امروز جمعی از کارشناسان به مناسب روز مهندس در خصوص مشکلات اجرای تخلفات ساختمانی تا مشکل درآمد شهرداری میزگردی در خبرگزاری فارس برگزار کردند.
کد خبر: ۹۳۲۳۹۶۱
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری فارس در ایلام صبح امروز جمعی از کارشناسان استان ایلام، به مناسبت روز مهندس در میزگرد خبرگزاری فارس با عنوان «بررسی تخلفات ساختمانی» برگزار شد، شرکت کردند.

شهرداری ایلام منابع پایدار درآمدی خاصی ندارد

فرشاد دوستی مدیرکل سابق اداره مسکن و شهرسازی استان ایلام گفت: زمانی تصمیم گرفته شد که شهرداری‌های کل کشور از دولت جدا شوند و شهرداری درآمد و هزینه‌های خود را بایستی تامین کند و دولت تنها کمک‌های محدودی را برای تامین این هزینه‌ها داشته باشد؛ شهرداری ایلام با توجه به اینکه آنچنان صنعت و تولیدات ندارد پس منابع پایدار درآمدی خاصی نیز نخواهد داشت و از این طریق نمی‌تواند درآمدی را کسب کند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی، کمیسیون ماده ۱۰۰ است اما از قانون ماده ۱۰۰ برداشت‍‌‌های مختلفی صورت می‌گیرد، افزود: شهرداری ایلام ۱۲۰ تا ۱۳۰ حکم قلع و قمع دارد که اجرا نشده‌ زیرا می‌گویند ضابط قضایی نداریم و به نوعی از سیستم قضایی کمک می‌خواهند.

مدیرکل سابق اداره مسکن و شهرسازی استان ایلام گفت: در کنار کمیسیون ماده ۱۰۰ کمیسیون ماده ۵ وجود دارد؛ طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات آن‌ها در هر استان در کمیسیونی با عنوان کمیسیون ماده ۵ به ریاست استاندار و یا در غیاب وی معاون عمرانی ایشان، بررسی و تصویب می‌شود.

کمبود مسکن در استان

رضا ملکی نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام با بیان اینکه مسکن یک نهاد مدرن است، گفت: مسکن، مورد توجه اصناف، بانک و بازار سرمایه است؛ پدیده گرانی مسکن معلول بد اقتصادی کشور است و دارایی مهمی به شمار می‌آید؛ بر اساس سرشماری تعداد خانوار بیشتر از مسکن است و ما با کمبود مسکن روبرو هستیم.

وی افزود: هر موضوعی روی مسکن تاثیر می‌گذارد؛ مسکن یک بازار پیشران است و بازارهای مختلفی از جمله مصالح ساختمانی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ کمبود مسکن باعث می‌شود بازار مسکن تحت تأثیر قرار گیرد؛ مسکن بزرگترین سرمایه گذاری است؛ ما با کمبود زمین و تولید مواجه‌ایم و همین موضوع سبب می‌شود تا افراد تنها منفعت شخصی خود را ترجیح دهند؛ مسکن یک پدیده مالی است و صرفاً نگاه جزیره‌ای کردن به هیچ عنوان جوابگو نخواهد بود و برای کمبود مسکن نیاز به سیاست گذاری در سطح کلان داریم.

استان ایلام سیستم ساخت و سازش رها شده است

میلاد روان عضو هیات مدیره مجمع ملی جوانان کشور نیز گفت: آن چه برداشت می‌شود این است که کمیسیون ماده 100 چیزی است که سیستم دوست دارد، اتفاق بیافتد و راه را باز برای تخلف باز می‌گذارد تا منابع مالی آنها تامین شود و ظاهراً شهرداری ایلام برای تامین منابع مالی چاره‌ای جز ماده 100 ماده و ماده ۵ ندارد.

وی افزود: ایلام با کمبود زمین مواجه است و به دنبال آن قیمت‌های مسکن بالا می‌رود؛ استان ایلام سیستم ساخت و ساز آن رها شده و نه تنها در ساخت بلکه در نظام مهندسی هم درکی در این زمینه  وجود نداشته تا حداقل با تشکیل یک کمیسیون ساخت و ساز را سامان ببخشد؛ تفکر غلطی هم وجود دارد که هرچقدر ساختمان بلندتر باشد و برج سازی صورت گیرد از تفکر جهان سوم خارج می‌شود.

کمیسیون ماده 100 در شهر ایلام به درستی اجرا نمی‌شود

وحید کهزادیان شهردار سابق منطقه ۲ ایلام با بیان اینکه در استان ایلام کمیسیون ماده ۱۰۰ به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: شرایط موجود دارای قانون ماده ۱۰۰ است؛ ضعف‌هایی در این قانون وجود دارد اما در شهر ایلام مشکل با نحوه اجرای آن است زیرا در بسیاری از شهرها با همین قانون وضعیت بهتری حاکم است.

وی افزود: طرح‌هایمان کمتر واقعی هستند؛ مردم مطالبه طرح قانونی ندارند و در مردم بایستی آگاه سازی صورت گیرد و آن‌ها بدانند که نیازی به درگیری بین افراد وجود ندارد و از طریق قانون می‌توانند تخلفات را در این زمینه پیگیری کنند؛ دلیل اصلی مشکلات ساخت و ساز علاوه بر نقض‌هایی که در کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد در را برای تخلفات باز گذاشته‌اند و ممر درآمد شهرداری‌ها به حساب می‌آیند؛ شهرداری می‌تواند با گرفتن مالیات و استفاده از خزانه درآمد خود را تامین کند و از این تخلفات جلوگیری به عمل آید.

لزوم آگاه سازی مردم 

فرشاد دوستی مدیر کل سابق اداره مسکن و شهرسازی استان ایلام گفت: در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی جای مردم خالی است؛ در راه و شهرسازی یک مشاور با همکاری ما برای مردم طراحی انجام می‌دهد اما نیازهای شهروندان نادیده گرفته می‌شود؛ ۷۰ تا ۷۵ درصد شهر ایلام طرح دو طبقه و پارکینگ است اما مردم همکاری نمی‌کنند؛ مردم نمی‌دانند به چه سمتی حرکت کنند و آگاهی ندارند؛ کمیسیون ماده ۵ و ماده ۱۰۰ دو بازوی اجرایی هستند و همه در آن شریک خواهند بود.

دسترسی همگان به مسکن بایستی آسان شود

ملکی گفت: پدیده گرانی مسکن و وضعیت نامساعد به دلیل کمبود مسکن و ثروت است؛ تا دسترسی همگان به مسکن آسان نشود این وضعیت ادامه دارد؛ مجلس دریافت مالیات در خانه خالی را تصویب می‌کند و اگر کسی خانه دوم و سوم داشته باشد جریمه می‌شود که خود این قانون اشتباه است چرا که بایستی دسترسی همگان به مسکن آسان شود.

وی افزود: مشکل درآمد شهرداری از طریق تراکم فروشی و درخواست از خزانه حل نمی‌شود؛ کل شهرداری‌های دنیا برای درآمد مشکل دارند و باید از طریق اوراق مشارکت و اوراق اجاره و... به سمت سیاست درست شهرسازی با کمک نیروی فنی و کادر مالی قوی برود تا کم‌کم به نتیجه برسد.

اختیارات شهرداری کم است

روان نیز گفت: آگاه سازی و فرهنگ سازی در صورتی است که قانونگذار یا مجری قانون خودش به قانون عمل کند؛ قطعاً فرهنگ سازی و آگاه سازی برای مردم سخت است؛ بسیار زمان می‌برد تا مردم مالیات پرداخت کنند؛ اختیار شهرداری در ایلام کم است و عمل به قانون نداریم و تا بخواهد فرهنگ‌سازی صورت بگیرد زمان زیادی را صرف می‌شود.

قانون و مطالبه در کنار هم می‌تواند از تخلفات جلوگیری کند

کهزادیان گفت: گروه‌های سیاسی شهرداری‌ها را به عنوان ابزاری کمکی برای مجموعه سیاسی خودش در نظر می‌گیرد؛ اگر شهرداری مستقل شود زیر نظر مجموعه وزارت کشور و دولت نخواهد بود و اوضاع بهتر می‌شود؛ در دنیا شهردار مقام اول شهر است اما در ایران جایگاه خاصی ندارد؛ قانون و مطالبه باید در کنار هم باشند تا از تخلفات جلوگیری شود.

جمع بندی

دوستی گفت: مسائل مختلفی در حوزه ساخت و ساز تاثیر دارد و بایستی نظارت عالیه انجام شود و مدیریت واحد شهری به وجود آید تا مسوولین در کنار هم قرار گیرند و بتوانند مشکلات را حل کنند و از ساخت و سازهای خلاف جلوگیری شود؛ در حال حاضر کمیسون ماده ۱۰۰ در حال بازنگری است و مصداق پیدا می‌کند.

ملکی گفت: در سال ۵۷ تا الان جمعیت ۳۵ به ۸۵ میلیون رسیده بافت زندگی از روستایی به شهری تغییر پیدا کرده؛ در این مدت تنها ۱۴ شهر جدید ساخته شده که نیازمند ساخت مناطق جدید، شهرک جدید و... هستیم بایستی با پدیده تراکم مقابله شود و سیاستگذاری بر روی افزایش تولید باشد.

روان نیز با بیان اینکه در واقع شهرداری با مردم همکاری نمی‌کند، گفت: در طرح جامع شهری به طور مثال یکسری خیابان‌ها نسبت به شرایط فعلی بایستی تعویض شوند و شهرداری باید یکسری همکاری‌ها را داشته باشد و هزینه دار کردن تخلفات جلوگیری شود؛ مردم نباید از ساخت مسکن فاصله بگیرند چرا که خود این موضوع سبب می‌شود شوک‌های بیشتری بر بازار مسکن وارد آید.

کهزادیان گفت: شهردار باید تکلیف قانونی خودش را انجام دهد اگر شهردار تخلف انجام دهد باید طبق قانون محاکمه شود و دیگر بایستی از قانون توصیه جلوگیری شود و آگاه سازی انجام گیرد؛ با مدیریت واحد شهری و همکاری دولت مشکلات می‌تواند حل شود.

ارسال نظرات