خبرهای داغ:
بازدید‌های بی حاصل و جاده‌های مرگ:

سود معادن و ارمغان مرگ در جاده‌های روستایی

تا کنون هزاران بازدید توسط مسوولان وقت استان از مناطق طارم، الموت و دیگر نقاط حادثه خیز، نتوانسته است مشکل جاده‌های حادثه خیز را حل کنند.
کد خبر: ۹۳۱۵۶۹۵
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
به گزارش بسیج، راه بستر توسعه و زیرساخت مورد نیاز هر کشور است. پویا شدن معادن و صنایع نیز با راه خوب و استاندار رابطه مستقیم دارد. راه‌های روستایی با عرض کم کشش و ظرفیت تردد کامیون‌ها را ندارد.

به گزارش بسیج، کامیون‌ها با حمل بار سنگین معادن نقش عمده‌ای در تخریب جاده‌های روستایی و افزایش تصادفات منجر به مرگ را دارند. وقتی از مسیر لوشان به سیاهپوش حرکت می‌کنیم به طارم سرزمین میوه‌های بهشتی می‌رسیم، جاده‌های پیچ در پیج که با عرض بسیار کم حوادث زیادی را رقم زده است.


دادن مجوز بهره برداری از بستر رودخانه برای شن و ماسه و معادن سنگ لاشه و دیگر کانی انبوهی از کامیون‌های سنگین را در خدمت گرفتند تا بتوانند عملیات ترانزیت را انجام دهند. معادن علاوه بر سود دهی خطرات جانی را متوجه شهروند و ساکنان بومی طارم کردند، وقتی کامیون از روبرو می‌آید سواری به جاده خاکی کشیده می‌شود تا برخورد صورت نگیرد که متاسفانه صد‌ها تصادف منجر به مرگ و نقص عضو با خسارت مالی رقم خورده است. اما تا کنون هزاران بازدید از طارم، الموت نتوانسته است این مشکل را حل کنند.


معادن تخریب کننده راه روستایی جریمه سنگین می‌شوند

معاون عمرانی استاندار‌ی قزوین با اشاره به تاثیر بالای خرابی جاده‌ها و راه‌های روستایی در افزایش تصادفات و سوانح جاده‌ای گفت: شرکت‌های معدنی متخلف در این حوزه توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راه طی یک کار کارشناسی دقیق شناسایی شدند.

فرخزاد افزود: بنابراین این شرکت‌های فعال در حوزه معدن ملزم به نصب باسکول در معادن خود هستند و نمی‌توانند با حمل بار‌های سنگین سنگ توسط خودرو‌های مختلف آسفالت و زیرسازی جاده‌های روستایی را تخریب کرده و منجر به ایجاد حوادث جاده‌ای شوند؛ بنابراین این معادن بعد از گرفتن ۲ بار اخطار در صورت عدم نصب باسکول بار سوم جریمه نقدی سنگین می‌شوند.

وی با اشاره به طرح برخی موضوعات در جلسات شورای هماهنگی ترافیک استان ادامه داد: با وجود اینکه استفاده از پنل خورشیدی در چراغ‌های ترافیکی مهم است، اما در حال حاضر رفع مشکل تصادفات جاده‌ای منجر به جرح و فوت در اولویت اصلی ماست و باید اعتبارات حوزه ترافیک استان قزوین در درجه اول برای برطرف کردن این تصادفات هزینه شود.

برای ایمنی راه و استاندارد سازی آن ۹۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم

جواد حق لطفی رییس حمل و نقل و راهداری به خبرنگار بسیج می‌گوید: برای راه‌های استان بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم تا جاده‌ها را به وضعیت استاندارد برسانیم. متاسفانه میزان بودجه اختصاص یافته برای راهداری و جاده‌ای ۲۹ میلیارد تومان است که بسیار محدود بوده و نمی‌تواند پاسخگوی همه بخش‌ها باشد.

او تصریح کرد: عبور بار بیش از حد مجاز توسط کامیون‌های سنگین که برای حمل و نقل معادن از جاده‌های روستایی استفاده می‌کنند، صدمات جبران ناپذیری به راه‌های روستایی زده و سبب می‌شوند میزان تلفات مالی و جانی افزایش یابد.

وی در پایان گفت: گران بودن تجهیزات راهداری و تعمیر نگهداری ادوات باعث شده کار تعمیر و نگهداری راه‌ها به خوبی انجام نشود، به عنوان مثال برای خرید یک دستگاه گریدر ۴ میلیارد تومان پول نیاز داریم وقتی با بودجه ۲۹ میلیارد تومانی مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم کار سختی در پیش رو داریم. اما با عملیات‌های خاک برداری و ایمن سازی شانه خاکی و نصب گارد ریل‌ها توانستیم تا حدودی کمی بودجه را جبران کنیم، اما تصمیم در خصوص معادن و تردد وسائط سنگین نیازمند تصمیم مراجع داستانی است.


جاده‌های مرگ در طارم و الموت ایمن سازی شوند

چگینی از ساکنان منطقه طارم سفلی می‌گوید؛ تخریب جاده‌ها توسط معادن و کامیون‌ها نباید ساده انگاری شود، جان یک انسان چقدر ارزش دارد؟ اگر معادن و کامیون‌ها را مجاب کنند تا در قبال تردد و تخریب راه روستایی بخشی از هزینه تعمیر و نگهداری را به اداره راه بپردازند یا اینکه جاده اختصاصی برای معادن در نظر گرفته شود، مرگ و میر ناشی از تصادفات کاهش خواهد یافت. بار‌ها شاهد تصادفات خونین بوده ام، شاید در طی ۱۵ سال اخیر صد‌ها نفر به کام مرگ کشیده شدند، اما جز شعار و سخنرانی‌های دلسوزانه اقدام اساسی صورت نگرفته است.
او در پایان گفت: اداره راه و حمل و نقل جاده‌ای با عملیات‌های خاک برداری، ایمن سازی شانه خاکی ها، نصب گارد ریل، برداشتن برخی پیچ‌ها برای دید بهتر سبب شده بخشی از این تصادفات کاهش یابد، اما تا رسیدن به وضعیت ایمن و استاندار فاصله زیادی داریم.

۱۰۰۲/گزارش ویژه
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار