خبرهای داغ:
گستردگی عناوین و تنوع آسیب‌های اجتماعی برخلاف گذشته سبب شده که با آسیب‌ها به عنوان نوعی تهدید مواجه شویم.
کد خبر: ۹۲۷۵۸۱۲
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱

تنوع آسیب‌های اجتماعیبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، گستردگی عناوین و تنوع آسیب‌های اجتماعی برخلاف گذشته سبب شده که با آسیب‌ها به عنوان نوعی تهدید مواجه شویم.

در گذشته روند سرعت شکل‌گیری آسیب‌ها بسیار زمان بر بود اما امروزه به واسطه رسانه‌ها در ظرف نیم دهه آسیبی به اوج خود رسیده و سپس به نوعی دیگر تبدیل شده است.

علاوه بر نوع و میزان و فراوانی آسیب‌های اجتماعی، تعداد افراد و گروه‌های درگیر با انواع آسیب‌ها در کشور نیز نسبت به گذشته رو به افزایش است.

متاسفانه برخی دیدگاه‌های جامعه‌شناسی معتقدند آسیب های اجتماعی جز شرایط ذاتی رسیدن به توسعه است در صورتی که از جمله موانعی که روند رسیدن به توسعه را کند می‌کند افزایش آسیب‌های اجتماعی است. برای رسیدن به این مهم باید آسیب‌ها را بتوانیم رصد و کنترل کنیم. توسعه اگر در قالب موزون و متوازن باشد سبب کاهش آسیب‌ها می‌شود.

در جامعه فعلی همه ما خواهان توسعه کشور در بخش‌های مختلف هستیم و برای تحقق توسعه به معنای حقیقی باید ایراد‌ها و اشکالات موجود را برطرف کنیم و در این میان بخش گسترده‌ای از ایراد‌های موجود مربوط به آسیب‌های اجتماعی است.

عوامل به وجودآورنده انحراف و کجروی در جوامع مختلف یکسان نیست و مناطق از نظر نوع جرم، شدت و ضعف، تعداد، و نیز از نظر عوامل متفاوتند. این تفاوت ها را می توان در شهرها، روستاها و حتی در مناطق مختلف و محله های یک شهر مشاهده کرد.

در هر جامعه و محیطی سلسله عواملی همچون شرایط جغرافیایی، اقلیمی، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، موقعیت خانوادگی، تربیتی، شغلی و طرز فکر و نگرش خاصی حاکم است که هر یک از اینها در حسن رفتار و یا بدرفتاری افراد مؤثر است.

شهرنشینی لجام گسیخته، گسترش حاشیه‌نشینی و فقر، اتلاف منابع و انرژی را به دنبال دارد. حاشیه‎نشینی در شهرها، با جرم رابطه مستقیم دارد. تنوع و تجمل، اختلاف فاحش طبقات اجتماعی ساکن شهرهای بزرگ، تورّم و گرانی هزینه های زندگی، موجب می‌شود تا افراد غیر کارآمد که درآمدشان زندگی ایشان را کفاف نمی‌دهد، برای تأمین نیازهای خود، دست به هر کاری هر چند غیر قانونی بزنند. از دیگر عوامل محیطی جرم، می‌توان فقر، بیکاری، تورّم و شرایط بد اقتصادی نام برد که بر همه آحاد جامعه، اقشار، گروه‌ها و نهادها تأثیر گذاشته و آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رصد درست و بی‌طرفانه آسیب‌های اجتماعی در ارائه ارزیابی‌های صحیح و کاربردی برای کنترل و کاهش آسیب‌ها نقشی مهم و غیرقابل انکار دارد و می‌تواند در سیاست‌های عمومی کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز مورد استفاده قرار بگیرد و موجب افزایش آگاهی بخشی عمومی شود.

یادداشت از امیر منطقی

انتهای پیام/

ارسال نظرات