مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: تاکنون ۹۵ درصد مراکز اقامتی استان یزد به سامانه جانا و ماسک متصل شده و این جلوداری یزد را به عنوان مقصد ایمن گردشگری معرفی کرد.
کد خبر: ۹۳۲۳۱۴۸
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، براساس برآوردهای رسمی، صنعت گردشگری در ایران پس از شیوع ویروس کرونا با 100 درصد خسارت مالی مواجه و در مدت یک سال گذشته ضررهای هنگفتی به مراکز اقامتی وارد شده که شواهد نشان می‌دهد حتی هتل‌های بزرگ استان هم در حال ورشکستگی کامل هستند.

تسهیلات دولت را با توجه به حجم خسارات، کافی نبود و وام‌ها با کارمزدهای بالا که ارائه شد بر حجم بدهکاری‌ها و خسارات افزود، اکنون بسیاری از مراکز اقامتی استان چشم انتظار مسافر و رونق کسب و کار خود هستند.

سید مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه سلامت همه مردم در اولویت قرار دارد اظهار داشت: اقداماتی در جهت ایمن کردن شرایط استان انجام دادیم.

وی ادامه داد: همه مراکز اقامتی به سامانه وزارت بهداشت وصل شدند و به محض اینکه کسی به مراکز درمانی مراجعه می‌کند به عنوان فرد مشکوک در سامانه ما مشخص می‌شود، این افراد تا 14 روز که دوره بیماری آن‌ها است امکان اقامت در مراکز اقامتی مجاز یزد را ندارند این حرکت استان یزد را به عنوان مقصد ایمن تعیین کرد.

وی افزود: 95 درصد مراکز اقامتی به سامانه وصل شدند، مابقی هم تا عید به سامانه جانا و ماسک که وزارت بهداشت و میراث آن را دارند، ما به نسبت از سایر استان‌های کشور جلو هستیم، مباحث فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شروع شده و رعایت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی بیان کرد: چهار مدل سفر داریم، یک مدل که با تور انجام می‌شود و کد تور از مبدا ورودی می‌گیرند، این کد هم در زمان ثبت‌نام و هم زمان پذیرش چک می‌شوند تا مشکلی وجود نداشته باشند.

فاطمی عنوان کرد: مدل دوم افرادی هستند که شخصی سفر می‌کنند اما با تور آمدند و از وسایل نقلیه عمومی، قطار، هواپیما و اتوبوس سفر می‌کنند و مانعی ندارند که به شهر یزد سفر کنند.

وی افزود: مورد سوم افرادی هستند که با خودرو شخصی سفر می‌کنند، به امید اینکه مرکز اقامتی خالی باشد و بتوانند بگیرند، دسته چهارم هم افرادی هستند که با چادر سفر می‌کنند یا می‌خواهند در خوابگاه‌ها و مدارس اسکان یابند.

فاطمی تصریح کرد: ما در دو مدل سوم و چهارم به هیچ وجه نمی‌توانیم اسکان داشته باشیم، افرادی هم که منازل آشنایان خود سفر می‌کنند فردا در جلسه‌ای تصمیم‌گیری می‌شود، احتمالا اگر وضعیت استان آبی یا زرد باشد تصمیم متعادل‌تری می‌گیریم.

وی افزود: اما اگر وضعیت بحرانی باشد قطعا نمی‌توانیم میزبان این افراد در استان یزد باشیم، ما سلامت همه مردم، شهروندان و مسافرین و سلامت کادر درمان و گردشگری را مدنظر داریم و اولویت اول ما است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ادامه داد: تمام تلاش ما این است که به تعداد محدود سفر داشته باشیم که فعلا مراکز گردشگری، تجاری و بازار بتوانند حداقل فعالیت در ایام عید داشته باشند تا بتوانیم به شرایط عادی قبل از کرونا برگردیم.

فاطمی در خصوص کمیته گردشگری در دومین کنگره ملی شهدای یزد اظهار داشت: در کنگره‌های قبلی میراث فرهنگی و گردشگری نقش پر رنگی نداشت اما اکنون باب جدیدی باز شد و کمیته یزد شهر میراث جهانی در کنگره ملی شهدای استان تشکیل شد.

وی گفت: ما از منظر دیگری به شهدا و جنگ تحمیلی نگاه کردیم، شروع این حرکت همزمان با تشکیل کمیته گردشگری دفاع مقدس در دو حوزه شهدا و جنگ تحمیلی بود موضوعاتی مطرح شد و علاقه‌مندان حوزه گردشگری و راهنمایان گردشگری جمع شدند و فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد بیان کرد: متأسّفانه برای ما اهالی یزد هم بسیاری از آثار ملموس نیست، همچون حسینیه حاج یوسف که اولین شهید انقلاب در یزد شهید زنبق کنار این حسینیه شهید می‌شود و محل شهادت او مشخص شده است.

فاطمی عنوان کرد: در طرف دیگر خیابان مسجد ملا اسماعیل و محل شهادت آیت‌الله صدوقی است، محل‌های شهادت، خانه‌های شهدا، المان‌های مربوط با شهدا در بافت سنتی معین شد که می‌توانست محورهایی را با نگاه انقلاب اسلامی، شهدا و جنگ تحمیلی تعریف کند.
وی خاطر نشان کرد: این کار به خوبی توسط راهنمایان و با نگاه جدید در موضوع شهدا انجام می‌شود که می‌توانیم تور گردشگری ویژه با این مضامین داشته باشیم، موزه‌هایی در یزد، اردکان، میبد و شهرهای مختلف در حال ایجاد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ما از همه پتانسیل‌هایی که در حوزه گردشگری در شهر یزد داریم باید استفاده کنیم، معرفی شهر یزد از منظر ایثار، شهادت و دفاع از وطن یک پتانسیل بسیار غنی است که هم برای گردشگران داخلی و هم خارجی می‌تواند مفید باشد.

مسئول کمیته یزد شهر میراث جهانی تصریح کرد: در مجموعه‌های استان مسجد حظیره به عنوان پایگاه انقلاب مورد توجه است، راهنمایان گردشگری ویژه این حوزه آموزش‌های لازم را می‌بینند.

شرایط حساس کنونی و ورود کرونای انگلیسی در کشور می‌طلبد تا مسئولان و مردم دقت بیشتر و بهتری در ایام عید و ورود مسافران به استان داشته باشند تا در ماه‌های بعد دچار بحران‌ها و افزایش مبتلایان در استان نباشیم.
ارسال نظرات