خبرهای داغ:
رییس اداره تنظیم روابط خارجی استان‌های وزارت امور خارجه عنوان کرد

سبقت مشکلات داخلی از خارجی در مسیر صادرات

رییس اداره تنظیم روابط خارجی استان‌های وزارت امور خارجه با بیان اینکه در مسیر صادرات مشکلات داخلی از خارجی سبقت گرفته است، گفت: معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه اقدامات خوبی برای حل مشکلات موجود انجام داده است.
کد خبر: ۹۲۸۴۹۱۱
|
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲

سبقت مشکلات داخلی از خارجی در مسیر صادراتبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، کاظم محمدی عصر امروز در نشست مشترک فعالان اقتصادی و تولید و صادرکنندگان کشمش شهرستان ملایر اظهار داشت: از نظر صادرات و واردات بخش کشاورزی با کشورهای هدفی همچون روسیه، چین و هند مشکلی نداریم و در این مسیر نیازمند بهره‌گیری از تجربه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر صادرات مشکلات داخلی از خارجی سبقت گرفته است، بیان کرد: در مدت ۲ سال و نیم که از ایجاد معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه می‌گذرد، اقدامات خوبی برای حل مشکلات موجود انجام شد.

رییس اداره تنظیم روابط خارجی استان‌های وزارت امور خارجه با بیان اینکه به عنوان یک دستگاه حاکمیتی تسهیل‌گر، در تلاش برای آسان‌سازی امور صادرات و رفع موانع موجود برای محصولات کشاورزی هستیم، ادامه داد: مدیریت واحد گمرکات از جمله اقداماتی است که پس از حدود ۱۵ مورد مکاتبه، روز گذشته مدیریت آن به وزارت راه و شهرسازی محول شد که اتفاق خوبی است.

محمدی با بیان اینکه به دنبال تک نرخی کردن ارز هستیم که خواسته مهم بخش خصوصی است، ایجاد تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و کشورهای هدف و همسایه را از اقدامات مهم این حوزه برشمرد و افزود: در حوزه اوراسیا خیلی تلاش شد تا بتوانیم تعرفه ترجیحی ایجاد کنیم.

وی گفت: در حال حاضر کشورهای هدفی همچون ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس و روسیه وارد این تعرفه ترجیحی شده‌اند و هم اکنون با کشورهای آذربایجان، هند و افغانستان تعرفه‌های ترجیحی را برای محصولات کشاورزی آغاز کرده‌ایم.

رییس اداره تنظیم روابط خارجی استان‌های وزارت امور خارجه ضمن انتقاد از حضور نداشتن بخش خصوصی در تنظیم تعرفه‌های ترجیحی گفت: این یک آسیب است و موضوع را با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در میان گذاشته‌ایم.

محمدی همچنین به برنامه‌های در دست اجرای معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در ۲ سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه اینکه تبادل هیات تجاری نداریم، تصمیم گرفتیم از طریق سفرا و رایزنان اقتصادی مستقر در تهران با هدفمند کردن استان‌ها بومی‌سازی کنیم و حضور سفرا و رایزنان اقتصادی را به استان‌ها در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما حضور سفرا و رایزنان اقتصادی به استان همدان با محوریت ملایر بود که شیوع ویروس کرونا موجب لغو این برنامه شد و در اولین فرصت پس از ریشه‌کنی ویروس کرونا این سفر در دستور کار قرار دارد.

رییس اداره تنظیم روابط خارجی استان‌های وزارت امور خارجه بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی افزایش تولید محصولات کشاورزی در سال جدید، امسال به تمامی استانداری‌ها تاکید کردیم مازاد محصولات کشاورزی که امکان صادرات را دارند، به ما اعلام کنند.

محمدی افزود: در این زمینه با ۳۸ کشور که ۱۵ کشور هدف همسایه و ۲۳ کشور اروپایی بود، این محصولات را فرستادیم که بازخوردهای مثبتی داشت.

وی یادآور شد: در حوزه خشکبار نیز سه درخواست به فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشورهای مجارستان، بوسنی و هرزگوین و ایتالیا دادیم تا محصولات ما را به فروش برسانند که کشمش در این محصولات گنجانده نشده و می‌توانیم بخشی از صادرات این محصول را در این فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش برسانیم.

رییس اداره تنظیم روابط خارجی استان‌های وزارت امور خارجه با بیان اینکه در حوزه صادرات محصولات باغی نیز کشورهایی همچون ایتالیا اعلام آمادگی کرده‌اند گفت: هم اکنون که در جنگ اقتصادی هستیم، باید همانند دوران دفاع مقدس برای آن هزینه کنیم.

محمدی تعهدات ارزی را دغدغه اصلی صادرکنندگان دانست و خواستار کمک مجلس شورای اسلامی در این زمینه شد و بیان کرد: نیاز است در مجلس طرح یا لایحه‌ای ارایه شود تا محصولات کشاورزی از تعهد ارزی معاف شوند.

وی با تاکید بر اینکه برای برگشت ارز باید روش‌های مناسبی ارائه شود، به راه‌اندازی سایت اقتصادی وزارت امور خارجه و بارگذاری آخرین اطلاعات و آمار در حوزه اقتصادی و اطلاعات همکاران اقتصادی در هر کشور به زبان انگلیسی اشاره کرد.

محمدی ادامه داد: به زودی مرحله دوم این سایت با زبان انگلیسی راه‌اندازی می‌شود که تمامی اطلاعات استان‌ها در حوزه اقتصادی بارگذاری شده و فعالان و صادرکنندگان ملایر به ویژه در زمینه کشمش نیز می‌توانند اطلاعات کامل خود را برای بارگذاری روی این سایت به ما اعلام کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید بازار کشمش را از دست دهیم، گفت: برای برگزاری میز کشمش با حضور تعداد بیشتری از مدیران حوزه اقتصادی وزارت امور خارجه آمادگی داریم.

در این نشست با حضور تولید و صادرکنندگان کشمش ملایر، حجت الاسلام آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس و فرماندار ویژه ملایر مسایل و مشکلات حوزه صادرات این محصول مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات