خبرهای داغ:
قسمت اول

آموختن سواد رسانه ای یکی از الزامات امروز است

مسئول قشر بانوان شهرستان سرخه در بسیج جامعه زنان گفت: رسانه یکی از ابزارهای ارتباطی برای برقراری ارتباط در اجتماعات بشری است.
کد خبر: ۹۲۸۳۴۲۸
|
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

زهرا وطنی پور در خصوص موضوع سواد رسانه ای و اهمیت آن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه اظهار داشت: برای کسب آگاهی و ورود به هر علمی ابتدا لازم است، واژگان واصطلاحات مهم و کاربردی مربوط به آن علم به تفضیل تعریف و تبیین شود تا مخاطب در علم آموزی با مشکل مواجه نشود.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه موضوع بحث ما «سواد رسانه ای» است در این بحث لازم است ما ابتدا معنای واژه رسانه را بدانیم. در علم منطق انسان حیوان ناطق تعریف شده است. یعنی موجودی دارای حیات که «ناطق بودن»، وجه تمییز او از سایر مخلوقات دارای حیات است؛ به این معنا که براساس درک، شعور و احساس نیاز فکر می کند و حرف می زند. این امر، همان ارتباط و انتقال اطلاعات است.

هادی سیاسی بسیج با بیان اینکه ما از این تعریف این طور درک می کنیم که انسان هرگز بدون ارتباط نمی تواند پای را از محدوده خویش فراتر برد؛ افزود: بدون ارتباط اساساَ فرهنگ، خانواده و اجتماعات بشری غیرممکن خواهد بود. تاریخ انسانی، تمام پیشرفت ها، فراز و فرودها و تمام اتفاقاتی که تا به امروز تاریخ شاهد آن بوده است؛ براساس این ارتباط رقم خورده است.

وطنی پور با اشاره به اینکه ارتباط یک واژه انتزاعی است؛ به این معنا که لازمه هر ارتباطی؛ ابزار ارتباطی است؛ گفت: نیاز به برخی ابزار قطعاً لازمه برقراری ارتباط میان دو انسان است. علی رغم اینکه این ارتباط یک ویژگی ذاتی بشر است، اما اگر بخواهیم به این ارتباط کم وکیف ببخشیم؛ لازمه آن داشتن ابزار و وسایل بهتر و پیشرفته تر است.

وی خاطرنشان کرد: انسان رفته رفته ابزارهای ارتباطی بیش تر و بهتری نسبت به گذشته همچون آتش، دود، نقاشی روی دیوار و غیره برای خود ایجاد کرد، اما اختراع خط و کاغذ تغییرات اساسی را در ارتباطات انسانی بشر بوجود آورد.

مسئول قشر بانوان شهرستان سرخه در بسیج جامعه زنان بیان داشت: هرگاه انسان توانسته است ارتباط میان خود و دیگران را تسریع کند، وارد مرحله تازه ای از زندگی شده است، پس تسهیل ارتباط تنها بواسطه ابزارهای رسانه ای شکل می گیرد. در نهایت می توان گفت، رسانه یک ابزار ارتباطی است و تعریف ساده رسانه را می توان وسیله ای که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم مورد نظرش را به گیرنده منتقل می کند، دانست.

وطنی پور در خاتمه گفت: به عبارتی هرآن چیزی که در آن پیامی باشد، یک رسانه است و سه عنصر رسانه را می توان فرستنده، گیرنده و پیام دانست. پس رسانه را می توان به عنوان جریانی که یک فرستنده، پیام خود را به مقصدی ارسال کند و از طرفی گیرنده ای جهت دریافت پیام وجود داشته باشد؛ تعریف کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار