خبرهای داغ:
همدان- چندین سال است که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیشترین اثرگذاری را بر حوزه فرهنگ از خود نشان می‌دهند و جالب توجه است که برای دفع آسیب‌های حقیقی که فضای مجازی به بار می‌آورد اقدام کلان ملی دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۹۳۱۴۰۵۷
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵

بی‌توجهی به فرهنگ‌سازی و سوء مدیریت؛ فضای مجازی را به آسیب‌های حقیقی تبدیل می‌کندبه گزارش خبرگزاری بسیج، این روزها اثر بخشی محتواهای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بر شکل گیری و نهادینه شدن هنجارهای رفتاری و اجتماعی چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد و یا با مسکن‌های موقتی خسارات ناشی از استفاده ناصحیح از آن را جبران نمود.

بخش قابل توجه و زیادی از مطالب و داده‌های به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی را اخبار جعلی و دروغ، عملیات‌های روحی و روانی، عقاید انحرافی و التقاطی و سوء رفتارهای جنسی و اخلاقی تشکیل می‌دهد و صد البته که محتواها و مفاهیم مثبتی همچون ارزش‌های دینی، مهارت‌های زندگی و مطالب مفید و سودمند نیز در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شوند اما باید دید زیر ساخت‌های لازم برای استفاده حداکثری از کدام نوع محتواهای مجازی در کشور ما بیشتر فراهم شده است.

امام جمعه تویسرکان مفید یا خسارت بار بودن استفاده از فضای مجازی را وابسته به نوع استفاده کاربران دانست اما در عین حال اظهار داشت: برخی محتواهای زیان رسان و ضد فرهنگی به قدری به وفور و با رنگ و لعاب‌های تبلیغاتی و هدفمند در فضای مجازی به راحتی در اختیار سطوح مختلف سنی قرار می‌گیرند که نمی‌توان ادعا کرد شبکه‌های اجتماعی کاملاً کنترل شده و بدون آسیب هستند.

حجت الاسلام مرتضی موحدی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته و برگ دنیا برای استفاده مفید، هدفمند و اثر گذار از فضای مجازی در مسیر توسعه کشور خود، قوانین و ساز و کارهایی را تدوین و اجرایی کرده‌اند اما متأسفانه در کشور ما به بهانه جریان آزاد اطلاعات، فضای مجازی و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به صورت لجام گسیخته به حال خود رها شده‌اند و تا کنون آسیب‌ها و خسارت‌های فراوانی به بخش‌های مختلف جامعه وارد کرده‌اند.

در حالی امام جمعه تویسرکان از لزوم تدوین قوانین و ساز و کارهای کارشناسی شده و اثر گذار در بخش کارکرد فضای مجازی سخن می‌گوید که در سال‌های اخیر و با وجود تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب و بسیاری از کارشناسان حوزه فرهنگ، اطلاع رسانی و ارتباطات مبنی بر ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات همچنان شاهد هرج و مرج و آشفتگی در فعالیت‌های مجازی بسیاری از کاربران در قالب شبکه‌های اجتماعی هستیم.

*تیغ دو لبه فضای مجازی مدیریت لازم دارد

کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات نیز فضای مجازی را به مثابه یک چاقوی دو لبه عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم آسیب‌ها و خسارت‌هایی را که استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر به حوزه فرهنگ، زندگی اجتماعی، سیاست و اقتصاد جامعه وارد کرده‌اند را انکار کنیم در حقیقت روشنی  آفتاب را من انکار کرده‌ایم.

نیما ظاهری اظهار داشت: برای استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین  بخصوص فضای مجازی می‌توان با تدوین برنامه‌های دقیق آموزشی، شاخص سواد رسانه‌ای در کشور را افزایش داد و با ساز و کارها و قوانین تخصصی و کارشناسانه از آسیب‌های پر شمار و حقیقی فضای مجازی کاست که البته این کار با تولید محتوای متناسب تسهیل می‌شود.

مدیر بسیج رسانه تویسرکان نیز معتقد است که باید از ظرفیت‌های مفید و اثر بخش فضای مجازی در نشر سبک زندگی صحیح، مهارت‌های زندگی و ارتقا سطح شاخص فرهنگی جامعه استفاده کرد؛ اما در عین حال اجازه نداد که برخی محتواهای خطرناک موجود در فضای مجازی برای مردم کشور بحران هویتی، اخلاقی و سقوط شخصیتی ایجاد کنند.

مجید فلاحی اظهار داشت: مهمترین مطالبه و تأکید رهبر معظم انقلاب از مسئولان در این بخش، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است که متأسفانه با تعلل، بهانه جویی‌ها و خودداری از حمایت‌های تمام قد برخی دستگاه‌های دولتی تا کنون راه‌اندازی نشده است.

وی تصریح کرد: اینکه به بهانه چرخش آزاد اطلاعات و الفاظ شیک و مدرنی مانند گفت‌وگوی تمدن‌ها و دنیای مدرن، تفکر، عقل و شخصیت جوانان کشورمان را به دست تخریب اعتقادی، روحی- روانی، شخصیتی و سبک‌های سمی و کشنده زندگی بسپاریم با هیچ منطق و عقل سالمی جور در نمی‌آید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات