اعلام خبر افزایش قیمت بلیت هواپیما به بهانه مصوبه ستاد ملی کرونا درباره الزام ایرلاین‌ها به استفاده حداکثری از 60 درصد ظرفیت صندلی‌های پروازی و البته نوسانات نرخ دلار، واکنش‌های متعددی را به همراه داشته است.
کد خبر: ۹۲۸۴۸۳۴
|
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، اعلام خبر افزایش قیمت بلیت هواپیما (از اول آبان‌ماه 99) به بهانه مصوبه ستاد ملی کرونا درباره الزام ایرلاین‌ها به استفاده حداکثری از 60 درصد ظرفیت صندلی‌های پروازی و البته نوسانات نرخ دلار، واکنش‌های متعددی را به همراه داشته است. دیروز عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره از ورود به پرونده افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد و نرخنامه جدید را غیرواقعی اعلام کرد. این در حالی است که وزیر راه‌و‌شهرسازی از منتفی شدن افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داده است. محمد اسلامی گفت افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتبر نیست و قیمت‌های جدید که قرار بود از ابتدای آبان‌ماه در پروازها اعمال شود لغو شده است. پیش از اظهارات محمد اسلامی، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی شرط عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما را لغو مصوبه ستاد ملی کرونا درباره انجام پرواز شرکت‌های هواپیمایی با 60 درصد ظرفیت اعلام کرده بود. حال مشخص نیست آیا ستاد ملی کرونا مصوبه خود را پس گرفته یا اینکه بدون لغو مصوبه مذکور، وزیر راه از منتفی شدن افزایش ناگهانی و قابل ملاحظه قیمت بلیت هواپیما خبر داده است. 
***
دستور رئیس‌جمهور درباره گسترش روابط تجاری با همسایگان
حسن روحانی در یکصد‌و‌هفتاد‌و‌دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تاکید کرد: دستگاه‌های مسؤول موظفند رفع موانع اداری در روابط تجاری و اقتصادی با همسایگان را در اولویت خود قرار دهند و هرگونه ناهماهنگی در رویه‌های اداری را برطرف کنند. وی پس از ارائه گزارش دستگاه‌های مرتبط از وضعیت تبادلات و مراودات اقتصادی و تجاری با همسایگان، با اشاره به اهمیت راهبردی روابط با کشورهای همسایه، گفت: با تشکیل هر چه سریع‌‌تر کارگروه و کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مرتبط با حوزه مراودات تجاری با همسایگان، به صورت منسجم و یکپارچه در راستای رفع مشکلات در این حوزه اقدام شود تا سطح تبادلات تجاری به سطح مطلوب ارتقا یابد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در شرایطی که سخت‌ترین تحریم‌ها به کشور تحمیل شده، سعی شده ظرفیت‌های صادرات غیرنفتی ارتقا یابد، تصریح کرد: گمرک مکلف است ارزش محصولات صادراتی شرکت‌‏های پتروشیمی را بر مبنای ارزش پایه صادراتی متناظر اعلامی که به صورت هفتگی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام می‌شود، محاسبه کند. 
***
توزیع ۳۰ هزار تن برنج تنظیم بازاری
در راستای تنظیم موثر بازار برنج، ستاد تنظیم بازار 30 هزار تن برنج را جهت حفظ تعادل بازار عرضه خواهد کرد. طبق اطلاعیه ستاد تنظیم بازار و با توجه به ذخایر مکفی این کالا و مقادیر قابل اتکای برنج رسوبی در بنادر که در حال ترخیص است، نیاز بازار به هر میزانی که باشد از محل ذخایر و موجودی برنج بخش ‌خصوصی تامین خواهد شد. بر این اساس، محمدرضا کلامی، دبیر ستاد تنظیم بازار طی ابلاغیه‌ای به انجمن واردکنندگان برنج و سازمان‌های صمت استان‌های مبدا تولید آنها را مکلف کرده تا با هماهنگی اعضا و تولیدکنندگان تحت پوشش خود، نسبت به عرضه برنج به صورت حداکثری در بازار اقدام کنند. از سوی دیگر، سازمان‌های صمت استان مازندران، گیلان، اصفهان و خوزستان نیز مکلف شده‌اند با هر گونه واسطه‌گری که منجر به زیان تولیدکنندگان و کشاورزان برنج‌کار و نیز احتکار کالا توسط سلف‌خران است، برخورد جدی کنند. 
***
افزایش قیمت اوراق مسکن با جولان دلالان
معاملات اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حالی این روزها تحت تأثیر روزهای ناخوش بازار سهام گرم است که سفته‌بازان و سوداگران در معاملات چند ماه اخیر با حضور در این بازار، بازدهی مناسبی را عاید خود کرده‌اند. بر این اساس میانگین قیمت تعداد زیادی از نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن صادره از بانک عامل بخش مسکن «تسه» این روزها در بازه 91 تا 95 هزار تومان قرار دارد و در مقابل حتی در یکی از نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن صادره از بانک ملی «تملی» قیمت هر برگه به 100 هزار تومان نیز رسیده است. سفته‌بازان در حالی چند ماهی است در سکوت متولیان بازار سرمایه با افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در تالار شیشه‌ای به جولان خود ادامه می‌دهند که محدودیت‌های خرید و فروش اوراق تسه و تملی که چندی پیش اعمال شد نیز در این زمینه کارساز نبوده است. 
***
بانک جهانی:
کرونا ۱۵۰ میلیون نفر دیگر را تا سال ۲۰۲۱ به فقر شدید می‌کشاند
بانک جهانی هشدار داد به علت اختلالات به وجود آمده با بحران غیرعادی کرونا در سال ۲۰۲۰، فقر شدید برای نخستین‌بار در ۲۰ سال اخیر افزایش خواهد یافت. آنطور که راشاتودی گزارش داده است، بانک جهانی هشدار داد به علت اختلالات به وجود آمده با بحران غیرعادی کرونا در سال ۲۰۲۰، فقر شدید برای نخستین‌بار در ۲۰ سال اخیر افزایش خواهد یافت. طبق گزارش جدید بانک جهانی، پاندمی کرونا باعث خواهد شد ۸۸ تا ۱۱۵ میلیون نفر امسال به فقر مطلق دچار شوند و این رقم تا سال ۲۰۲۱ به ۱۵۰ میلیون نفر خواهد رسید. طبق گزارش بانک جهانی فقر مطلق که به معنای زندگی با 90/1 دلار در روز است، امسال گریبان 1/9 تا 4/9 درصد از جمعیت جهان را خواهد گرفت. این نشان‌دهنده سیر قهقرایی به سوی نرخ 2/9 درصدی فقر مطلق سال ۲۰۱۷ است. اگر بحران کرونا به وجود نمی‌آمد امسال فقر مطلق به 9/7 درصد جمعیت جهان کاهش می‌یافت. 
ارسال نظرات