سفر هوایی در باند تورم

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» از ورود مجلس به مسأله افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد
کد خبر: ۹۲۸۴۵۶۴
|
۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج،‌ پس از دستور وزیر راه‌و‌شهرسازی مبنی بر استفاده از 50 تا 60 درصد ظرفیت ناوگان هوایی، شرکت‌های هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت بلیت‌های خود کردند. البته این تنها بهانه آنها نبود و این شرکت‌ها رشد قیمت ارز را هم دلیل دیگر این افزایش 150 درصدی قیمت بلیت عنوان می‌کنند. در این میان نمایندگان مجلس این اقدام را محکوم کرده و از ورود قوه مقننه به این موضوع خبر داده‌اند. 
به گزارش «وطن امروز»، به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تنها 2 تا 5/2 درصد مردم از حمل‌و‌نقل هوایی استفاده می‌کنند. این آمار نگران‌کننده برای نیمه شهریورماه سال گذشته است. بخشی از این بی‌میلی به استفاده از حمل‌و‌نقل هوایی معطوف به گسترده نبودن خطوط هوایی است اما بخش قابل توجهی از آن به قیمت‌های بالای سفر هوایی نسبت به طرق دیگر حمل‌و‌نقل بازمی‌گردد. حالا با گران شدن چند باره قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی شرکت‌های هواپیمایی به نظر می‌رسد باید قید همین درصد‌های حداقلی را هم ‌زد و سفر هوایی را دیگر جزو هزینه‌های لوکس دانست. آنگونه که انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده است، نرخ‌های جدید پروازهای داخلی متناسب با دلار 27 هزار تومانی و با توجه به محدود شدن سقف ظرفیت پروازها به 60 درصد در دوران کرونا از اول آبان سال جاری اعمال خواهد شد. بر اساس اعلام انجمن شرکت‌های هواپیمایی، حداقل قیمت بلیت 491 هزار تومان و حداکثر آن ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مربوط به مسیر بندرعباس- تبریز است. سقف قیمت بلیت تهران- مشهد به عنوان پرترددترین مسیر پروازی کشور نیز یک میلیون و ۳۵۴ هزار و کف آن ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. بر اساس این نرخنامه، تعداد پروازهای با قیمت بالای یک میلیون تومان افزایش چشمگیر داشته و در بیشتر مسیرها، حداکثر قیمت بلیت بالای یک میلیون تومان است. همچنین حداقل قیمت بلیت نیز در چند مورد ۵۰۰ هزار تومان و در سایر موارد ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است. 
 
* افزایش 60 درصدی در خردادماه
کاهش درآمد‌های شرکت‌های هواپیمایی در جهان موجب شد دولت‌ها اعتبارات مالی ویژه‌ای برای سرپا نگه داشتن شرکت‌های هواپیمایی تخصیص دهند و این مساله در ستاد ملی مقابله با کرونای کشور ما نیز مطرح شد و به گفته مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به شرکت‌های هواپیمایی آسیب‌دیده از کرونا در نظر گرفته شد. با وجود در نظر گرفتن تسهیلات حمایتی برای ایرلاین‌های آسیب‌دیده ایرانی از کرونا اما خردادماه امسال انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ریاست تورج دهقانی‌زنگنه (رئیس حال حاضر سازمان هواپیمایی کشوری) نرخنامه جدید بلیت هواپیما را منتشر کرد که در آن کف نرخ بلیت نسبت به قبل افزایش تقریبا ۶۰ درصدی داشت. افزایش نرخ بلیت با وجود تصویب پرداخت تسهیلات حمایتی به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به همین‌ جا ختم نشد و 16‌مهرماه محمد اسلامی، وزیر راه‌و‌شهرسازی هم از اجرای طرح نشستن یک در میان مسافران در هواپیما از ابتدای آبان‌ماه خبر داد و گفت: بر اثر اجرای این طرح قیمت بلیت هواپیما به اجبار افزایش خواهد یافت. ۲ روز بعد از این اظهارات وزیر راه‌و‌شهرسازی، نرخ‌های جدید بلیت هواپیما توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تغییرات عجیب و غریب و البته افزایش چشمگیر نسبت به خردادماه منتشر شد. 
 
* ریشه افزایش قیمت بلیت هواپیما کجاست؟
آذرماه سال 94 عباس آخوندی، وزیر وقت راه‌و‌شهرسازی دستور آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را صادر کرد که بلافاصله توسط رئیس ‌سابق سازمان هواپیمایی کشوری اجرایی شد. قانون آزادسازی نرخ بلیت سال ۸۹ ذیل بند «ب» ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه به تصویب رسید و باید از ابتدای سال سوم برنامه پنجم یعنی از ابتدای سال ۹۲ کلید می‌خورد اما با 5/2 سال تاخیر‌ از آذرماه سال ۹۴ در ۱۷۰ مسیر داخلی اجرا شد. با این حال، طی سال‌های گذشته سازمان هواپیمایی کشوری به قانون آزادسازی قیمت بلیت در ایام خاص مانند اربعین بی‌توجه بود و با تعیین تعرفه، ایرلاین‌ها را در تعیین نرخ محدود می‌کرد. آنطور که پیداست شرکت‌های هواپیمایی با مستمسک قرار دادن این قانون هر زمانی می‌توانند اقدام به تغییر قیمت بلیت‌های خود کنند. با توجه به نوید نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ورود به این موضوع به نظر می‌رسد پاشنه آشیل تغییر قیمت‌ها در همین حوزه تقنینی باشد. نکته قابل توجه اینجاست که با وجود آزادسازی قیمت‌ها هیچگونه رقابتی در بازار هوایی کشور به وجود نیامده است و در حال حاضر تعداد محدودی شرکت‌ داخلی میزبان مسافران هوایی کشور هستند و از سوی دیگر به دلیل افزایش نرخ دلار آزاد، شرکت‌های خارجی هم توان رقابت با شرکت‌های داخلی را ندارند. مقایسه کیفی بین شرکت‌های داخلی و خارجی هم نشان می‌دهد فاصله معناداری بین خدمات شرکت‌های ایرانی و خارجی وجود دارد.
 
* افزایش نرخ بلیت هواپیما به زیان ایرلاین‌هاست
در این رابطه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار است هواپیماها با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده و ما‌به‌التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیت جبران شود؛ حال این سوال پیش می‌آید چرا هزینه اجرای این تصمیمات را مردم باید پرداخت کنند. 
رحیم زارع با انتقاد از برنامه‌ریزی انجام شده برای افزایش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما از ماه آتی گفت: با تصمیم گرفته شده بخش اعظمی از مردم قادر نخواهند بود از حمل‌و‌نقل هوایی استفاده کنند، البته این تصمیم هم به ضرر مسافران و هم به زیان شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با افزایش قیمت بلیت هواپیما، حجم فروش بلیت و میزان ترددهای مسافران کاهش زیادی پیدا کند، این در حالی است که ایرلاین‌ها در سال‌های اخیر به دلیل تشدید تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند و تصمیم اخیر وضعیت آنها را وخیم‌تر هم خواهد کرد. وی گفت: بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار است هواپیماها با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده و ما‌به‌التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیت جبران شود؛ حال این سوال پیش می‌آید چرا هزینه اجرای تصمیمات را مردم باید پرداخت کنند. زارع ادامه داد: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده از آبان‌ماه بلیت هواپیما بر اساس نرخ دلار آزاد محاسبه می‌شود، در چنین شرایطی این موضوع مطرح می‌شود که مگر بخش اعظمی از هزینه‌های ایرلاین‌ها مانند پرداخت حقوق به صورت دلاری انجام می‌شود که به دنبال محاسبه قیمت بلیت با نرخ دلار آزاد هستند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بر ضرورت ورود دولت به مساله آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تأکید کرد و گفت: دولت باید با ارائه تسهیلات و کمک‌های مالی مانع از افزایش قیمت بلیت هواپیما شود.
***
نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» خبر داد
ورود مجلس به افزایش قیمت بلیت هواپیما
نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت بلیت‌‌های هواپیما به «وطن امروز» گفت: ما با افزایش قیمت بلیت هواپیما در این شرایط اقتصادی مخالفیم. مجلس شورای اسلامی هفته آینده مسؤولان وزارت راه و انجمن شرکت‌های هواپیمایی را به کمیسیون عمران دعوت می‌کند و از آنها درباره این افزایش قیمت توضیح می‌خواهد. 
کمال علیپور‌خنکداری ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی مجوز آزادسازی قیمت‌ها را به لحاظ قانونی دارند اما با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، وزارت راه نباید اجازه افزایش قیمت‌ها را به این شرکت‌ها می‌داد. 
وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: قرار شد با توجه به شرایط کرونایی، تغییراتی در نحوه نشستن مسافران ایجاد شود تا فاصله‌گذاری بین آنها رعایت شود. حال شرکت‌های هواپیمایی برای جبران کاهش مسافر، اقدام به افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما کرده‌اند. 
نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: به رغم تاثیر کرونا در کاهش سطح درآمد اقشار و اصناف مختلف، هیچ‌کدام از این مشاغل افزایش قیمت‌های اینچنینی نداشته‌اند. شرکت‌های هواپیمایی هم با توجه به کاهش تعداد مسافر، از این شرایط متضرر شدند اما اینکه بخواهند به بهانه جبران این ضرر، قیمت‌ها را تا این حد افزایش دهند، برای ما قابل قبول نیست. 
علیپور‌ در انتها تاکید کرد: دولت برای اینکه تمام فشار این افزایش قیمت به مردم وارد نشود، باید بخشی از این هزینه را متقبل شود. متاسفانه دولت هر جا از لحاظ مالی به مشکل می‌خورد، آن را از جیب مردم تامین می‌کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار