توسط معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج برگزار شد؛
آئین رونمایی و بهره برداری از تولیدات مکتوب و چند رسانه‌ای محتوایی در حوزه تعلیم و تربیت بسیجیان برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۹۷۶۸۵
|
۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، در این مراسم که به صورت گفتگوی تصویری (ویدئوکنفرانس) و با مدیران و کارکنان معاونت‌های تعلیم و تربیت سپاه‌های ۳۲ گانه برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین جیحونی معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج ضمن تبریک هفته بسیج که به تعبیر حضرت امام (ره) از برکات و الطاف جلیه خداوند بر انقلاب اسلامی و مردم عزیز بوده است ۱ - به تبیین اهمیت رسالت و ماموریت حوزه تعلیم و تربیت پرداخته و عنوان نمودند:
بسیج برگفته از فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) ۲ و مقام معظم رهبری (حفظه الله) ۳ دارای دو بال «تفکر» و «تشکل» است که هیچ از آن‌ها بدون دیگری به ثمر نمی‌رسد. معاونت تعلیم و تربیت بسیج با توجه به رسالت خود که عبارت است از (تقویت بنیه معنوی و اخلاقی و معرفت دینی و بصیرت انقلابی آحاد بسیجیان با شبکه سازی روحانیون و طلاب فاضل و انقلابی و سایر فعالان عرصه تربیت اسلامی)، خود را متولی زمینه سازی برای گسترش و تعمیق این تفکر در زیرساخت تشکیلاتی برای تعلیم و تربیت آحاد بسیجیان می‌داند که برای این مهم بر اساس مبانی فکری مقام معظم رهبری، حرکت خود را تکمیل و دنبال می‌نماید.
وی افزود: در این بخش تمرکز می‌کنیم بر این دو کلمه (تفکر بسیجی) و (تشکل یا شبکه بزرگ مردمی در جبهه فرهنگی و سایر جبهه ها) که ما به دنبال پیاده سازی این تفکر در یک سلسله امورات تشکیلاتی و شبکه‌ای بوده ایم و خواهیم بود؛ که البته این کار لوازمی دارد. ما در استخوان بندی این کار، تا در شبکه مدیریتی و تربیتی بسیج (از ستاد کشوری تا پایگاه) با یک وحدت رویه و نگرش واحد به انسجام نرسیم، نمی‌توانیم به هدف خود به شکل مطلوب و کیفی برسیم. به همین منظور تلاش مجموعه محتوایی ما در قم بر این است تا پایان سال ۹۹ یک سند بالادستی در حوزه تعلیم و تربیت مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری طراحی و تدوین شود که بخشی از این سند پیش رفته و امیدواریم تا اسفند امسال (روز تربیت اسلامی هشتم اسفند ماه) به مرحله قابل ارائه برسد تا بتواند به انسجام نگرش‌ها در این حوزه کمک کند.
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج با تاکید بر اینکه: این سند محتوایی منطبق بر سند راهبردی ده ساله اعتلای بسیج -که در انتظار توشیح و تائید فرمانده معظم کل قوا و ابلاغ توسط فرمانده کل قوا می‌باشد- خواهد بود؛ عنوان داشت: ذیل این دو سند (سند محتوایی تعلیم و تربیت و سند راهبردی اعتلای بسیج)، نقشه راه تعلیم و تربیت بسیج در حال تدوین و طراحی است؛ و ذیل آن نقشه راه، برای پیاده سازی اقدامات به روز رسانی، اصلاح و تکمیل نظام تعلیم و تربیت را با زیر نظامات آن در دستور کار داریم؛ که امیدواریم تمامی این موارد با اقدام جهادی دوستان و همکاران تا پایان سال به سرانجام برسد.
حجت الاسلام والمسلمین جیحونی افزود: تا پایان سال چند کار مهم را در برنامه خود داریم: یکی پالایش و تکمیل کادر مدیریتی و تربیتی شبکه تربیتی بسیج (با اولویت سطح حوزه و پایگاه)، و دیگری توانمندسازی مربیان تربیتی پایگاه‌ها به عنوان گرانیگاه شبکه تربیتی بسیج. در همین راستا بنابر دغدغه‌های سردار ریاست محترم سازمان بسیج در این زمینه، شناسایی، تثبیت و فعال سازی مراکز تعلیم و تربیت محله‌ای (پایگاه) در برنامه‌های اصلی این معاونت قرار گرفته که ان شالله تا پایان برنامه ده ساله معاونت، بایستی تعداد این مراکز به ۹ هزار عدد برسد.

در ادامه توسط وی از مجموعه ۱۱ جلدی (محصولات ده ساله صالحین) رو نمایی به عمل آمد؛ و همچنین نسخه اولیه اپلیکیشن موبایلی (تعلیم و تربیت بسیج) در مرحله آزمایش قرار گرفت.
سپس حجت الاسلام والمسلمین علمداری، مدیر پژوهش و متون معاونت تعلیم و تربیت سازمان بسیج در توضیح مجموعه فوق گفت: با توجه به کار‌های محتوایی انجام شده در طی ده سال گذشته، تصمیم گرفته شد کلیه این محتوا دسته بندی و جمع آوری شود؛ لذا این کار با کمک دوستان به صورت یک دوره ۱۱ جلدی با عنوان (محصولات ده ساله صالحین) گردآوری شد.
وی ادامه داد: (تاریخچه صالحین، اصول و روش‌های تربیت اسلامی، مراحل اجرای صالحین، سند طرح ریزی آموزش بسیجیان، مدیریت تربیتی، گروه داری، مخاطب شناسی، ارکان شبکه تربیتی بسیج، صالحین و دیگر طرح‌های بسیج، آسیب شناسی صالحین، دستاورده‌های صالحین) از بخش‌های این مجموعه ۱۱ جلدی است.
علمداری با تاکید بر اینکه:محتوای این مجموعه غیر از مجموعه ۶۰-۷۰ جلدی کتاب‌های سال تولید شده در این سنوات است؛ گفتند: برنامه آتی ما فرآوری، بازنگری و نشر این محتوا در سطح استان‌ها و شبکه تربیتی است.

وی افزود: نسخه اولیه اپلیکیشن موبایلی (تعلیم و تربیت بسیج) به صورت آزمایشی تولید شده و در برخی مراکز در حال اجرا و رفع اشکالات احتمالی است، که کلیه محتوا‌های تولیدی علاوه بر نشر در کانال محصولات صالحین ۴ (پیام رسان‌های ایتا و سروش)، در این برنامه تلفن همراه نیز منتشر خواهد شد.
حجت الاسلام علمداری افزود: محتوا و امکانات این اپلیکیشن عبارتند از:: (گنجینه صالحین، طرح قرآنی صراط، مباحث بصیرتی، محتوای گروه‌ها و ارکان، دستاورد‌ها و تولیدات مخاطبین، و پیام رسان ارتباطی مختص ارکان شبکه تربیتی بسیج) که به صورت دسته بندی شده در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت.
سپس کانال‌های «بصیرتی تعلیم و تربیت بسیج» ۵ و «طرح ملی قرآنی بسیج (صراط)»۶ در پیام رسان‌های ایتا و سروش به صورت رسمی افتتاح و مشغول فعالیت شدند.
آقای خسروی مدیر مرکز قرآن و عترت معاونت تعلیم و تربیت بسیج ضمن تشریح فعالیت‌های کانال (صراط) عنوان کرد:
تدوین سری سوم کتاب صراط با رفع نقاط ضعف کتب قبلی، تقویت نقاط قوت آن به سرانجام رسیده است، که ان شالله پس از تصمیم گیری نهایی درباره نحوه انتشار (مکتوب یا دیجیتال) طراحی و منتشر خواهد شد.
خسروی ادامه داد: محتوای این کتاب بر اساس مخاطب به دو نسخه بالای ۱۴ سال و زیر ۱۴ سال تولید شده است.
محتوای بالای ۱۴ سال: ترجمه و مفاهیم سوره‌های ملک، قلم، حاقه، معارج، نوح، توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره حفظ قرآن کریم، حکایت‌ها و روایت ها، مفاهیم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، اعجاز علمی قرآن
محتوای زیر ۱۴ سال: داستان‌های قرآنی سوره، آیات ۵ سوره‌های ملک و قلم و نوح، و ترجمه آن، آموزش روخوانی، معرفی اجمالی سوره و فضائل آن، حفظ موضوعی آیات منتخب
در ادامه اقای مجتبی نصیرایی مدیر بصیرت انقلابیِ معاونت تعلیم و تربیت سازمان بسیج، با اشاره به شروع فعالیت کانال رصد از تاریخ ۰۴/۰۲/۱۳۹۷ در پیام رسان‌های ایتاو سروش با دو هدف (گفتمان سازی مقام معظم رهبری با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و شعار سال) و (توانمند سازی سرگروه‌ها و مربیان بصیرتی) عنوان کرد:
(شبکه سازی نخبگان در بستر فضای مجازی، تبیین، امیدآفرینی و اعتماد سازی، تحلیل محوری) از راهبرد‌های ما در اداره کانال رصد است.
مدیر بصیرت انقلابیِ در پایان با تبیین محور‌های موضوعی کانال رصد که عبارتند از: (تفسیر قرآن کریم، سیره اهل بیت (علیهم السلام) سیره علمی و عملی امامین انقلاب) افزودند: رویکرد‌های کانال رصد (ارائه منظم و مستمر سیر مطالعاتی، بصیرت قرآنی، پرسمان و محتوای مناسبتی) می‌باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها