خبرهای داغ:
بررسی بخشی از آسیب های اجتماعی در میزگرد خبرگزاری بسیج؛

آسیب های اجتماعی، از فرهنگ سازی تا برخوردهای سلبی

بختیاری، معاون مطالعات امور اجتماعی گفت: بیشترین فعالیت نیروی انتطامی در بحث فرهنگ سازی و پیشگیری بوده که اگر نتیجه نگرفتیم از محور سلبی و سخت افزاری استفاده می شود.
کد خبر: ۹۳۲۲۳۹۲
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، مطالعات اجتماعی و امور مربوط به این حوزه با گستردگی فراوان در آسیب ها که در ناهنجاری ها بروز و ظهور بیشتری دارد، همواره مورد توجه کارشناسان بوده و دسترسی به جامعه آماری می تواند در برنامه ریزی و چشم اندازهای اجتماعی موفق عمل کنند.

انسان موجودی اجتماعی بوده که از ابتدای خلقت برای بالا بردن سطح ایمنی خویش با اجتماع سازی در حوزه جمعیت، کار، مبارزه و سایر موارد در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته است. انسان در اجتماع بزرگ شهرنشینی مشکلاتی را تجربه کرده که برای مواجه با آنان با تشکیل گروه ها و سمن ها ی مردم نهاد به بخشی از این مشکلات رسیدگی شده است. اینکه تا کنون موفق عمل کردند یا خیر باید در یک برنامه مفصل رسیدگی شود، نیروی انتظامی در اجتماع عظیم انسانها و شهرنشینی که بیشترین تماس را با هنجارها و ناهنجاری ها دارد، نیروی انتظامی با معاونت مطالعات اجتماعی در سالهای اخیر با فرهنگ سازی و بررسی ریشه ای و کارشناسی مشکلات اجتماعی توانسته در حوزه اقدام موفق عمل کند.

دفتر امور اجتماعی استانداری که در تسهیل فعالیت سمن ها و تشکل های مردم نهاد را دارد ورود مردم را در عرصه محیط زیست،بهداشت، مذهبی و سایر اقدامات که رویکرد کاملا غیر سیاسی هموار کرده که قسمت اول میزگرد خبرگزاری بسیج که با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین و معاونت مطالعات اجتماعی نیروی انتظامی استان برگزار شد از نظر مخاطبان می گذرد.

فعالیت۶۰ تشکل مردم نهاد در ایام کرونا

مریم بید خام مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین می گوید: در قزوین ۲۶۰ تشکل و سمن فعال هستند و در ایام کرونا ۶۰تشکل با ستاد مبارزه و پیشگیری همکاری کردند.تشکل های مردم نهاد غیر سیاسی بوده که بازوان نظارتی و حمایتی دولت و مسئولان در عرصه های مختلف از جمله، گردشگری، بهداشت، محیط زیست، فرهنگ، اشتغالزایی، مطالعات اجتماعی، سبک زندگی ایرانی اسلامی فعالیت دارند که هدفمند هستند و در ۲۷۴حوزه فعالیت دارند.

کاهش طلاق و افزایش ازدواج

وی تصریح کرد: اقدام خوبی توسط سمن ها انجام شده، با توجه به کارهای صورت گرفته نتایج آماری نشان می دهد در ایام کرونا میزان ازدواج افزایش و طلاق کاهش یافته است.کاهش تجملات و هزینه های سنگین ازدواج و جلوگیری از تجمعات به خاطر کرونا از دلایل افزایش ازدواج بوده است. هرچند دور شدن از سبک زندگی ایرانی اسلامی همواره سبب رشد ناهنجاری های زیادی شده است.
۱۵تشکل مردم نهاد در حوزه زنان فعال هستند.

بیدخام در ادامه اظهار کرد: ۱۵ تشکل در حوزه زنان و خانواده فعال هستند، جشن اکرام ایتام، توزیع بسته های معیشتی با حفظ منزلت افراد، آموزش مهارت بانوان و توانمند سازی و اشتغال زنان سرپرست خانوار، پیشگیری در حوزه آسیب های اجتماعی بانوان، آموزش و توانمند سازی کودکان کار، هماهنگی با شهرداری که آمار کاملی در باره کودکان کار در دسترس است، تلاش برای آموزش مادران در زمینه فنی و حرفه ای از اقداماتی است که تشکل های مردم نهاد انجام دادند و دفتر امور اجتماعی با هماهنگی و نظارت دقیق در تلاش است در این زمینه تسهیل امور را فراهم کند.

زنان ورود چشمگیری در عرصه اجتماعی داشتند

سرهنگ حسین بختیاری معاون مطالعات امور اجتماعی در گفت و گو با بسیج می گوید: متاسفانه در فرایند پیشگیری و مبارزه با ناهنجاری ها فرایند ها تا آخر پیش نمی رود، با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ حاکمیت به سمت هویت بخشی و برچیدن زیر ساخت های ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی پیش رفت. زنان با ورود به اجتماع از نظر سواد و تحصیلات با آقایان برابر شدند و در برخی مقاطع زمانی بیشترین ورودی به دانشگاه ها را داشتند.

وی تصریح کرد: نیروی انتظامی برای پیشگیری از جرم و ناهنجاری ها اقدامات کارشناسی و مطالعاتی اعمال می کند. در حوزه اجتماعی به صورت ایجابی و فرهنگ سازی که مواجهه نرم افزاری می باشد، اما در بحث جرایم ساختار شکن به صورت وضعی است.

آموزش مهارت های زندگی و کنترل خشم

بختیاری می گوید: نیروی انتطامی در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی با برگزاری کارگاه های اموزشی و معرفی کتاب، بروشور، استفاده از طرفیت های فضای شهری، همکاری با نهادهای مختلف اقدامات خوبی انجام داده است.

مهارت های ضروری فرزند پروری، مهارت زندگی، آسیب های فصای مجازی، ترویج اخلاق مداری بر پایه ایرانی اسلامی، کنترل خشم، اموزش قوانین راهنمایی رانندگی در مدارس، که اصناف و اقشار مختلف مردم همراهی لازم را با نیروی انتطامی داشتند. در حوزه وضعی بیشتر مطالعات پیمایشی بوده و در مواردی که احتمال آسیب دیدن زنان وجود داشته نیروی انتطامی علاوه بر بازدید و نظارت از مراکز مختلف با حضور سردار فرماندهی با سایر دستگاه ها هماهنگی هایی صورت گرفته است. بیشترین فعالیت نیروی انتطامی در بحث فرهنگ سازی و پیشگیری بوده که اگر نتیجه نگرفتیم از محور سلبی و سخت افزاری استفاده می شود.

معاونت مطالعات اجتماعی نیروی انتطامی استان قزوین گفت: در بحث جمع اوری زنان و معتادان متجاهر که فصای ناامنی را توسعه می دهند به درخواست شهروندان نسبت به جمع اوری آنان اقدام می شود.

در بحث اعتیاد در مدارس ۱۳ سال پیش ورود کردیم و دانش اموزانی که والدین انها درگیر هستند شناسایی و اسامی انها به نیروی انتظامی ارجاع می شود، با جدیت تمام در طرح نماد شرکت می کنیم تا بتوانیم بلای خانمانسوز اعتیاد را در سطح مدارس کاهش دهیم. متاسفانه با ورود مواد صنعتی مخدر اغلب افرادی که الوده می شوند امکان برگشت به زندگی عادی را ندارند.

به گزارش بسیج، بررسی و تحلیل آسیب های اجتماعی نیاز به نگاه دقیق و کارشناسانه دارد که باید موشکافانه به آن پرداخت. اما ارائه راهکارها و اجرای دقیق و به موقع راهکارهاست که می تواند فرد را از مسیری که انتخاب کرده بازگرداند و در این مسیر نیاز به حمایت همه جانبه دستگاه هاست و صرفا یک یا دو دستگاه به تنهایی قادر به رفع معضلاتی به گستردگی آسیب های اجتماعی نیست.

۱۰۰۲/گزارش ویژه

ارسال نظرات
پر بیننده ها