدرستی عمل کنیم.
کرونا فرصت بازی خوبی را از نگاه رسانه بلدها در دنیای غربی ایجاد کرده بود. تا میتوانستند نوشتند، گفتند، عکس هارا تحلیل و تحریف کردند، اما با چه نگاهی با چه عینکی؟ با عینک و نگاهی که خودشان داشتند و خواستند. هیچ وقت با قوانین ما بازی نکردند. کدام قوانین؟ صداقت، شفافیت، راستی، شرافت، همه اینها قوانین ما در عرصه انسانیت هست.
ویروس کرونا و مباحث پیرامون این ویروس، شایعات و خبرهای ضدو نقیض همهی اینها مواردی بودند که چند ماهی هست کشور و دنیا را در سیطره خود و تمامی وضعیت ما را تحت الشعاع قرار داده است.
با تمام این مباحث شاهد اتفاقات زیادی در کشور بودیم و هستیم که رسانهها از جنس بیگانه خود را در مقام تحلیل قرار داده و مردم را به سمتی که خودشان میخواهند هدایت میسازنند و آنچنان با دروازبان خبری مدیریت میکنند که ما مجبورا اخبار را آنطور که اتفاق افتاده است را نمیبینیم و اگر میبینیم تحریف شده و دستکاری شده است.
ثبت تصاویر یکی از ابزار خوب رسانهای هست که اگر بدرستی پیام درآن رمز گذاری نشود قطعا دچار مشکلاتی خواهیم شد و آنوقت هست که دشمن با تحلیلهای سلیقهای خود مخاطب رو به سمتی میکشاند که قصد و هدف ما نبوده است.
رسانهها با آمدن محرم بیکار ننشسته و به دنبال از بین بردن هویت ما هستند و حتی با طرح چند سوال و شبهه ما را در دنیای دوگانهها تنها میگذارند، ولی آنقدر اقدام به فرافکنی، شایعه پراکنی و دروغ سازی میکنند تا مارا قانع سازند تا در مقابل بیش از ۱۴۰۰ سال شعور حسینی قرار بگیریم، اما نمیدانند محرم فراتر از یک تاریخ است.
محرم رسانه برتر
بیش از ۱۴۰۰ سال میگذرد نه تلگرامی بود، نه اینستاگرامی و نه واتسآپی. چه شد که پیام عاشورا همچنان قوی و قویتر، نسلها را در خود ذوب کرده است و یزیدیان زمان را به ترس و وحشت کشانده است.
این اجتماع اعتقادی چه در خود دارد که از تمامی ابزارهای دیجیتال ارتباطی باز هم قویتر است و قدرت نفوذ بالایی دارد.
هرجا که حرف از محرم میشود عدهای ناخود آگاه و یا خود آگاه به این فکر فرو میروند که باز باید شاهد ترنم باور و جوششی از جنس ایمان باشند و دنبال برهم زدن این جوشش هستند. اصلا کار به محرم میرسد زحمت یک ساله دشمن بر باد میرود؛ و به دنبال حذف محرم میروند. با هر وسیلهای شده سعی بر برهم زدن محفل و مجالس دارند، اما نمیداند محرم خود رسانه است. سرو صداهای محرم و جنبشهای اعتقادی محرم به همین سادگی بوجود نیامده که بخواهد از بین برود.
از غدیر تا کربلا ورقها باید زد تا متوجه گره کور ارادت بین نوکر و ارباب شوند.
اما باز باید مراقب بود. مراقب از این باب که هزینه گزاف بابت فوت وقت ندهیم و به عقب بر نگردیم، چون هر چه به ظهور نزدیک میشویم زمان طلاییتر میشود انتظار به شماره میافتد پس باید مراقب باشیم و در این دنیای یارگیری به دنبال عاشق بگردیم و در مسیر ولایت مداری بکار گیریم.در هر صورت عدهای گوششان به دهان رسانههای بیگانه هست تا ببینند برای موج سواری کجا را نشانه گذاری میکنند تا کمر همت باطل ببندند و خودی نشان دهند. اهالی رسانه خوب میدانند و کاربلد هستند که این چرت وپرت گوییهای تازه به دوران رسیدهها نمیتواند ۱۴۰۰ سال معرفت رو یه شبه بر باد دهد. اهل دل و معرفت یعنی دوری از اهل البیت (ع) را بلا میداند مابقی شکرانه هست.
ما اهالی رسانه با ثبت جلوههای زیبای عاشقی آحاد عزاداران حسینی و کشیدن این عشق توأم با عقلانیت و معنویت به رخ جهانیان، خط تحریف را میشکنیم. اگر بتوانیم جلوههای بی شمار زیبایی در فرهنگ حسینی را به نمایش بگذاریم، تلاشهای مغرضانه برای غلبه دادن حواشی شکست خواهد خورد.
ما اهالی رسانه، پرشور و شعورتر از سالهای گذشته رسالت خود برای ارتقای معرفت حسینی در آحاد مخاطبان را با تولید و انتشار محتوای خبری و تبیینی در سه محور اصلی فضاسازی محیطی، آیینهای عزاداری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و نذورات و احسان در قالب کمک مومنانه ایفا مینماییم و میدانیم خرافهها و بدعتها درباره عزاداری ایام محرم فراوان هستند که تعداد قابل توجهی نیز به قصد تخریب چهره دین ساخته شده اند. با دیدن محتواهای حاوی خرافه و ... هیجانزده نمیشویم و سریعا اقدام به بازنشر آنها نمیکنیم. ابتدا منبع اصلی ارسال محتوا و چرایی آن را بررسی کرده و سپس درباره واکنش به محتوا تصمیم میگیریم.
قطعا تولید محتوای درست و اثربخش و در ادامه توزیع حرفهای میتواند ما را در شکست دادن دشمن در زمین رسانه با رویکرد اطلاع رسانی پیروز و موفق سازد.
انتهای پیام/
همچنان فضای مجازی یکه تاز است و نقش آفرینی میکند.
خانوادهای نیست که تلفن همراه هوشمند نداشته باشد و ساعتها در آن گردش نکند. آمارها نشان میدهند که هرفرد فعال در شبکههای اجتماعی در حدود ۷ ساعت در روز فعال هست. اما دراین ۷ ساعت دنبال چه هست؟ و چرا این همه وقت خود را صرف میکند؟ باید از خودشان پرسید. یکمی پاسخ دادن به این سوال سخت است. اما زمانی متوجه میشوند که دیگر مدیریت زندگی و رفتار در دستشان نیست. کار از کار گذشته و به عنوان مربا قربانی مربی خود یعنی فضای مجازی شده اند.
یادمان باشد شبکههای اجتماعی بویژه اینترنت با بی مکانی و بی زمانی مارا مجذوب و شیفته خود کرده و براحتی باتوجه به کارکردهای فضای مجازی و جاذبههای بیادماندنی هایش سبک زندگی مارا تغییر میدهند وحتی برای ما برنامه ریزی میکنند.
کارکردهای رسانه چیست؟
این ضراب المثل را شنیده ایم «که گربه محض رضای خدا موش نمیگیرد» رسانهها هم با برنامه و تدبیر مخاطب خود را انتخاب میکنند. رسانهها ابتدانیاز سنجی میکنند بعد وابسته میسازنند بعد دلبسته و در نهایت به هر شکلی که میخواهند ما را تربیت میکنند تا بهترین بهره برداری را داشته باشند.
آموزش، آگاهی بخشی، سرگرمی، هدایت و رهبری کارکردهای یک رسانه هستند، اما متاسفانه میبینیم با همین کارکردها ما را از عقاید، سنن آداب و رسوم دور ساختند و عقاید جدیدی را با رنگ و لعابهای هدفمند در ما ایجاد کرده و حتی خوراک فکری میدهند.
در سوره عبس آیه ۲۴ آمده که باید ببینیم چه خوراکی برای ما در نظر گرفته اند و هر خوراکی را دریافت نکنیم. پس این حق ماست که هوشیار باشیم و محتوای دریافتی را بررسی کنیم و بعد از آن استفاده کنیم و یا کنار بگذاریم.
داستان، زبان رسانه ها:
قدرت نفوذ رسانهها بسیار بالاست. رسانهها با زبان داستان ما را همچون دوران کودکی به خوابی عمیق میکشانند تا حس نکنیم چه دارد اتفاق میافتد. رسانهها سعی میکنند از قدرت داستان در اقناع مخاطب بهره ببرند و سریال وار از مسافرین قطار خود پذیرایی کنند. در کنار این داستان، تصویر سازیها همچون کتاب کودک نقش خود را به خوبی ایفا میکند.
اما این تصاویر چقدر با واقعیت همراست باید مورد بررسی قرار گیرد. اصلا انگار دنیای تخیل یک بازی برد - برد برای رسانهها شده است.
رسانهها با بازسازی واقعیتها به خوبی ما را از دنیای واقعی خارج میکنند و یا بهتر است بگویم ما را سرگرم میکنند تا حتی قدرت مدیریت رفتار خود را نداشته باشیم چه برسد به مدیریت یک خانواده.
این واقعیت سازیها حتی در شناخت نسبت به مباحث اثر میگذارد و با شبهه سازی در تصمیم گیریها قدرت انتخاب را به یغما میبرد. دشمن با کمک رسانه دنبال دوگانه سازی هاست؛ و با استفاده از تکنیکهای اقناعی شرایط را طوری ایجاد میکند که تا چشم باز کنیم میبینیم که بازی را باختیم. باید بازی بلد باشیم. قوانین بازی و جریمهها و محورهای بازی را به خوبی بشناسیم تا توانسته باشیم در انتخاب یک فرصت بدرستی عمل کنیم.
کرونا فرصت بازی خوبی را از نگاه رسانه بلدها در دنیای غربی ایجاد کرده بود. تا میتوانستند نوشتند، گفتند، عکس هارا تحلیل و تحریف کردند، اما با چه نگاهی با چه عینکی؟ با عینک و نگاهی که خودشان داشتند و خواستند. هیچ وقت با قوانین ما بازی نکردند. کدام قوانین؟ صداقت، شفافیت، راستی، شرافت، همه اینها قوانین ما در عرصه انسانیت هست.
ویروس کرونا و مباحث پیرامون این ویروس، شایعات و خبرهای ضدو نقیض همهی اینها مواردی بودند که چند ماهی هست کشور و دنیا را در سیطره خود و تمامی وضعیت ما را تحت الشعاع قرار داده است.
با تمام این مباحث شاهد اتفاقات زیادی در کشور بودیم و هستیم که رسانهها از جنس بیگانه خود را در مقام تحلیل قرار داده و مردم را به سمتی که خودشان میخواهند هدایت میسازنند و آنچنان با دروازبان خبری مدیریت میکنند که ما مجبورا اخبار را آنطور که اتفاق افتاده است را نمیبینیم و اگر میبینیم تحریف شده و دستکاری شده است.
ثبت تصاویر یکی از ابزار خوب رسانهای هست که اگر بدرستی پیام درآن رمز گذاری نشود قطعا دچار مشکلاتی خواهیم شد و آنوقت هست که دشمن با تحلیلهای سلیقهای خود مخاطب رو به سمتی میکشاند که قصد و هدف ما نبوده است.
رسانهها با آمدن محرم بیکار ننشسته و به دنبال از بین بردن هویت ما هستند و حتی با طرح چند سوال و شبهه ما را در دنیای دوگانهها تنها میگذارند، ولی آنقدر اقدام به فرافکنی، شایعه پراکنی و دروغ سازی میکنند تا مارا قانع سازند تا در مقابل بیش از ۱۴۰۰ سال شعور حسینی قرار بگیریم، اما نمیدانند محرم فراتر از یک تاریخ است.
محرم رسانه برتر
بیش از ۱۴۰۰ سال میگذرد نه تلگرامی بود، نه اینستاگرامی و نه واتسآپی. چه شد که پیام عاشورا همچنان قوی و قویتر، نسلها را در خود ذوب کرده است و یزیدیان زمان را به ترس و وحشت کشانده است.
این اجتماع اعتقادی چه در خود دارد که از تمامی ابزارهای دیجیتال ارتباطی باز هم قویتر است و قدرت نفوذ بالایی دارد.
هرجا که حرف از محرم میشود عدهای ناخود آگاه و یا خود آگاه به این فکر فرو میروند که باز باید شاهد ترنم باور و جوششی از جنس ایمان باشند و دنبال برهم زدن این جوشش هستند. اصلا کار به محرم میرسد زحمت یک ساله دشمن بر باد میرود؛ و به دنبال حذف محرم میروند. با هر وسیلهای شده سعی بر برهم زدن محفل و مجالس دارند، اما نمیداند محرم خود رسانه است. سرو صداهای محرم و جنبشهای اعتقادی محرم به همین سادگی بوجود نیامده که بخواهد از بین برود.
از غدیر تا کربلا ورقها باید زد تا متوجه گره کور ارادت بین نوکر و ارباب شوند.
اما باز باید مراقب بود. مراقب از این باب که هزینه گزاف بابت فوت وقت ندهیم و به عقب بر نگردیم، چون هر چه به ظهور نزدیک میشویم زمان طلاییتر میشود انتظار به شماره میافتد پس باید مراقب باشیم و در این دنیای یارگیری به دنبال عاشق بگردیم و در مسیر ولایت مداری بکار گیریم.در هر صورت عدهای گوششان به دهان رسانههای بیگانه هست تا ببینند برای موج سواری کجا را نشانه گذاری میکنند تا کمر همت باطل ببندند و خودی نشان دهند. اهالی رسانه خوب میدانند و کاربلد هستند که این چرت وپرت گوییهای تازه به دوران رسیدهها نمیتواند ۱۴۰۰ سال معرفت رو یه شبه بر باد دهد. اهل دل و معرفت یعنی دوری از اهل البیت (ع) را بلا میداند مابقی شکرانه هست.
ما اهالی رسانه با ثبت جلوههای زیبای عاشقی آحاد عزاداران حسینی و کشیدن این عشق توأم با عقلانیت و معنویت به رخ جهانیان، خط تحریف را میشکنیم. اگر بتوانیم جلوههای بی شمار زیبایی در فرهنگ حسینی را به نمایش بگذاریم، تلاشهای مغرضانه برای غلبه دادن حواشی شکست خواهد خورد.
ما اهالی رسانه، پرشور و شعورتر از سالهای گذشته رسالت خود برای ارتقای معرفت حسینی در آحاد مخاطبان را با تولید و انتشار محتوای خبری و تبیینی در سه محور اصلی فضاسازی محیطی، آیینهای عزاداری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و نذورات و احسان در قالب کمک مومنانه ایفا مینماییم و میدانیم خرافهها و بدعتها درباره عزاداری ایام محرم فراوان هستند که تعداد قابل توجهی نیز به قصد تخریب چهره دین ساخته شده اند. با دیدن محتواهای حاوی خرافه و ... هیجانزده نمیشویم و سریعا اقدام به بازنشر آنها نمیکنیم. ابتدا منبع اصلی ارسال محتوا و چرایی آن را بررسی کرده و سپس درباره واکنش به محتوا تصمیم میگیریم.
قطعا تولید محتوای درست و اثربخش و در ادامه توزیع حرفهای میتواند ما را در شکست دادن دشمن در زمین رسانه با رویکرد اطلاع رسانی پیروز و موفق سازد.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار