مسئول بسیج حقوقدانان کشور در نشست با سرپرست اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان بوشهر از انجام کمک‌های مؤمنانه این سازمان در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در سراسر کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۲۸۵۰۳۶
|
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، مسئول سازمان بسیج حقوقدانان کشور در دیدار با مدیر کل زندان‌های استان بوشهر حضور مردم را برای تحقق عدالت و مبارزه با فساد در نظام اسلامی مهم عنوان کرد و گفت: سازمان بسیج حقوقدانان کشور با انجام کار‌های کارشناسی مختلف، طرح تحولی را برای مردمی کردن عدالت و مبارزه با فساد در نظام اسلامی تدوین کرده است که در این طرح تلاش شده است از ظرفیت مردم و بسیج در حوزه‌های سیاست‌گزاری، پیشگیری، معاضدت حقوقی، حمایت، مشاوره، صلح و سازش و باز اجتماعی شدن و بازپروری کردن مجرمین و متهمان استفاده شود.
انجام کمک‌های مؤمنانه در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد
سرهنگ سهراب انبارکی اضافه کرد: قرار است این طرح پس از تأیید رئیس سازمان بسیج مستضعفین به تأیید معاونت اجتماعی و ریاست قوه قضائیه رسیده و پس از انعقاد یک تفاهم نامه در سراسر کشور اجرایی شود.
وی در ادامه توجه به زندان‌ها را کاری مهم توصیف و تصریح کرد: لازم است تلاش کنیم تا این فرهنگ در جامعه نهادینه شود که لزوماً با نگاه مجرمانه به کسانی که در زندان گرفتار می‌شوند نگاه نشود چرا که بخش عمده‌ای از کسانی که در زندان هستند مرتکب جرائم غیرعمد شده‌اند که نجات این گونه افراد و باز اجتماعی شدن آن‌ها کار بزرگی به حساب می‌آید.
این مقام مسئول بسیج را نهادی مؤثر در تغییر نگرش جامعه در قبال زندانیان عنوان و اذعان کرد: جامعه ما و بسیج لازم است به سمتی حرکت کنند که بتوانند با افتخار بگویند این تعداد زندانی را از زندان آزاد کرده و با باز اجتماعی کردن آن‌ها به آغوش خانواده برگرداندیم.
انجام کمک‌های مؤمنانه در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد
دکتر سهراب انبارکی پیشگیری را یکی از بخش‌های مهم طرح تحولی عنوان و خاطرنشان کرد: در بخش پیشگیری طرح تحولی در مرحله اول با پیشگیری‌هایی نظیر ارائه مشاوره حقوقی رایگان و برنامه‌هایی مشابه آن که در جغرافیای هر منطقه انجام می‌شود تلاش می‌شود تا جامعه ما به سمت زندان نرود و در مرحله بعد در جهت آزادی و باز اجتماعی شدن کسانی که به خاطر جرایم عمد و شبه عمد یا خطای غیرعمد به زندان افتاده‌اند تلاش می‌شود.
انجام کمک‌های مؤمنانه در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد
مسئول بسیج حقوقدانان کشور برقراری صلح و سازش بین افراد را یکی دیگر از بخش‌های طرح تحولی عنوان و تأکید کرد: بسیج حقوقدانان لازم است تلاش کند تا هسته‌های صلح و سازش زندانیان بیش از گذشته تقویت شوند تا بتوانیم موجبات آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و شبه عمد را فراهم کنیم چرا که بر انجام صلح و سازش در آداب و فرهنگ اسلامی ما بسیار تأکید شده است.
سرهنگ انبارکی آزادی زندانیان جرایم غیر عمد را دارای اثرات مثبت در جامعه دانست و گفت: آزادی زندانیان جرایم غیرعمد باعث کاهش هزینه بیت المال، برگشت یک فرد به چرخه تولید، کار و تأمین معاش خانواده و جلوگیری از ایجاد معضلات اجتماعی فراوان برای خانواده آن‌ها می‌شود.
انجام کمک‌های مؤمنانه در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد
وی اضافه کرد: در طرح تحولی سازمان بسیج حقوقدانان، وظایفی برای اقشار مختلف بسیج مشخص شده است که برای نمونه معین شده است که بسیج مساجد و محلات چه وظایفی در قبال فردی دارند که تازه از زندان آزاد شده است و چه حمایت‌هایی لازم است از این افراد صورت بگیرد.
دکتر انبارکی افزود: بسیج مساجد و محلات در طرح تحولی وظیفه دارند به فردی که به تازگی از زندان آزاد شده است مشاوره داده و تلاش نمایند تا او را به جامعه برگردانند چرا که اگر این اقدامات پس از آزادگی انجام نشود عملاً از آزادسازی این افراد نتیجه مؤثری به دست نمی‌آید.
وی در ادامه با اشاره به محکومیت‌های مالی زندانیان تصریح کرد: مهریه‌های سنگین یکی از موارد محکومیت‌های مالی زندانیان است که در این زمینه می‌توان اقدامات فرهنگی مختلفی را در زمینه پیشگیری از این مسئله انجام داد که راه‌اندازی پویش مردمی «نه به مهریه سنگین» یکی از این اقدامات است.
انجام کمک‌های مؤمنانه در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد
مسئول سازمان بسیج حقوقدانان کشور با اشاره به برگزاری رزمایش کمک‌های مؤمنانه نیز گفت: سازمان بسیج حقوقدانان کشور در به میزان ۷ میلیارد تومان در سراسر کشور به خانواده‌های نیازمندان کمک کرده است که تلاش داریم از این کمک‌ها در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد و کمک به خانواده زندانیان جرائم عمد که نیازمند هستند استفاده کنیم.
سرهنگ سهراب انبارکی در پایان بر راه‌اندازی کانون صلح و سازش در زندان‌ها و ارسال کمک‌های مؤمنانه در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد استان بوشهر توسط سازمان بسیج حقوقدانان این استان تأکید کرد.
سرپرست اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان بوشهر نیز در این دیدار گفت: زندان‌بانی در تمام مکاتب حقوقی دنیا و همه کشور‌ها پذیرفته شده است امّا اهداف آن در دنیا متفاوت است که این موضوع در بعضی کشور‌ها جنبه ارعابی داشته و در برخی دیگر جنبه پیشگیرانه یا جنبه مصون‌سازی اجتماع دارد.
دکتر رضا مقبلی اظهار کرد: چیزی که زندان‌بانی اسلامی را از بقیه زندان‌بانی‌ها متمایز می‌کند بحث اصلاح و تربیت است که این مقوله، موضوعی سخت و بسیار پیچیده است که انجام آن به صورت مطلق میسر نیست و فقط می‌توان به طور نسبی آن را انجام داد.
انجام کمک‌های مؤمنانه در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد
وی همکاری خانواده، زندان و اجتماع را لازمه تحقق اصلاح و تربیت نسبی زندانیان عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه جامعه راجع به زندانیان احساس مسئولیت کافی ندارد و نهاد‌هایی نیز که در این زمینه وظیفه ذاتی بر عهده دارند با اداره کل زندان‌ها همکاری مناسبی ندارند که به همین علت سازمان زندان‌های کشور به خصوص در دوره ریاست جدید به شدت به دنبال زندان جامعه محور است تا جامعه به کمک زندان‌ها بیاید.
انجام کمک‌های مؤمنانه در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود، شرایط زندان‌ها را شرایطی خاص عنوان کرد و گفت: شرایط زندان‌ها به واسطه شیوع بیماری کرونا شرایطی خاص است چرا که هم سلامت و هم امنیت ما در این زمینه مورد تهدید قرار گرفته است.
سرپرست اداراه کل زندان‌های استان بوشهر یادآور شد: زندانیان تا پیش از شیوع ویروس کرونا در کارگاه‌های متنوعی فعالیت داشته و در کلاس‌های آموزشی فرهنگی مختلفی شرکت می‌کردند که این موارد به خاطر شیوع ویروس کرونا محدود شده است که همین مسئله شرایط زندان‌ها را سخت‌تر کرده است.
دکتر مقبلی در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت زندان‌های استان بوشهر گفت: ۳ هزار زندانی در ۵ زندان استان بوشهر وجود دارد که ۵۴ درصد از این افراد متأهل، ۴۲ درصد مجرد و ۳ درصد نیز جدا شده از همسر هستند.
وی سرقت را بیش‌ترین اتهام زندانیان این استان عنوان و اظهار کرد: ۲۹ درصد از زندانیان استان بوشهر به علّت سرقت، ۲۰ درصد به علّت جرایم مواد مخدر، ۱۵ درصد به علت محکومیّت‌های مالی، ۱۲ درصد به علّت جرائم اقدام علیه اشخاص، ۷ درصد به علّت جرایم اموال و مالکیت و ۱۷ درصد نیز به علّت سایر جرایم در زندان هستند.
مسئول سازمان بسیج حقوقدانان کشور پس از این نشست به همراه مسئول سازمان بسیج حقوقدانان و سرپرست اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان بوشهر از زندان مرکزی بوشهر بازدید کرد.
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها