۲۱ / خرداد / ۱۴۰۴ - 11 June 2025
01:41
کد خبر : 9314737
۱۰:۲۲

۱۳۹۹/۱۱/۰۶
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین:

توجه به دستاورد‌های زودبازده مانع پرداختن به مسایل می‌شود

اصغری گفت: یکی از مباحث مهم، پیامد حاصل از تصمیمات امروز و اقدامات فرداست و نگاه ما کوتاه مدت و توجه به دستاورد‌های زودبازده است و همین امر موجب شده به طور عمیق به مسایل نپردازیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، نشست اعضای کار گروه ایمنی و بهداشت محیط و حفظ محیط زیست کشور با حضور دکتر محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش و روسای سلامت استان‌های خوزستان، ایلام، چهارمحال بختیاری، همدان، گیلان، لرستان و قزوین در مرکز آموزشی و رفاهی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

حسنعلی اصغری مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این جلسه با اشاره به نقش دفتر سلامت آموزش و پرورش بیان کرد: نقش و جایگاه دفتر سلامت یک نقش بسیار مهم و محوری است. برای تبیین تربیت جسم و روان و نقش سلامت در تربیت، ساعت‌ها وقت لازم است و حاصل این جلسات تخصصی رسیدن به دستورالعمل‌های واضحی است که به نکات محوری در زمینه سلامت دست یابیم.

وی گفت: وقتی صحبت از ایمنی می‌شود قطعا نیازمند پروتکل‌های مشخصی هستیم تا بتوانیم محیط امنی برای عناصر عمل کننده به این امر باشیم.

اصغری عنوان کرد: امروز به این مباحث به صورت تخصصی در ساختار‌های اداری توجه نمی‌شود و ناکارآمدی این سیستم به دلیل حاکم نبودن یک محور علم محور و عدم استفاده از نیرو‌های متخصص است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: گاهی رابطه معناداری بین نیروی انسانی و ابزار و محیط کار وجود ندارد لذا متخصصان باید به امور ورود یابند. در بحث ارگونومی اگر بتوان رابطه معناداری بین موضوع ایجاد کرد، فرسودگی شغلی کاهش یافته و میزان کارایی و اثربخشی فرد به شغل افزایش می‌یابد.

وی افزود: کسی در محیط می‌تواند خوب کار کند که بستر‌های لازم برای سلامت و افزایش کارایی در محیط داشته باشد. اگر ما قادر باشیم یک مسأله را توصیف کنیم قطعا دیگران وادار می‌شوند حرف تخصصی ما را بپذیرند و امروز اگر مسایل سلامت و بهداشت مورد توجه قرار نگیرد یکی از دلایل می‌تواند عدم توجیه جامعه از سوی متخصصین باشد لذا تبیین مسایل از سوی متخصصین امری بسیار مهم است.

اصغری تصریح کرد: یکی از مشکلات ما کلی گویی است که موجب شده تا راه حل‌ها نتوانند به یک قاعده قابل اجرا در بستر محیط کار و مدارس تبدیل شود. یکی از مباحث مهم، پیامد حاصل از تصمیمات امروز و اقدامات فرداست و نگاه ما کوتاه مدت و توجه به دستاورد‌های زودبازده است و همین امر موجب شده به طور عمیق به مسایل نپردازیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: نقش دفتر سلامت در آموزش و پرورش امروز با شیوع کرونا برای همه جامعه مشخص شده و لذا اقدامات مشخص برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید مشخص شود و دستاورد‌های بلندمدت حاصل از تصمیمات امروز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در بحث بازگشایی مدارس مقاومت‌هایی شکل می‌گیرد که رعایت نکردن مسایل بهداشتی از سوی دانش آموزان از مهمترین دلایل این امر است. امروز هر اقدام ما بلافاصله از سوی رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود لذا عملکرد ما فقط در مرز‌های داخلی اداری باقی نمی‌ماند لذا باید هم فرصت‌ها را بشناسیم و هم به تهدیدات خارج از محیط کار اشراف داشته باشیم.

این مسوول خاطرنشان کرد: اگر سخن از اصول حکم روایی و شفافیت می‌کنیم باید رسانه‌ای شود تا به خود اجازه ندهیم در داخل محیط کار، اقدامی انجام دهیم که بیرون از این فضا بازخورد خوبی نداشته باشد. رسانه‌ها باید به رسالت خود به خوبی عمل کنند و رسالت آن‌ها این است که با بازتاب اخبار امکان اشتباه و کم کاری‌ها را از بین ببرند چرا که برخی اشتباهات تبعات بسیار گسترده‌ای دارند.

اصغری بیان کرد: باید دید چقدر توانستیم دغدغه محیط زیست را در دانش آموزان ایجاد کنیم. یکی از شاخص‌های اجتماعی رعایت اصول محیط زیست است. اگر در محیط مدرسه قاعده‌ای برای تمیز نگه داشتن محیط زیست نباشد قطعا تربیت دانش آموزان مشکل داشته لذا باید مدیری پرورش دهیم که به مسایل اجتماعی اهمیت دهد و این آینده نگری در آموزش است.

وی افزود: وظیفه و رسالت ما به عنوان مهمترین دستگاه کشور این است که ویژگی آینده نگری را در همه فعالیت هایمان داشته باشیم. امروز با تهدیدات کرونایی مواجه هستیم، اما در همین حین فرصت‌هایی نیز برای ما ایجاد شده است. طرح کوچ اطلاعات خوبی به ما داده، اما مهم این است که اقدامات اجرایی موثر داشته باشیم.

۱۰۱۰/گزارش ۳۰/ب

گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید