گفتگوی خبرگزاری بسیج با برگزیده جشنواره جهادگران علم و فناوری

ساخت دستگاه تولید کننده برق از امواج رادیویی در ایلام

پیمان کولیوند از مخترعان جوان و خوشنام استان ایلام است که هرساله در جشنواره های متعدد علمی شاهد درخشش ایشان بوده ایم .
کد خبر: ۹۳۲۱۱۰۰
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج ، پیمان کولیوند از مخترعان جوان و خوشنام استان ایلام است که هرساله در جشنواره های متعدد علمی شاهد درخشش ایشان بوده ایم .

ساخت اختراعات مختلف در حوزه برق و الکترونیک و صنعت دفاعی همچون کوله پشتی نانو ، محافظ برق کلی ساختمان با قابلیت حفاظت از جان ، دستگاه مولد برق بدون صدا ، لرزش و قطعه الکترونیک و بسیاری از اختراعات زیر و درشت از جمله فعالیت های این جوان دهه هفتادی در استان ایلام است .

کولیوند ، در جشنواره جهادگران علم و فناوری کشور که دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور مخترعان و نوآوران کشور برگزار شد ، دستگاهی را در معرض دید مسئولان و مخترعان قرار داد که ضمن مورد توجه قرار گرفتن آن توسط داوران و کارشناسان جشنواره ، توانست در حوزه برق و الکترونیک رتبه نخست این جشنواره را نیز به نام خود ثبت کند .

 ساخت دستگاهی با هدف "تولید برق از امواج رادیویی" که نمونه داخلی و خارجی آن در سالهای گذشته توانسته بود حداکثر تا 5 ولت برق را از امواج رادیویی ذخیره کند و کارایی چندانی از آنها به اثبات نرسیده بود .

پیمان کولیوند در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام در خصوص این دستگاه عنوان کرد :نمونه خارجی و اولیه این دستگاه توسط کشور ژاپن درسالهای گذشته ساخته شد ، اما بدلیل تولید برق 5 ولت در مقیاس میکرو ولت ، کارایی چندانی نداشت و در داخل نیز یک نفر از نخبگان توانست تنها 3 ولت برق از امواج رادیویی را تولید کند که این طرح نیز بدلیل مقیاس پایین نتوانست پاسخگوی نیاز مردم باشد .

وی ، در خصوص اختراعش اظهار کرد: دستگاهی که ساخته است ، تمام امواج رادیویی مانند امواج fn  ، ulf ، vlf   و هر بازه ای از امواج و میدان های الکترومغناطیس را به وسیله یک آنتن جذب کرده و پس از ارسال این امواج به دیودهای آشکارساز ، جریان آشکار شده و در خازن های با ظرفیت بالا و یا به اصطلاح ابرخازن ذخیره می شود .

کولیوند اظهار کرد : پس از ذخیره در ابرخازن بوسیله کنترل شارژر ، به شکل پالس الکتریکی در آمده و به صورت ولتاژ استاندارد 12 ولت 10 آمپر در بازه ذخیره ای باتری ذخیره می شود که پس از ذخیره در باتری ، بوسیله مدار اینورتر از 12 ولت به 220 ولت تبدیل می شود که عملاً برق امواج رادیویی به برق 220 ولت در مقیاس 100 وات تبدیل شده ، که به راحتی می تواند 10 عدد لامپ کم مصرف 10 وات را روشن کند و برای سایر مصارف برقی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مخترع جوان ایلامی با بیان اینکه ارتقاء قدرت این دستگاه و تولید برق از امواج رادیویی در فضای بیشتر نیازمند حمایت مسئولان و انجام تحقیقات و مطالعات کاربردی است اظهار کرد : این دستگاه علاوه بر تولید برق کاربردهای منحصر به فرد بیشتری را نیز دارا می باشد که در صورت حمایت مسئولان می توانیم در زمینه تولید برق گامهای موثری برداریم

وی ، در بخش دیگری از اظهارات خود به تفاوت این دستگاه با پنل خورشیدی اشاره کرد و اظهار داشت : پنل خورشیدی در شب نمی تواند هیچ گونه ولتاژی تولید کند ، اما این دستگاه بدلیل اینکه امواج در شب قویتر شده و بدلیل ناپدید شدن لایه یونونسفر زمین در شب ، می توانیم تا میزان 2 برابر از امواج را جذب کنیم و تا چندین برابر پنل های خورشیدی  برق تولید کنیم . در حالیکه در پنل خورشیدی هنگام غروب افتاب و روزهای ابری امکان تولید برق وجود ندارد و جریان تولید برق بسیار ضعیف عمل می کند  .

برگزیده جشنواره جهادگران علم و فناوری کشور خاطرنشان کرد : علاوه بر این ، هدف از ساخت این دستگاه ، ارتقاء سیستم های الکترونیکی و مدارهای بروز بوده که انشاء اله در زمان گسترش و ارتقاء این دستگاه ، می توانیم ضمن شارژ ریزپرنده ها و پهپادها بصورت بی سیم و از راه دور ، شاهد مداومت و ارتقاء سطح پروازی پهپادها باشیم .

وی ، با بیان اینکه این طرح نیاز به کارشناسی و مطالعات بیشتری دارد اظهار کرد :  قابلیت های بسیاری در پس ساخت این دستگاه در حوزه تولید برق و مدیریت پهپادها نهفته است که امیدواریم با حمایت مسئولان ، روند تولید و عرضه آن تسهیل یابد .

کولیوند بیان کرد : شارژ باتری این دستگاه در مناطق شهری که میزان امواج زیاد است بسیار سریع صورت گرفته اما در مناطق مرزی و دور افتاده هرچند که با کمبود امواج  مواجه هستیم ، اما این دستگاه با استفاده از امواج ماهواره ای ، مخابراتی ، امواج ulf ، vlf  ، gsm  و یا حتی امواجی که در هر جایی قابل دسترس هستند، مثل GPS می تواند به راحتی شارژ و مورد استفاده قرار گیرد .

وی افزود : مدت زمانی که باتری بصورت کامل شارژ می شود ارزش آن چند برابر می شود ، اما مناطقی که امواج آن ضعیف است  ممکن است 5 روز طول بکشد تا باتری آن بصورت کامل پر شود ، اما در صورت فول شدن میزان شارژ باطری  اگر از 10 وات انرژی مخزن استفاده کنیم ، می توانیم بین 10 الی 15 ساعت روشنایی ایجاد کنیم و برای شارژ تلفن همراه ، لپ و تاپ و سایر مصارف برقی نیز از آن بهره مند شویم .

گفتنی است پیمان کولیوند با حمایت سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان ایلام تا کنون توانسته است بسیاری از طرح های خود را تولید و به ثبت برساند.

ارسال نظرات