برگزاری اختتامیه دوازدهمین دوره ترنم وحی و تجلیل از حافظان قرآن و مدیران منتخب شعب مهد قرآن کشور

آئین اختتامیه حفظ سراسری قرآن کریم با عنوان «ترنم وحی» و تجلیل از حافظان قرآن و مدیران منتخب شعب مهد قرآن کشور در محل موسسه کشوری مهد قرآن برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۲۲۰۹۴
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج، «منوچهر متکی» در آیین اختتامیه دوازدهم دوره آزمون حفظ قرآن کریم «ترنم وحی» که در موسسه کشوری مهد قرآن برگزار شد با بیان اینکه مجموعه آموزش های قرآنی برای تربیت مبتدیان است، گفت: اکنون 42 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و دستاوردها و افتخارات بزرگی نصیب کشور شده است، با وجود این مشکلات مختلفی داریم برای نمونه در مجلس اول شورای اسلامی تصویب شد که بانکداری بدون ربا خواهیم داشت ما نیز خوشحال شدیم اما هنوز بانکداری ما ربوی است. دو موضوع اینچنین مشکلاتی را پیش آورده است؛ یک، برخی از مسئولان کشور در دولت های مختلف به کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اسلام باور ندارند و دوم اینکه برخی از کارگزاران تربیت قرآنی نشده اند.

 نایب رییس هیئت امنای موسسه کشوری مهد قرآن افزود: اگر به قرآن و اسلام باور داشته باشیم، بسیاری از مشکلات کشور حل می شود. موضوع دیگر حکمرانانی هستند که باید تربیت قرآنی شوند که کار موسسه کشوری مهد قرآن در همین راستا است.

 وی در ادامه با بیان اینکه اگر کارگزاری قرآنی عمل کند و دلسوز نظام جمهوری اسلامی و مردم باشد، آحاد مردم پای کار او خواهند بود، بیان کرد: زمانی یکی از روستانشینان در هیچ یک از مجالس و برنامه ها شرکت نمی کرد اما روزی دکان خود را بست که در سخنرانی شهید رجایی شرکت کند علت را که از او پرسیدند گفت شهید رجایی از ما مردم است.

 متکی در ادامه با اشاره به جایگاه مهم و اثرگذار و نقش آفرین رفتار و سیره پیامبران در نشر معارف دینی و جذب مردم به اسلام اشاره کرد و یادآور شد: امام خمینی (ره) که ادامه دهنده راه انبیا و ائمه اطهار بودند برای انس مردم با قرآن قیام کردند و قرائت و حفظ قرآن مقدمه انس با قرآن کریم و تدبر در این کتاب آسمانی و الهی است؛ موسساتی همچون مهد قرآن زمینه ساز چنین انس و تدبری هستند.

 نایب رییس هیئت امنای موسسه کشوری مهد قرآن در پایان با تشکر از دست اندرکاران این موسسه و فعالان در برگزاری دوازدهمین دوره آزمون حفظ قرآن کریم گفت: برگزاری چنین مسابقاتی که طبیعتا در دوره شیوع ویروس کرونا سختی های خاص خود را داشته است، نشان دهنده همت عزیزان ما در این موسسه است.

 «سید محمود چاوشی» در این مراسم با بیان اینکه دوازدهمین دوره ترنم وحی با وجود شیوع ویروس کرونا و به تبع آن مشکلات اقتصادی به همت مدیران و کارکنان این موسسه در سراسر کشور برگزار شد، گفت: 32 حافظ عضو این موسسه از 17 استان در سایت موسسه ثبت نام کردند که 187 نفر از آنان در مرحله مقدماتی شرکت کردند. علت این اختلاف به دلیل تعطیل شدن برنامه های حضوری کلاس های آموزش حفظ قرآن در طی شیوع ویروس کرونا بود. سرانجام 80 نفر از حافظان به مرحله نهایی کشوری راه یافتند.

 مدیرعامل موسسه کشوری مهد قرآن کریم افزود: علاوه بر آزمون شفاهی که در محل موسسه به صورت آنلاین برگزار شد، آزمون کتبی تدبیر و ترجمه نیز به صورت آنلاین برگزار شد و در مجموع 56 نفر از 12 استان حد نصاب های لازم را کسب کردند که امروز گواهینامه حفظ به آنان اهدا می شود.

وی اضافه کرد: همچنین امروز از پنج شعبه مهد قرآن و پنج استان فعال در برگزاری دوازدهمین دوره آزمون ترنم وحی تجلیل به عمل می آید.

 وی در ادامه با بیان اینکه موسسه کشوری مهد قرآن که در سال 1371 به همت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا فومنی حائری تاسیس شد هیچ گونه بودجه مصوب خاصی ندارد، گفت: امسال نیز آزمون ترنم وحی بدون هیچگونه بودجه ای آغاز شد که به لطف الهی تعدادی از خیرین هزینه های جوایز دوره دوازدهم را تقبل و پرداخت کردند.

 چاوشی ادامه داد: گواهینامه های حفظ کل قرآن کریم به تایید و امضای ریاست سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی که اکنون حجت الاسلام والمسلمین اخوان صباغ است، معاون قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین فومنی حائری موسس موسسه کشوری مهد قرآن و استاد شهریار رییس هیئت علمی این موسسه رسیده است که در نوع خود کم نظیر یا حتی بی نظیر است.

 وی گفت: حافظان قرآن کریم باید شاگرد داشته باشند تا اولا محفوظات خود را از دست ندهند و ثانیا در نشر این دانشی که لطف الهی به آنها بوده است، موفق باشند.

 مدیرعامل موسسه کشوری مهد قرآن کریم در ادامه با اشاره به خواسته مقام معظم رهبری برای تقویت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور یادآور شد: موسسه کشوری مهد قرآن کریم که به همت حجت الاسلام والمسلمین فومنی در سال 1371 تاسیس شد، زمانی تربیت حافظان قرآن را شروع کرد که هنوز موضوع حفظ قرآن همچون اکنون عمومی و فراگیر نشده بود. ما در جلسات دستگاه ها و نهادهای قرآنی تاکید کردیم که تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم نمی تواند کار تخصصی باشد بلکه یک کار عمومی است که مهد قرآن نیز نقش مهمی در فراگیری و عمومی کردن حفظ قرآن در سراسر کشور دارد.

 بنا بر این گزارش، از حافظان قرآن کریم، مدیران منتخب شعب مهد قرآن و مدیران فعال در پنج استان که در برگزاری دوازدهمین دوره آزمون ترنم وحی شرکت داشته اند با حضور دکتر منوچهر متکی، حجت الاسلام والمسلمین حائری فومنی، سید محمود چاوشی و قصری زاده مدیر رادیو قرآن تقدیر به عمل آمد.

 یادآور می شود، دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ قرآن کریم همراه با ترجمه و تدبر ویژه حافظان کل عضو موسسه مهد قرآن در سراسر کشور، کار خود را از زمستان سال 98 شروع کرد و 22 و 23 آبان ماه سال 1399 همزمان با میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع) به صورت غیر حضوری و مجازی به کار خود ادامه داد و امروز از برگزیدگان این دوره از مسابقات با اعطای جوایز ارزشمند، لوح تقدیر و گواهینامه رسمی حفظ کل قرآن کریم تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظرات