خبرهای داغ:
عضو کمیسیون صنایع و معادت مجلس شورای اسلامی گفت: تولیدکنندگان فولاد تنها در صورتی می توانند اقدام به صادارت آن داشته باشند که ابتدای فولاد را در بورس عرضه کرده و مازاد آنچه در بورس به فروش رسیده را صادر کنند.
کد خبر: ۹۲۸۳۶۷۶
|
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، «مصطفی طاهری»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی؛ با اشاره به طرح کمیسیون صنایع و معادن برای کنترل بازار فولاد در کشور گفت: پس از بررسی و تهیه گزارش از بازار فولاد به منظور ساماندهی این بازار، تصمیم بر این شد که بازار داخل، صادرات و انبارها و سامانه تجارت ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان تولید فولاد در کشور دو برابر نیاز داخل است، افزود: به دنبال آن هستیم که قیمت متعادل شده و از خام فروشی جلوگیری شود تا در انتهای زنجیره تولید تا عرضه که ارزش افزوده آن بیشتر است صادارت این فلز صورت گیرد.

طاهری با بیان اینکه در صورت تصویب این طرح در مجلس صادرات فولاد بدون عرضه در بورس ممنون خواهد شد، تصریح کرد: دارندگان این فلز تنها در صورتی می توانند اقدام به صادارت آن داشته باشند که در ابتدای امر، فولاد را در بورس عرضه کرده در صورتی که متقاضیان داخلی از طریق بورس به خرید آن تمایلی نداشتند یا مازاد آنچه در بورس به فروش رسید، امکان صادرات این فلز میسر خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه براساس این قانون تمام کارخانجاتی که با استفاده از فولاد نیاز بازار داخل را تامین می کنند، دستشان در تهیه این فلز باز خواهد شد تاکید کرد: کارخانجات و کارگاه هایی که از فولاد به عنوان مواد اولیه استفاده می کنند می توانند به راحتی به مواد خام بالادستی خود دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نیاز داخل محدود است و اولویت تامین نیاز بازار داخل است، گفت: پس از عرضه در بورس و تامین نیاز کارخانجات و کارگاه های داخلی مازاد تولید فولاد قابلیت صادرات خواهد داشت.

طاهری با اشاره به اینکه پیش بینی ما از قانونی شدن این طرح احتکار فولاد و خودداری از عرضه آن در بورس توسط تولیدکنندگان است، ادامه داد: برای جلوگیری از این اقدام مقرر کردیم که کل زنجیره تولید فولاد باید در سامانه تجارت مشخص و قابل رصد باشد تا به دست مصرف کننده برسد.

نماینده مردم زنجان در مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس در حال تهیه طرحی برای عرضه قانونی فولاد در بورس هستند، تاکید کرد: در این طرح جرایمی را برای متخلفان از قانون منظور کردیم.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود در صورت تصویب این طرح در مجلس میزان عرضه نسبت به تقاضا افزایش یابد گفت: این امر موجب می شود ضمن آنکه قیمت فولاد در کشور متعادل شود، ارزش افزوده این صنعت نیز رشد قابل توجهی خواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: این طرح در حال حاضر در اختیار هیئت رئیسه مجلس است و پس از آنکه در دستور کار صحن قرار گیرد، گزارش کمیسیون از بازار فولاد به مجلس ارائه شده و پس از آن طرح مطرح و بعد از دریافت پیشنهادات نمایندگان به رای مجلس گذاشته خواهد شد.

منبع: دانا/

ارسال نظرات
پر بیننده ها