ارتش عراق با همراهی نیروهای حشد‌الشعبی با تغییر تاکتیک از ورود به جنگ‌های نامتمرکز و پراکنده با تروریست‌های داعش، حملات متمرکز و سریع برای پاکسازی یقایای این گروه را در پیش گرفته‌اند.
کد خبر: ۹۳۲۳۶۳۵
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از وقوع انفجار بزرگ در بازار دست فروشان در میدان الطیران در مرکز بغداد که در 21 ژانویه 2021 (2 بهمن 1399) اتفاق افتاد، نیروهای حشد الشعبی و ارتش عراق با همراهی نهادهای امنیتی، مرحله‌ای جدید و به مراتب منسجم‌تر از مبارزه با داعش را در دستور کار قرار داده‌اند. آغاز عملیات فراگیر در استان‌های مختلف عراق، به هلاکت رساندن مفتی شرعی داعش، آغاز متمرکز عملیات پاکسازی شمال بغداد همگی مجموعه روند عملیات حشدالشعبی در کشور عراق هستند.

طی دو هفته اخیر موجی جدید از عملیات حشد العشبی و ارتش عراق علیه بقایای داعش در استان‌ها مختلف عراق آغاز شده است. استان‌های دیالی، بغداد، صلاح‌الدین، نینوا و الانبار از جمله کانون‌های جدید مبارزات حشد الشعبی علیه تروریسم در این کشور است. برای نمونه حشدالشعبی طی بیانیه‌ای از برنامه خود برای تامین امنیت ۲۰۰ کیلومتر مسیر جاده‌ای استان «دیالی» خبر داد.

همچنین گزارش‌ها از دستگیر شدن ۵ تروریست داعشی در استان‌های «بغداد»، پایتخت عراق و «صلاح الدین»، حکایت دارند. در سطحی دیگر، گزارش‌های امنیتی حاکی از ان است که چندین طرح عملیات خرابکارانه اعضای داعش شناسایی و تیم‌های انجام ترور دستگیر شده‌اند.

در همین زمینه، نیروهای حشدالشعبی روز یکشنبه (۳ اسفند) نیز با انتشار بیانیه‌هایی در مورد عملیات اخیر علیه بقایای تروریست های داعش گزارشی ارائه کردند. در یکی از این بیانیه‌ها، حشدالشعبی اعلام کرد که یکی از عناصر گروه تروریستی داعش را در «تلعفر» در استان نینوا دستگیر کرده است. این بیانیه می‎گوید «تیپ ۵۳ حشدالشعبی پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر حضور یک تروریست داعشی تحت تعقیب در تلعفر، وی را دستگیر کرد.»

همچنین، حشدالشعبی می‎گوید رشته عملیات اخیر علیه داعش در استان «دیاله» سبب دستیابی به اطلاعات زیادی در مورد مقر و مواضع بقایای گروه تروریستی داعش شده است. براساس این بیانیه، اطلاعات مذکور سبب انهدام مواضع خطرناک داعش و کشف هویت اعضای این گروه تروریستی شد. در مجموع، عملیات حشدالشعبی در ماه‌های گذشته در استان دیالی سبب هلاکت بسیاری از سران و عناصر داعش شده است.

کانون یا محور اصلی عملیات حشد الشعبی و ارتش عراق، علیه داعش را می‌توان معطوف به شمال بغداد و به طور مشخص منطقه «الطارمیه» معطوف شده است. طی روزهای گذشته منابع امنیتی عراقی از ورود گسترده نیروهای امنیتی به «الطارمیه» در بغداد برای پایان دادن به حضور تروریست‌ها خبر داده بودند. در واقع، طی چند روز گذشته، شمار زیادی از نیروهای حشد شعبی و ارتش عراق به منطقه «الطارمیه» برای ادامه عملیات علیه داعش رسیده‌اند و درگیری‌ها ادامه دارد.

بنابر اعلام منابع خبر عراقی نیز درگیری‌های میان نیروهای ارتش عراق و عناصر تروریستی داعش در منطقه «الطارمیه» واقع در شمال بغداد با شدت بیشتری ادامه دارد و نیروهای امنیتی عراقی در پی آن هستند که به حضور تروریست‌ها در این ناحیه پایان دهند. در ارتباط با این عملیات، «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همزمان با آغاز عملیات پاکسازی الطارمیه گفت که در جریان این عملیات تاکنون شمار زیادی از سرکرده‌های داعشی کشته شده‌اند.

از سوی دیگر، «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشدالشعبی عراق از این عملیات تمجید کرد و گفت: «عملیات الطارمیه سهم بسزایی در حفظ امنیت و ثبات بغداد و شهرهای مجاور خواهد داشت». وی افزود: «نیروهای حشد شعبی عملیات شجاعانه‌ای انجام دادند که در امنیت و ثبات بغداد و شهرهای مجاور نقش بسزایی دارد و به هلاکت والی الطارمیه و مفتی داعش منجر شد است.

فعالیت تروریست ها در دو ماهه اخیر در برخی مناطق عراق از جمله استان های الانبار، صلاح الدین، دیاله و کرکوک افزایش یافته است. افزایش تحرکات تروریست‌ها باعث شده تا نیروهای مسلح عراق بر شدت عملیات خود علیه بقایای گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور افزوده و در طول سه هفته اخیر شمار زیادی از سرکردگان تروریست از جمله سرکرده ارشد داعش در عراق موسوم به «جانشین خلیفه و والی عراق» در این گروه را به هلاکت رسانده و شمار دیگری از آنها را بازداشت و مقرها و مخفیگاه های آنها را منهدم کردند که این عملیات همچنان ادامه دارد.

در این میان در مهم‌ترین عملیات، رزمندگان مقاومت اسلامی النُجَباء در قالب تیپ 12 الحشد الشعبی اخیرا با حمله‌ای غافلگیرکننده به محل اختفای تروریست‌ها در شمال بغداد، «والی الطارمیه و مفتی شرعی داعش» را به هلاکت رسانده و تعدادی از عناصر این گروه تروریستی را دستگیر کردند.

عملیات اخیر نیروهای حشد الشعبی و ارتش عراق علیه بازماندگان داعش در عراق را می‌توان گرانیگاهی برای تغییر در معادله قدرت با گروه تروریستی داعش ارزیابی کرد. در مقطع جدید به نظر می‌رسید ارتش عراق با همراهی نیروهای حشد‌الشعبی با تغییر تاکتیک از ورود به جنگ‌های نامتمرکز و پراکنده با تروریست‌های داعش، حملات متمرکز و سریع برای پاکسازی یقایای این گروه را در پیش گرفته‌اند.

در همین زمینه، فالح فیاض در دیدار از منطقه الطارمیه با بیان اینکه معادله جدید در جنگ با داعش در نتیجه مشارکت ارتش، حشد الشعبی و مردم الطارمیه شکل گرفته، تاکید کرد: این معادله جدید امروز با ایستادگی مردم این منطقه با پشتیبانی حشد الشعبی و نیروهای امنیتی در برابر گروهک های تروریستی داعش ایجاد شد. بدون تردید در راهبرد جدید علاوه بر نیروهای نظامی و امنیتی، مردم مناطقی که به جولانگاه داعش تبدیل شده‌اند، از اهمیتی فوق العاده برخوردار هستند, زیرا هر گونه مبارزه و حمله به داعش بدون همکاری شهروندان عراق، نمی‌توان نتیجه نهایی، یعنی شکست داعش را در پی داشته باشد.

ارسال نظرات