نخبه ایلامی در گفتگو با خبرگزاری بسیج :

چتر حمایتی سازمان بسیج علمی و پژوهشی بر سر نخبگان گسترده شده است

رضا زلیخایی گفت : سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان ایلام از زمان آغاز فعالیت تا کنون زمینه رشد و تجاری سازی بسیاری از محصولات نخبگان را فراهم آورده است .
کد خبر: ۹۳۲۸۰۲۶
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰

رضا زلیخایی از نخبگان بسیجی استان ایلام است که علاوه بر همکاری با سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان ایلام ، سابقه تدریس در دانشگاه های استان و پارک علم و فناوری را در کارنامه علمی خود دارد .

وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار کرد : دارای بیش از 60 طرح و اختراع در حوزه های مختلف است  و در استارتاپ ها ، جشنواره های بنیاد نخبگان و سایر مسابقات و رویدادهای علمی استان شرکت داشته است .

زلیخایی که موفقیت های علمی اش ، عقد قرارداد بسیاری از شرکت ها از جمله ایرانخودرو را برای ایشان در پی داشته است عنوان کرد : اکثر طرح ها و اخترعاتش به سبب داشتن قابلیت هایی همچون فناورانه و کاربردی ، به تولید انبوه رسیده است.

تحول رو به رشد کشور نیازمند پیشرفت علمی است

نخبه جوان ایلامی ، با بیان اینکه رشد و توسعه علمی در عصر کنونی جای قدرت نظامی در دنیا را گرفته اظهار کرد : تحول رو به رشد کشورهای موفق و پیشرفته در گرو پیشرفت های علمی آنها بوده و هر کدام از کشورها که توانسته اند ، در زمینه علمی سرآمد سایر کشورها باشند ، زمینه توسعه اقتصادی در دنیا را نیز برای خود فراهم آورده اند .

پیشرفت های علمی پس از انقلاب با پیش از انقلاب قابل قیاس نیست

وی ، با بیان اینکه پیشرفت علمی کشور در دوران پس از انقلاب اسلامی با پیش از آن ، قابل مقایسه نیست اظهار کرد:خوشبختانه با تلاش نخبگان ایرانی، بسیاری از عقب ماندگی های علمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جبران شد و دستاوردهای نوین علمی کشور مرهون تلاش فناوران و نخبگانی همچون شهدای علمی کشور است که با همت والا و عزم جزمشان زمینه توسعه علم و فناوری کشوررا به منصه ظهور رسانده اند .

زلیخایی در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: در سالی که با نام جهش تولید نامگذاری شده ،  بنیاد نخبگان ، معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان بسیج علمی و پژوهشی زمینه تحقق این اصل مهم را با حمایت از نخبگان فراهم آوردند  ، چرا که با حمایت های مادی و  معنوی ، زمینه تولید بسیاری از طرح ها فراهم شد و بسیاری از مواد و محصولاتی که مورد نیاز صنایع بزرگ و کوچک است با تلاش شرکت های دانش بنیان ، تولید و روانه بازار شد .

سازمان بسیج  علمی و پژوهشی همپای سایر نهادهای حمایتی نخبگان فعالیت دارد

وی ، با بیان اینکه بسیاری از نخبگان از نهادهای حمایتی  بی اطلاع هستند اذعان کرد :  بسیاری از ایده ها در ذهن نخبگان  بدلیل عدم اطلاع از مراکز حمایتی راه تراوش و انفجار فکری را بسته می بینند که این مسئله نیازمند تبلیغات حداکثری و استفاده از رسانه ملی برای معرفی این نهادها به عموم مردم خصوصاً برای مردم مناطق دور دست و دورافتاده است .

نخبه علمی استان ایلام فعالیت های سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری در زمینه حمایت از نخبگان را همپای سایر نهادهای علمی حامی نخبگان دانست و تصریح کرد :خوشبختانه این سازمان از زمان آغاز فعالیت تا کنون زمینه رشد و تجاری سازی بسیاری از محصولات نخبگان را فراهم آورده است .

مسئولان بازوی توانمند شرکت های دانش بنیان در حل مشکلات باشند

جوان خوشنام ایلامی ، در بخش دیگری از اظهاراتش به مشکلات نخبگان اشاره کرد و اظهار داشت : علاوه بر مسئله حمایت های مالی ، یکی از چالش های اصلی نخبگان  نبود سرمایه گذار مطمئن و مشکلات صادرات  و واردات محصولات به سبب تحریم های متعدد است که دامنگیر بسیاری از شرکت های دانش بنیان شده و مشکلات مختلفی را برای آنان بوجود آورده است .

قوائد و قوانین استارتاپها نیازمند بازنگری است

زلیخایی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص استارتاپ ها و رویدادهای علمی اظهار کرد : شکل گیری مراکز مختلف از جمله استارتاپ ها ، ایده شو و شرکت های دانش بنیان  ، پدیده های ثابت شده ای هستند که در تمام دنیا کارایی آنها به اثبات رسیده ، اما یکی از مشکلاتی که اکنون مورد توجه مخترعان قرار گرفته ، نگرانی آنها از حضور ایده هایی است که قبل از ثبت در استارتاپ ها شرکت داده می شوند .چرا که از یک طرف صاحب ایده ، نگران به سرقت رفتن ایده خود است و از طرفی بعد از اتمام استارتاپ ، حمایت های لازم از ایده های شرکت داده شده جهت رشد و تبدیل  آن به محصول صورت نمی گیرد .

وی ، با بیان اینکه قوائد و قوانین استارتاپ ها نیازمند بازنگری و بهینه سازی است اضافه کرد : از دیگر مشکلات استارتاپهای ایلام ، انتخاب ایده ها در قالب 10 گروه است که این روند اجرا سبب می شود تا قابلیت ها و نوآوری های ایده های برتر ، فدای رای گیری های ناعادلانه شده و ایده های درجه دوم و ضعیف بعنوان برنده رقابت معرفی شوند .

اتصال صنعت و دانشگاه از الزامات کشور است

وی ، در پایان اظهارات خود با بیان اینکه اتصال صنعت به دانشگاه به شدت مورد نیاز جامعه است اظهار کرد :  این پدیده علمی از الزامات کشور است ، چرا که اگر این امر محقق شود ، نه تنها صنعت کشور از حیث علمی ، فنی و مهندسی  پبشرفت خواهد کرد ، بلکه زمینه توسعه اقتصاد کشور در سطح فراملی نیز فراهم خواهد شد .

خبرنگار : فرشته نیازی  

ارسال نظرات