نماینده مردم خلیل آباد، کاشمر و بردسکن در مجلس شورای اسلامی:
نیک بین با بیان اینکه جامعه اشتغال منطقه ترشیز کارخانه داران نیستند، گفت: کارخانه اشتغال زایی قطب کشمش به وسعت کل خلیل آباد و منطقه است و باید حمایت جدی از این بخش صورت گیرد.
کد خبر: ۹۲۸۶۲۱۵
|
۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، جواد نیک بین، ظهر امروز در نشست تعیین قیمت کشمش خلیل آباد که با حضور معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور، رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی، نماینده مردم ترشیز و جمعی از مسئولان و تاجران شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: بنده در این شهرستان باغ دار هستم و از درد کشاورزان به خوبی آگاه هستم.

وی با بیان اینکه کشمش سبز شهرستان با تلاش‌هایی که صورت گرفت وارد بازار بورس شد و رشد خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد کشمش منطقه ترشیز به خصوص خلیل آباد زرد است که مردم برای نگهداری از کشمش‌های خود در باغات شب را به صبح می‌رسانند.

نماینده مردم خلیل آباد با تاکید بر اینکه هر کیلو کشمش با توجه به بارش تگرگ در ایام بهار بین ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان برای کشاورز هزینه دارد، تصریح کرد: نهایت فروش کشمش در حال حاضر ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه ورود سازمان تعاون روستایی به خرید کشمش می‌تواند توفیقات خوبی را در راستای افزایش قیمت کشمش داشته باشد، اذعان کرد: ورود کشمش سبز به بورس باعث رشد قیمت آن شد و به همین منظور باید یک کف قیمتی برای کشمش زرد شهرستان تعیین شود.

نیک بین با بیان اینکه جامعه اشتغال منطقه ترشیز کارخانه داران نیستند بلکه کارخانه داران اصلی این منطقه کشاورزان و دامداران هستند، عنوان کرد: کارخانه اشتغال زایی قطب کشمش به وسعت کل خلیل آباد و منطقه است و باید حمایت جدی از این بخش صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تعاون روستایی باید همه توان خود را صرف کمک به کشاورزان، دامداران و روستائیان کند، تشریح کرد: امروزه حال مردم روستا به لحاظ این مشغول به کشاورزی هستند و محصول آن‌ها با قیمت خوبی خرید نمی‌شود خراب است.

سود واقعی فروش انگور و کشمش در سبد اقتصادی بهره بردار نیست / دلالان به دنبال وارد کردن تنش به بازار کشمش خلیل آباد هستند

ابراهیم قاسم پور، فرماندار خلیل آباد در این نشست اظهار داشت: شهرستان خلیل آباد با تولید بیش از ۲۰ هزار تن کشمش و ۱۲۰ هزار تن انگور و ۱۲ هزار بهره بردار قطب تولید انگور شرق کشور است.

وی با بیان اینکه در گذشته تولید ۳۰ هزار تن کشمش و ۱۸۰ هزار تن انگور را در شهرستان تجربه شده است، خاطرنشان کرد: به لحاظ سطح زیرکشت و همچنین عملکرد در واحد سطح رتبه اول استان را داریم.

فرماندار خلیل آباد همچنین در ادامه تصریح کرد: بزرگترین دغدغه‌ای که از گذشته تا به امروز، دولت ها، مجالس‌ها و حوزه کشاورزی و بهره بردار را گرفتار کرده، این بوده که هیچ وقت سود واقعی و قطعی حاصل از فروش انگور و کشمش به سبد اقتصادی خانوار و بهره بردار کشاورزی ننشسته است.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری بحث بورس کشمش برای اولین بار اجرا شد، اذعان کرد: در بحث خرید و فروش کشمش امیدواریم که تعاون روستایی ورود داشته باشد.

قاسم پور با بیان اینکه در حال حاضر دلالان داخلی و خارجی با واسطه و بی واسطه در داخل شهرستان حضور دارند و به دنبال این هستند که تنش را به کشمش وارد کنند، عنوان کرد: با توجه به اینکه بحث حمایت از تولید و جهش تولید مطرح است بتوانیم از ظرفیت تعاون روستایی استفاده کنیم تا سود واقعی کشمش به بهره بردار واقعی برسد و حذف دلالان را داشته باشیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها