خبرهای داغ:
مسئول بسیج سازندگی سپاه شهدای آذربایجان غربی، با اشاره به استفاده از ظرفیت 2500 گروه جهادی متخصص برای رفع محرومیت در استان گفت: 10 هزار گروه جهادی برای مبارزه با کرونا در سطح استان فعالیت کردند.
کد خبر: ۹۲۹۵۴۶۷
|
۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، به مناسبت گرامیداشت چهل و یکمین سالروز تاسیس بسیج و با توجه به لزوم نمایش تلاش‌های بسیجیان در رفع محرومیت‌ها و خدمت به آحاد ملت به‌ویژه مستضعفین و محرومین، گفت و گویی با مسئول سازمان بسیج سازندگی آذربایجان غربی داشتیم تا در جریان مجموعه اقدامات و فعالیت‌های محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آذربایجان غربی قرار بگیریم.

 مشروح گفت‌وگو با سرهنگ پاسدار احمد رحمانی به شرح زیر است:

در ابتدا باید پرسید شاهد افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های بسیج سازندگی بودیم، چه تغییراتی و دلایلی منجر به این موضوع شده است؟

نسبت به سال قبل شاهد تعدد وظایف و اختیارات بسیج سازندگی بوده‌ایم، این تعدد به نحوی بود که در صورت تصویب نهایی مصوبه مجلس شورای اسلامی و ابلاغ به دولت، بسیج سازندگی به‌عنوان یک دستگاه اجرایی شناخته می‌شود تا ضمن انجام مأموریت‌های سپاه، تکالیف و اختیارات قانونی نیز داشته باشد.

 این چه تأثیری بر کار شما می‌گذارد؟

بر اساس قانون دستگاه‌های دولتی و عمومی می‌توانند بخشی از پروژه‌های خود را به ما واسپاری کنند و ما با ظرفیت و توان خود بدون انتفاع و سود کارهای زیرساختی را به‌سرعت پیش ببریم و به دولت کمک کنیم، مسئله‌ای که پیش از این با محدودیت‌هایی روبرو بود.

به‌جز برخی دستگاه‌ها و ادارات توفیقات و همراهی‌های خوبی به‌ویژه با استانداری داشته‌ایم، همچنان که بر اساس طرح جامع محرومیت‌زدایی ابلاغی فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جلسات متعددی هم با دستگاه‌های اجرایی و مدیران دستگاه‌ها داشته‌ایم.

اساسا چرا بسیج سازندگی برای این منظور انتخاب شده است؟

بسیج سازندگی به دلیل برخورداری از توان نیروهای متخصص در اقشار مختلف بسیج و وجود شبکه مویرگی در نقاط مختلف کشور این پتانسیل را دارد که در جاهایی که پیمانکاران بخش‌های خصوصی و دولتی توان یا امکان انجام پروژه‌ها را ندارند ،ایفای نقش کنیم.

برای مثال در مناطق مرزی یا حاشیه شهرها که پیمان‌کاران به دلایل مختلف غیبت دارند ما با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی طرح‌ها را اجرا می‌کنیم.

 ما توان پایین آوردن هزینه‌های انجام پروژه‌ها راداریم و می‌توان از محل آن صرفه‌جویی ،پروژه‌های بیشتری را انجام دهیم.

 آیا فعالیت‌های بسیج سازندگی به توسعه بخش خصوصی آسیب می‌زند؟

 باید گفت خیر، برای اینکه ما تنها بخشی از فعالیت‌های عمرانی دستگاه‌ها به‌ویژه در مناطق محروم را می‌پذیریم. برای مثال مدارسی در مناطق محروم کلنگ زنی شده‌اند اما به دلیل نوسانات قیمت پیمانکار کار را انجام نمی‌دهد و اصولاً توان این کار را ندارد؛ در این مواقع ما وارد عمل خواهیم شد.

 هدف ما صرفا رضایت مردم است و قصد انتفاع سود نداریم. در مناطق شهری و مستعد قصد ورود نداریم.

 برای ساخت حتی سرویس‌های بهداشتی مدارس اعلام آمادگی کرده‌ایم.

 خروجی این طرح جامع محرومیت‌زدایی چیست؟

 این طرح که با پشتیبانی قرارگاه حمزه انجام می‌شود، کمک کرده است تا به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد انواع پروژه‌ها بسته شود؛ که در مرحله اجرا با توان بسیج اقداماتی خوبی در مناطق محروم و روستایی انجام می‌شود.

 خوشبختانه گروه‌های جهادی ما تخصصی شدند، این تخصصی شدن به نحوی بوده است که ما برای مثال در عمران تخصص‌های آب، ابنیه و … راداریم.

 همچنین ما می‌توانیم پروژه‌ها را به متخصصین بسیجی همان حوزه واگذار کنیم.

 وضعیت گروه‌های جهادی چگونه است؟

 ما با تلاش‌های معاونت گروه‌های جهادی شاهد جهش پنج برابری در تعداد گروه‌های جهادی بوده‌ایم که اکنون ۲۵۰۰ گروه جهادی متخصص و شناسنامه دار ساماندهی شده است.

 همچنین ما گروه‌های جهادی واکنش سریع را سازمان‌دهی کرده‌ایم تا در مواقع بحران با حداقل زمان وارد صحنه‌های بحران‌زده مثل سیل ، زلزله و … وارد شوند.

 در قطور خوی فعال بودید؟

 در زلزله اول قطور کمک کردیم تا مسکن‌ها تخلیه شوند و در زلزله دوم هم که چند ساعت بعد رخ داد و خسارت زیاد بود برای اینکه تلفات نداشته باشیم وارد عمل شدیم.

 هرچند که احداث ساختمان‌ها و منازل بر عهده بنیاد مسکن بود اما با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و آورده سپاه برای بازسازی ، تکمیل و افزایش سرعت پروژه ها کمک کرده‌ایم.

 ما در گلستان نیز حاضر بودیم و کمک می‌کردیم.

 شاهد فعالیت‌های جهادی در عرصه مبارزه با کرونا بودیم، از کمیت و کیفیت کار بگویید؟

 بیش از ۱۰ هزار گروه جهادی با فعالیت بیش از ۱۵۰ هزار نفر روز برای گندزدایی با مصرف ۱۱ میلیون لیتر مایع ضدعفونی محیط، توزیع ۱۱۲ هزار بسته بهداشتی آموزش چهره به چهره ۶۳ هزار بار و سایر اقدامات مبارزه با کرونا تلاش کرده‌اند که متأسفانه ۶ نفر از جهادگران درگذشتند و به شهادت رسیدند.

 در این شرایط کرونا ،گروه جهادی طلاب در این استان برای کفن‌ودفن فوتی‌های کرونا کمک می‌کردند.

 گروه‌های جهادی در بیمارستان‌ها حاضر شدند و از بیماران پرستاری می کردند و مواد غذایی و بهداشتی را بریا بیماران و پرسنل تامین میکردند .

 ۲۱۳ کارگاه‌ دوخت لباس که بر اساس اقتصاد مقاومتی تشکیل‌شده بودند ماسک تولید می‌کنند.امروز کارگاه شهید کاظمی با تولید ۱۰۰ هزار ماسک بدون دخالت دست از اقدامات شاخص بود.

 در رابطه با کرونا با شعار حمله به کرونا به‌جای انتظار برای درمان بیماران از طریق گروه‌های جهادی و با همکاری علوم پزشکی کمک کنیم تا فرد بیمار در مهامانسرا ها و استراحت گاه های سپاه استراحت کند و افراد خانواده بیمار نیز قرنطینه شوند. ما این کار را ادامه خواهیم داد تا چند ماه آینده زنجیره ابتلا قطع شوند.

 نقش شما در کمک مؤمنانه چگونه بود؟

 کمک‌های مؤمنانه در مجموع ۶۲۵ هزار بسته معیشتی با کمک پایگاه‌ها بسیج توزیع شد، تولید و توزیع رایگان ۴۷۸ هزار عدد ماسک از طریق کارگاه‌ها و … از اقدامات شاخص بود همچنین گروه‌های جهادی خودجوش هم حمایت شدند.

 در مرحله جدید کمک مؤمنانه با تغییر رویکرد به دنبال اشتغال‌زایی هستیم. همچنین آزادسازی زندانیان با کمک سازمان زندان‌ها توسط خیرین استان و سایر نقاط دیگر با مشارکت گروه‌های جهادی برای جذب منابع داشتیم.

 برای کمک‌های مؤمنانه کمیته بندی کرده‌ایم تا در قالب کمیته‌های عمومی، بهداشتی، اشتغال، ازدواج آسان، مسکن، آموزش‌وپرورش، معیشتی و… کار را بهتر جلو ببریم.

 در همین راستا ۷۶۳ صندوق قرض‌الحسنه نیز تشکیل‌شده‌اند.

 این صندوق‌ها چگونه راه اندازی شده‌اند و مدیریت آن‌ها چگونه است؟

 ما با همکاری مردم و استفاده از ظرفیت بانک‌ها و منابع داخلی صندوق‌های قرض‌الحسنه را تشکیل دادیم و بعد از رشد تحویل مردم داده‌ایم تا بدین‌وسیله نیازهای مردم برطرف شود.

 در رابطه با کمیته‌های ذکرشده در بالا بیشتر توضیح می‌دهید؟

 در کمیته اشتغال با محوریت مشاغل خانگی و در کمیته ازدواج آسان با تأمین جهیزیه که ۱۰۰۰ سری جهیزیه توسط بسیج و ۱۵۰ جهیزیه توسط قرارگاه حمزه تهیه شده است ، در هفته بسیج توزیع می‌شوند.

 در کمیته مسکن بسیج سازندگی و سایر رده‌های سپاه با همکاری بهزیستی و کمیته امداد برای افراد بی‌بضاعت و نیازمند به‌صورت مشارکتی مسکن می سازند.

 از اول سال ۵۰۰ واحد مسکونی با مشارکت کمیته امداد ساخته‌شده است.

 در کمیته آموزش، با تهیه لوازم‌التحریر، گوشی و تبلت با کمک خیرین تلاش کرده‌ایم تا رفع نیاز و محرومیت کنیم.

 خیرین چگونه می‌توانند در این اقدامات مشارکت کنند؟

 خیرین می‌توانند با حساب‌هایی که در واحدهای سازندگی پایگاه‌های بسیج معرفی‌شده‌اند مشارکت کنند. همچنین می‌توانند با عنوان حامی ضمن کمک به تأمین منابع در مورد محل هزینه کرد هم‌ نظر بدهند و نتیجه امور را پیگیری کنند.

 برای مثال در زلزله و سیل چنین اتفاقی افتاد.

 توزیع جغرافیایی فعالیت‌های شما چگونه است؟

 ما به کل استان خدمات رسانی می کنیم اما تمرکز ما بر روی شهرها و مناطق محروم است و متأسفانه شهرستان‌های تکاب و چالدران دارای محرومیت هستند.

 متأسفانه علی‌رغم وجود معدن طلا در تکاب ولی مردم محرومیت زیادی دارند. ما حاضر هستیم با تسهیلات کم‌بهره و آموزش ساخت زیورآلات به توسعه صنعت جواهر و طلا در تکاب کمک کنیم که متأسفانه همراهی نشده است.

 از ظرفیت بانوان و خواهران تا چه حد استفاده‌شده است؟

 بخش اعظمی از گروه‌های جهادی خواهران هستند که در فعالیت‌های آموزشی و شناسایی مستمندان به ما کمک می‌کنند.

 در بحث جهیزیه ۱۱۶ سری و آماده‌سازی کمک‌های مؤمنانه، مشاغل خرد و خانگی در اقتصاد مقاومتی و توزیع ماسک کمک جدی دارند.

 برای هفته بسیج چه برنامه‌هایی دارید؟

 در این هفته افتتاح طرح کرامت در حاشیه شهر، دو سالن ورزشی در مناطق شهید رجایی و بادکی، توزیع بسته‌های معیشتی و جهیزیه در ۵ آذر را شاهد خواهیم بود که در مجموع ۱۱ هزار و ۲۷۴ افتتاح طرح و توزیع بسته‌های معیشتی در سطح استان خواهند بود.

 مهم‌ترین موانع در مسیر اهداف و کار شما چه مواردی هستند؟

 به لطف خدا مشکلات چندانی وجود ندارد اما گاهی اوقات شاهد عدم همراهی برخی از مجموعه‌های دولتی هستیم. برای مثال نسبت به واگذاری برخی پروژه‌های بر زمین‌مانده به بسیج سازندگی بدون دلیل خاصی همراهی نمی‌کنند.

 انتهای پیام

ارسال نظرات