روند تحولات در ارمنستان به دنبال درخواست ارتش این کشور از دولت برای کناره گیری و متعاقب آن واکنش نیکول پاشینیان به این درخواست، روند شتابزده ای پیدا کرده است.
کد خبر: ۹۳۲۳۹۳۶
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  ارمنستان از صبح امروز شاهد تحولات شتابزده ای است که به دنبال درخواست ارتش از دولت این کشور برای کناره گیری شروع شد و متعاقب آن نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان آن‌را کودتای نظامی توصیف کرد.

ماجرا از این قرار است که ارتش ارمنستان به دنبال تشدید روزافزون بحران سیاسی در این کشور از «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر و دولت وی خواست که استعفا دهند.

ستاد کل ارتش ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای که بیش از ۴۰ مقام نظامی برجسته از جمله «اونیک گاسپاریان» فرمانده ستاد کل و کلیه معاونان، روسای ادارات و فرماندهان یگان‌های بزرگ نظامی آن را امضا کرده‌اند، درخواست خود برای استعفای دولت را اعلام کرد. مقام‌های نظامی در بیانیه خود به اقدامات کوته‌بینانه و غیرموجه دولت از جمله برکناری «تیران خاچاتوریان» معاون اول فرمانده ستاد به شدت اعتراض کردند.

در این بیانیه برکناری معاون فرمانده ستاد تصمیمی غیر مسئولانه و مخالف با منافع کشور توصیف و تاکید شده است که پاشینیان دیگر قادر به اتخاذ تصمیم‌های مناسب در شرایط سخت و سرنوشت‌ساز کنونی نیست.

در این بیانیه آمده است: با توجه به اوضاع پیش آمده، نیروهای مسلح ارمنستان استعفای نخست‌وزیر و دولت را خواستار هستند و هشدار می‌دهند از به‌کار بردن زور در برابر مردمی که فرزندانشان در حفظ میهن و آرتساخ کشته شدند، خودداری شود. ارتش همواره در کنار مردم است، همانطور که مردم همواره در کنار ارتش بوده‌اند.

به دنبال آن نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان با برکناری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور، ارتش را به تلاش برای انجام کودتا علیه خود متهم کرد و از طرفدارانش خواست تا با هدف خنثی کردن کودتا به خیابان‌ها بیایندبه دنبال آن نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان با برکناری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور، ارتش را به تلاش برای انجام کودتا علیه خود متهم کرد و از طرفدارانش خواست تا با هدف خنثی کردن کودتا به خیابان‌ها بیایند.

او همچنین خطاب به مردم اعلام کرد که نیروهای مسلح کشور در تلاش برای یک کودتای نظامی هستند و از هوادارانش خواست تا با حضور در ایروان، پایتخت، آنها را از رسیدن به خواستشان ناکام بگذارند.

پاشینیان: ارتش ارمنستان تابع مردم و نخست وزیر است

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز پنجشنبه در تجمع هوادارانش گفت: «امیدوارم به این ایجاد وحشت از طریق اطلاعات عادت کرده باشید. آنها به شایعه پراکنی ادامه می‌دهند و ادعا می‌کنند ما یک هواپیما آماده کرده‌ایم تا فرار کنیم. ما اینجا هستیم و صرف نظر از اینکه چه اتفاقی رخ دهد، مهین خود را ترک نمی‌کنیم. خانواده من اینجا هستند».

پاشینیان به یکی از خبرنگاران حاضر در این تجمع گفت، اوضاع ارمنستان قابل کنترل است و عدم افزایش تنش و درگیری در این کشور را خواستار شده و تأکید کرد «ارتش تابع مردم و نخست وزیر است».

او در پاسخ به خبرنگاری درخصوص درگیری داخلی گفت: «این تهدید همواره وجود دارد اما باید تأیید کنیم که چنین اتفاقی نمی‌افتد. هیچ دشمنی در داخل ارمنستان وجود ندارد. مشکلاتی وجود دارد که قطعاً باید مورد بحث قرار گیرند».

نخست وزیر ارمنستان همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع کودتا در این کشور گفت، اوضاع «قابل مدیریت» است و اقدام امروز ارتش را واکنشی احساسی توصیف کرد.

پاشینیان در این خصوص گفت: «حتی کسانی که اخراج کرده‌ام برادران من هستند. آنها سرباز میهن هستند».

مخالفان پاشینیان ساعاتی پس از انتشار بیانیه ستاد کل ارتش ارمنستان از آن حمایت کرده و بیان داشتند: «بیانیه نیروهای مسلح و فرمانده ستاد کل و دعوت به ایستادن شانه به شانه با مردم و کشور، بازی را تغییر می‌دهد. از نیکول پاشینیان می‌خواهیم به سمت جنگ داخلی حرکت نکند و در داخل کشور خون ارمنی‌ها را به زمین نریزد و به دنبال تفرقه میان آن‌ها نباشد. نیکول پاشینیان آخرین فرصت را دارد که بدون بروز تنش از قدرت کناره‌گیری کند».

این در حالی است که روسیاالیوم گزارش داد: مخالفان هم در ایروان به خیابان‌ها آمده‌اند و برخی خیابان‌ها را در پایتخت ارمنستان بسته‌اند.

تاکنون مشخص نشده است که ارتش ارمنستان به طور عملی بر بیانیه خود اصرار خواهد ورزید یا این صرفاً تهدید لفظی بوده استتاکنون مشخص نشده است که ارتش ارمنستان به طور عملی بر بیانیه خود اصرار خواهد ورزید یا این صرفاً تهدید لفظی بوده است. این موضع‌گیری ارتش ارمنستان اولین موضع‌گیری در ارمنستان نیست و فشارهای گسترده‌ای از سوی مخالفان نخست وزیر ارمنستان وجود دارد.

علیرغم فشارهای چند ماهه، پاشینیان در مقابل درخواست‌ها برای کناره‌گیری مقاومت کرده و از توافق با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی به عنوان حرکتی دردناک اما ضروری دفاع کرده است.

بعد از شکست ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه با جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی که با توافق سه‌جانبه ایروان، باکو و مسکو به آتش‌بس منجر شد، انتقادها و تظاهرات علیه نخست‌وزیر ارمنستان بیشتر شده است.

ارمنستان در این جنگ بعد از پیشروی نیروهای آذربایجان، مجبور شد هفت منطقه اشغالی این کشور را در منطقه قره‌باغ کوهستانی تخلیه کرده و به مرزهای بین‌المللی عقب‌نشینی کند. مخالفان پاشینیان او را به خیانت و کشتار نیروهای ارمنی در جنگ متهم کرده و خواستار برکناری او از قدرت هستند.

واکنش مسکو

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه روز پنجشنبه نسبت به تحولات اخیر ارمنستان ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی کاخ کرملین در نشستی خبری گفت: «با نگرانی تحولات در ارمنستان را نظاره‌گر هستیم. معتقدیم که این موضوع داخلی محسوب می‌شود. ما ارمنستان را کشوری بسیار مهم و متحد نزدیک خود در قفقاز می‌دانیم. تمام طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم. باور داریم که اوضاع نباید از چارچوب قانون اساسی خارج شود».

همزمان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با همتای ارمنی خود آخرین تحولات را مورد رایزنی قرار داد. وی با اشاره به اینکه مربوط به اوضاع داخلی ارمنستان بر روند مسالمت آمیز تحولات تاکید کرد.

واکنش ترکیه

دولت ترکیه به تحولات در ارمنستان واکنش نشان داد. ترکیه تلاش برای کودتا در ارمنستان را محکوم کرد.

همزمان روسیاالیوم گزارش داد: به دنبال تشدید تنش سیاسی، جنگنده‌ها بر فراز ایروان به پرواز درآمده‌اند. همزمان با برگزاری تظاهرات حامیان پاشینیان و مخالفان در پایتخت ارمنستان، جنگنده‌ها بر فراز ایروان ظاهر شدند. به دنبال ظاهر شدن چند جنگنده سوخو ۳۰ بر فراز ایروان مخالفان شروع به کف زدن کردند.

رابرت کوچاریان رئیس جمهور پیشین ارمنستان با نظامیان ابراز همبستگی کرد و خواستار استعفای پاشینیان شد.

پاشینیان: زمان انقلاب نارنجی به سر آمده است

از سوی دیگر پاشینیان در جدیدترین موضع گیری خود از ارتش خواست که در امور سیاسی دخالت نکند و خطاب به مخالفان هم گفت: زمان انقلاب نارنجی تمام شده است.

واکنش وزارت دفاع ارمنستان

شبکه الجزیره به نقل از وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد: هر گونه تلاشی برای وارد کردن ارتش در سیاست غیرقابل قبول است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها