خبرهای داغ:
فرمانده تیپ انصارالحسین(ع) استان همدان در گفت‌وگو با «بسیج»:

خدمت سربازی یک دوران انسان‌سازی است

فرمانده تیپ انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه خدمت سربازی یک دوران انسان‌سازی است، گفت: علاوه بر جنبه معنوی و قداست این امر مهم، انسان می‌تواند در این دوره به پالایش فکری و روحی و برنامه‌ریزی برای آینده زندگی خود بپردازد.
کد خبر: ۹۲۷۸۰۰۲
|
۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴

خدمت سربازی یک دوران انسان‌سازی استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دومین روز از هفته دفاع مقدس امسال با عنوان «جوانان، سربازان، دانش‌پژوهی» و روز سرباز نامگذاری شده است، سربازان جوانان جان برکفی که همواره آماده‌‌اند تا به امر ولی خود با ازخودگذشتگی از کیان وطن دفاع کنند همانگونه که در دوران دفاع مقدس با ایثار و شجاعت خود در جبهه‌های نبرد خوش درخشیدند و فداکاری آنان در تاریخ این کشور ثبت است.

به همین مناسبت با سردار ولی بهاریان، فرمانده تیپ انصارالحسین(ع) استان همدان گفت‌وگویی داشتیم؛ که در ادامه آمده است.

بسیج: با سلام و عرض ادب و خداقوت و تبریک هفته دفاع مقدس خدمت شما به عنوان اولین سوال تعریف شما از دوران خدمت سربازی چیست؟

سردار بهاریان: با عرض سلام و احترام، هفته دفاع مقدس و روز سرباز را خدمت همه رزمندگان و بسیجیان و سربازان عزیز نظام مقدس جمهوری اسلامی تبریک عرض می‌کنم.

طبق تعریفی که در قانون اساسی و اصطلاحات نظامی وجود دارد تمام فرزندان ذکور در کشور باید دو سال از عمر خود را صرف خدمت وظیفه عمومی در راستای تامین امنیت کشور کنند. اما در واقع این دوران یک دوران انسان‌سازی است و علاوه بر جنبه معنوی و قداست این امر مهم، انسان می‌تواند در این دوره به پالایش فکری و روحی و برنامه‌ریزی برای آینده زندگی خود بپردازد و با کسب تجربیات و آموزه‌های بی‌نظیری که در این فرصت خدمت دو ساله فراهم می‌شود برای شکل دادن به آینده بهتر زندگی خود و خانواده بهره‌مند شود.

بسیج: نقش سربازان در دوران 8 سال دفاع مقدس چه بود؟

سردار بهاریان: سربازان ما در دوران دفاع مقدس حقیقتا در عملکرد و روحیه با نیروهای مسلح ما تفاوتی نداشتند. دفاع مقدس ما مانند معجزه‌ای آحاد ملت و رزمندگان را در صف غیرت و شجاعت در دفاع از کشور قرار داد. بخش عظیمی از شهدای والامقام از قشر سرباز بودند. امروز هم بسیاری از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع قدس از سربازان دوران جنگ تحمیلی هستند.

بسیج: هدف اصلی سپاه از خدمت سربازی چیست و سربازان چه نقشی در پیشرفت کشور دارند؟

سردار بهاریان: بی‌شک علاوه بر تقویت بنیه نظامی و دفاعی سازمان، هدف و انگیزه بالاتری در این زمینه وجود دارد و آن هم تاثیر عمیق و راهبردی اعتقادی سیاسی و اجتماعی بر سربازانی است که در این نهاد مقدس مشغول خدمت می‌شوند و نیز تربیت و شخصیت دادن به این سربازان به گونه‌ای که آماده کار و خدمت به اسلام و انقلاب و کشور در عرصه‌های مختلف شوند. بی‌شک این آمادگی و توانمندی‌ها در راستای پیشرفت کشور بکارگرفته خواهد شد.

بسیج: چه میزان سپاه و نیروهای مسلح توانسته‌اند در بکارگیری سربازان موفق باشند؟

سردار بهاریان: دقیق نمی‌توان گفت چراکه شاخص‌ها و کاربری‌ها متفاوت و متراکم است اما سپاه در بکارگیری بهینه از سرباز به نظرم نمره قبولی می‌گیرد. چون تمام سعی خود را داشته تا سربازان را در حیطه تخصص خود بکار بگیرد. نخبه‌ها را شناسایی کرده و از آنها در راستای نخبگیشان بهره برده است. در بعد فرهنگی و دینی برنامه‌های خوبی را برای آنها دیده است که در این رده هم به این موضوعات به دقت توجه شده است.

بسیج: آیا امکان استفاده بیشتر از ظرفیت سربازان در سپاه و نیروهای مسلح وجود دارد؟

سردار بهاریان: بله، سربازان دارای ظرفیت بالای علمی فرهنگی، اقتصادی و ظرفیت‌های وسیع جهادی و اعتقادی هستند که می‌توانند با رشد و گسترش همه جانبه برای سپاه و کشور مفید باشند.

بسیج: در زمینه تکریم سربازان و به ویژه هفته دفاع مقدس و روز سرباز برای سربازان یگان چه برنامه‌هایی دارید؟

سردار بهاریان: اولویت ما در زمینه تکریم سربازان بکارگیری افراد در تخصص‌های مربوطه و توانمندی‌های آنان است و استعدادیابی و پرورش این استعدادها؛ در درجه بعدی آموزش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که بتوان این سربازان را برای بکارگیری در مشاغل مورد نیاز جامعه کادرسازی کرد و پرورش داد و تحویل جامعه کاری کشور داد و این مسئله خیلی مهم است.

در این هفته هم علاوه بر مراسم روز سرباز که در یگان و در جوار شهدای گمنام برگزار خواهد شد، جلسه پرسش و پاسخی با حضور فرماندهان در زمینه مشکلات سربازان برگزار می‌شود. سربازان نمونه یگان شناسایی شده و به عنوان الگو تشویق و تقدیر خواهند شد. برای سربازان دارای مشکلات خاص و نیز سربازان متاهل یگان مزایایی در نظر گرفته شده و مسابقات ورزشی هم بین سربازان به همین مناسبت در حال برگزاری است.

بسیج: آیا از فکر و مشورت سربازان در اجرای برنامه‌ها بهره‌گیری می‌کنید؟

سردار بهاریان: بله، در مهندسی، فاوا، رایانه، ورزشی و فرهنگی و سایر برنامه‌ها در این رده به طور فعال از حضور سربازان استفاده می‌شود و تاثیرات خوبی نیز بر روند کارها و موفقیت‌های یگان داشته است.

بسیج: چه میزان با خانواده سربازان رده برای حل مشکلات احتمالی آنها و اطمینان بخشی به خانواده‌ها برای تعامل مناسب با سربازان ارتباط دارید؟

سردار بهاریان: ارتباط با خانواده‌ها در برنامه‌های مختلف در طول سال وجود دارد. به خصوص والدین سربازانی که برای پیگیری مشکلات و موضوعات مختلف به ما مراجعه می‌کنند و ما تعامل خوبی با آنها برقرار کرده‌ایم. اگر به صورت موردی مشکل خاصی برای سربازی پیش بیاید حتماً شخصاً تا رفع کامل و تعیین کلیف آن مشکل پیگیری خواهم کرد.

بسیج: نظر خود را در خصوص سردار «سلیمانی» و جایگاه ایشان در بین سربازان بفرمایید و چرا ایشان توصیه کردند که از ایشان به عنوان سرباز یاد شود؟

سردار بهاریان: سردار شهید «سلیمانی» یک چهره و اسطوره بین‌المللی شد و طبیعی است پاسداران و سربازان سپاه بیش از سایر اقشار مردم و ملت‌ها شیفته مکتب و راه این شهید والامقام باشند و در احوالات ایشان هست که ارتباط بسیار نزدیک عاطفی با سربازان و نیروهای خودشان داشتند.

روحیه سردار اخلاق مدار و جوانگرا بود و این موضوع باعث شد در دل سربازان جای بگیرد. وقتی خبر شهادت سردار پخش شد سربازان ما شاید بیش از پاسداران، داغدار این شهید والامقام شدند. ایشان الگو و نماد و محبوب ابدی برای همه رزمندگان و سربازان ما شد. این شهید بزرگ در راه خدمت و اعتلای اسلام و مقابله با استکبار شب و روز و خستگی و پیچیدگی کار را نمی‌شناخت و آنقدر این راه برایش بزرگ بود که خاضعانه خود را یک سرباز خطاب می‌کرد و وصیت کرد که روی مرقد شریفش کلمه «سرباز ولایت» حک شود. او با همه عظمت و بزرگی شخصیت، خودش را سرباز این انقلاب و نظام می‌دانست و این موضوع تکلیف را بر ما سخت‌تر می‌کند که اسیر این درجات و موانع کاری موجود نشویم و راه مقدس این شهید را ادامه دهیم.

بسیج: چه توصیه‌ای به فرماندهان و مسئولین برای بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت سربازان در سپاه و توانمندسازی سربازان در زمینه‌های گوناگون برای ورود به جامعه دارید؟

سردار بهاریان: طرح مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی حرفه‌ای در سپاه که راه افتاده برنامه خوبی است که باید تقویت شود و با جدیت ادامه یابد. تخصص‌ها و استعدادها شناسایی و پرورش داده شوند. به موضوع سرباز باید نگاه ویژه‌تری شود . وقتی نگاه کلیشه‌ای و حاشیه‌ای به موضوع سرباز نباشد می‌توان از این بدنه مهم نیروهای مسلح در راستای پرورش خود سربازان و بهره‌مندی جامعه استفاده بیشتری کرد.

بسیج: ممنون از حضور شما و اینکه وقتتان را به خبرگزاری بسیج اختصاص دادید و برای شما آرزوی موفقیت داریم.

سردار بهاریان: از شما هم تشکر می‌کنم که در زمینه انعکاس موضوعات مهم فرهنگی جامعه فعالیت دارید و برای شما هم آرزوی موفقیت و سعادت می‌کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات