خبرهای داغ:
سونامی بیماری‌های پوستی و مشکلات تنفسی ارمغان صنایع جنوب کشور؛

نیروگاه برق؛ همچنان بزرگترین منبع آلایندگی/ آلودگی زیست محیطی سهم ساحل نشینان از منابع درآمدزای کشور

روستاها و ساکنان محدوده غرب بندرعباس سالهاست که از آلایندگی بالای هوا رنج می برند و سونامی بیماری های پوستی و مشکلات تنفسی در این قسمت از شهر فراگیر شده است.
کد خبر: ۹۲۷۵۲۳۰
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از هرمز؛ هرمزگان به عنوان مرکز توسعه جنوب کشور در سال های اخیر از رشد و توسعه قابل توجهی برخوردار بوده و بیشترین فعالیت‌های اقتصادی استان در غرب بندرعباس متمرکز شده که به صنایع بزرگی همچون صنایع نفت، گاز، آلومینیوم، روی و فولاد می‌توان اشاره کرد.

امروزه آلودگی محیط زیست و خطرات ناشی از افزایش بار آلودگی که بر اثر پیشرفت تکنولوژی و صنعت به وجود آمده ،جوامع انسانی را تحت تاثیر خود قرار داده و بر نگرانی انسان ها افزوده است.

در این میان آلودگی دریاها به فلزات سنگین به علت اثرات سمی در محیط از اهمیت خاصی برخوردار است در غرب بندرعباس و در محدوده بین اسکله شهید باهنر تا کشتی سازی خلیج فارس صنایع متعددی قرار دارند که بعضی از این صنایع پساب های صنعتی خود را وارد ساحل منطقه می کنند ورود نفتکش ها به این منطقه، تخلیه و بارگیری و صنایع کشتی سازی و پالایش نفت و صنایع دیگر جملگی نقش مهمی در آلوده کردن محیط غرب بندرعباس دارند.

وجود آبادی‌های متعدد در داخل و اطراف محدوده صنایع، مشکلاتی را برای جمعیت ساکن آنها به وجود آورده است که این وضعیت مانع پیشروی توسعه آن منطقه صنعتی است و هم زندگی اجتماعی آبادی‌های منطقه را تحت تاثیر قرار داده که ضروری است برای ساماندهی استقرار جمعیت در منطقه صنعتی، اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد.

مشکلات زیست محیطی بسیاری در نتیجه مجاورت اراضی صنعتی با نواحی مسکونی و نبود فضای سبز کافی، در منطقه به وجود آمده است علاوه بر آن به واسطه فاصله کوتاه منطقه صنعتی با شهر بندرعباس‌(حدود ٢٠ کیلومتر)، عملا این شهر نیز با معضلات آلودگی محیط زیست خصوصا آلودگی هوا و آب روبرو شده است.

روستاها و ساکنان محدوده غرب بندرعباس سال هاست که از آلایندگی بالای هوا رنج می برند و سونامی بیماری های پوستی و مشکلات تنفسی در این قسمت از شهر فراگیر شده است که در سال های اخیر با گرمای بی سابقه هوا و افزایش فعالیت کارخانه های مستقل در بندرعباس بر میزان آلاینده های موجود در هوا افزوده شده تا مردم ساکن غرب شهرستان و کارگران این محدوده سم و مواد آلاینده را به ریه های خود بفرستند.

آلودگی شدید در غرب بندرعباس تنها دامن گیر ساکنان این منطقه از شهر نیست بلکه دهها هزار کارگری که در واحد های صنعتی مانند مجتمع کشتی سازی، مجتمع فولاد، پالایشگاه نفت بندرعباس، شرکت روی بندرعباس، نیروگاه برق، آلومینیوم المهدی فعالیت می کنند در معرض انواع بیماری ها و عوارض سوء آلاینده ها قرار دارند.

بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی، کاهش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، بروز بیماری های ریوی و تنفسی، ایجاد حساسیت های پوستی و چشمی و بروز انواع سرطان های مجاری تنفسی از مهمترین عوارض آلاینده های شیمیایی بر انسان است فارغ از این موضوع که مواد شیمیایی عوارض سوء بسیاری در حوزه زیست بوم منطقه و محیط زیست دریا ایجاد می کند و هزاران گونه آب زی،  کنار زی و بومی منطقه به نابودی کشیده شوند.

همچنین در این میان، فعالیت‌های اقتصادی موجود در منطقه شهرک‌های مسکونی شامل توانیر با جمعیت یکهزار و 944 نفر، آلومینیوم المهدی با 680 نفر، کشتی سازی با 585 نفر، اداره بندر با دوهزار و 238 نفر و با احتساب سایر مجتمع‌ها بالغ بر شش هزار نفر در معرض آلودگی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و معدنی غرب بندرعباس قرار دارند.

بالغ بر 54 واحد خدماتی در منطقه فعال بوده که با احتساب مراجعه کنندگان، جمعیتی درحدود 10 هزار نفر به صورت روزانه درمسیر این منطقه در حال تردد هستند و همچنین جمعیت بیش از 500هزار نفری شهر بندرعباس، از این آلودگی‌ها بی‌نصیب نیست.

نیروگاه بندرعباس با داشتن چهار دودکش و مصرف سوخت سنگین در حجم بالا در حال حاضر یکی مهم‌ترین منابع آلاینده هوا در استان به شمار می‌رود و یکی از عمده‌ترین دلایل آلودگی هوای ایجاد شده از فعالیت نیروگاه استفاده از سوخت فسیلی مازوت است که با توجه به استهلاک سیستم‌های کنترل آلودگی، این امر باعث تولید ترکیبات آلاینده بیشتری نسبت به سایر سوخت‌ها شده است.

هر کدام از گازهای منتشر شده از صنایع با تحت تاثیر قرار دادن انسان و محیط باعث آلودگی هوا‌، سلامت انسان‌ها و تخریب محیط را تهدید می‌کنند.

نیروگاه برق مهمترین آلوده کننده هوای بندرعباس است

مسیحی تازیانی مدیرکل محیط زیست هرمزگان در خصوص مهمترین مراکز آلوده کننده هوای بندرعباس اظهار کرد: نیروگاه برق غرب بندرعباس(معروف به توانیر) به دلیل استفاده از مازوت همچنان مهم ترین منبع آلودگی هوای مرکز استان و محدوده های غربی مجاور این واحد صنعتی است.

وی افزود: میزان تولید آلاینده مونوکسید کربن توسط این واحد را چهار برابر حد مجاز  و آلاینده های ترکیبات نیتروژنی (ناکس) را حدود دو و نیم برابر حد مجاز است

مسیحی تازیانی ادامه داد: اختصاص سهمیه کافی گاز به نیروگاه برای قطع مصرف مازوت نیازمند پیگیری در سطح ملی است که تلاش در این خصوص در حال انجام است

ساحل غرب بندرعباس ایستگاه پایش پایدار می خواهد

وی با اشاره به آلودگی نفتی اسفندماه سال گذشته در محدوده آب شیرین کن ۱۰۰هزار مترمکعبی شایان که از منابع تامین آب شرب مردم بندرعباس است اضافه کرد: این محدوده با توجه به اهمیت آب شیرین کن نیازمند یک مرکز پایش همیشگی است.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان خاطرنشان کرد: اعتبار لازم برای راه اندازی این مرکز ۵۰میلیارد ریال  است که گزارش آن تهیه شده و هم اکنون در اختیار استانداری هرمزگان است.

اسفند سال گذشته ورود لکه های نفتی از برخی صنایع غرب بندرعباس به آب شیرینکن شایان موجب تعطیلی حدود یک هفته ای این تاسیسات شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها