به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، عباس خسروانی در یادداشتی يکی از آفتهای فرایند رو به رشد علمی ایران را نااميدی عنوان کرده است. روحيهای مضر که تلاش شده با القای آن به بدنه جامعه و با ناکارآمد نشان دادن انقلاب در تحقق آرمانها و اهداف خود، نسل جوان را نسبت به آینده ناامید و دچار روزمرگی کنند.
در متن این یادداشت آمده است:
از یک منظر میتوان ادعا کرد که انقلاب اسلامی، فصل نوینی از تحولات بنیادین در ایران است. حضرت امام خمینی(ره) از این تحول بنیادین به عنوان «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کردهاند.
یکی از حوزههایی که در آن تحول بنیادین صورت گرفته حوزه علم و فناوری است. به عبارتی انقلاب اسلامی گام بلندی برای غلبه بر عقبماندگی تاریخی و عبور از مرزهای دانش و دستیابی به پیشرفتهترین فناوریها با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی بود. پیشرفت علمی همواره یکی از دغدغههای اصلی مقام معظم رهبری طی 3 دهه اخیر بوده و هست. "مسئلهی پیشرفت علمی را که بنده سالها است روی آن تکیه میکنم، همچنان مورد تکیه است. باز هم عرض میکنم: العِلمُ سُلطان،(شرح نهجالبلاغه، ابن ابیالحدید، ج۲۰، ص۳۱۹.) علم اقتدار است، علم قدرت است و باید دنبال علم بود".(۱۳۹۹/۰۲/۲۸، بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی).
این دغدغهمندی و هدایتها همراه با توکل بر خدا و تلاش بیوقفه و جهادگونه، باعث شد تا فرزندان این سرزمین عزم خود را برای جبران عقبماندگیهای علمی جزم کنند و امروز به گواه نهادهای معتبر علمی جهان، سرعت پیشرفت علمی در ایران 11 برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است. این عدد حکایت از آن دارد که ایران با چه سرعت بالایی در حال کم کردن فاصله خود با کشورهای پیشرفته جهان است. در حالی که قبل از انقلاب اسلامی، نزدیک به 70 درصد بزرگسالان کشور بیسواد بودند و کمتر از 40 درصد کودکان میتوانستند به مدرسه بروند، اکنون رقم باسوادی در کشور به بیش از 95 درصد رسیده است. نهضت سوادآموزی با توجه به تأکید ارزش علم در اسلام، یکی از اقدامات بسیار خوب نظام جمهوری اسلامی در ایران بود.
همچنین بر اساس گزارش سايماگو طی سالهای 1996 تا 2015، رتبه جهانی توليد علم ايران از 53 به 16 در جهان ارتقاء يافته است. رتبه جهانی توليد علم ايران در رشته انرژی اتمی از 83 به 11 ارتقا يافته است. رتبه جهانی توليد علم ايران در رشته نانو و نانوتکنولوژی از 57 جهان به 16 ارتقاء يافته است. رتبه جهانی توليد علم ايران در رشته بيوتکنولوژی از 56 به 14 جهان ارتقاء يافته است. رتبه جهانی توليد علم ايران در رشته مهندسی هوافضا از 43 به 11 جهان ارتقاء يافته است. رتبه جهانی توليد علم ايران در رشته پزشکی از 54 به 19 جهان ارتقاء يافته است. رتبه جهانی توليد علم ايران در رشته شيمی از 48 به 11 جهان ارتقاء يافته است. رتبه جهانی توليد علم ايران در رشته فيزيک و نجوم از 64 به 19 جهان ارتقاء يافته است. همچنین بر اساس گزارش سازمان بینالمللی آیسسکو، جمهوری اسلامی ایران در میان ۵۷ کشور اسلامی از لحاظ علمی و پژوهشی و ثبت اختراع در رتبه اول کشورهای اسلامی قرار دارد.
سهم جمهوری اسلامی در تولید علم در سال 1978 برابر با 0.095 درصد (نود و پنج هزارم) بوده که به 1.88 درصد (یک ممیز هشتاد و هشت) در سال 2017 رسیده یعنی با بیست برابر افزایش از جایگاه 43 به جایگاه 16 ارتقا یافته است.
بررسی اعداد منتشر شده در سایت سایمگو، ایران را به عنوان اثرگذارترین کشور علمی در غرب آسیا معرفی میکند. تجزیه و تحلیل آمار و ارقام 6 سال گذشته نظام رتبهبندی سایمگو علاوه بر اینکه پیشرفت دانشمندان ایرانی در تولید و ارائه مقالات علمی در آسیای غربی را نشان میدهد، حکایت از صدرنشینی ایران در سالهای پیاپی دارد. بر اساس آمار و ارقامی که توسط نظام رتبهبندی سایمگو منتشر شده، ایران با ارائه و انتشار بیش از ۴۳۸۸ سند علمی در صدر جدول کشورهای غرب آسیا قرار گرفته است. دادههای سایمگو نشان میدهد در سال ۲۰۱۵ نیز محققان ایرانی به عنوان برترینهای آسیای غربی ۴۴ هزار و ۴۱۲ سند علمی ارائه و منتشر کردهاند. پیشرفتهای ایران بعد از انقلاب در سایر عرصههای علمی نیز چشمگیر است از جمله فناوری نانو که از آن به عنوان موج «چهارم انقلاب صنعتی» یاد میکنند و ایران در سالهای اخیر شاهد تجهیز بیش از ۸۰ آزمایشگاه نانو به جدیدترین فناوریهای نانو بوده تا جایی که ایران را در رتبه چهارم کشورهای پیشرو صنعت نانو قرار داده است.
ایران پس از انقلاب با ورود به عرصههای فناوری هستهای نیز گامهای بزرگ و خیرهکنندهای را در این زمینه برداشته است.
همچنین حوزه «سلولهای بنیادی» که امروزه از اهمیت ویژهای برخوردار است و بسیاری از کشورها سعی دارند که در این خصوص به دستاوردهای نوین و منحصر بهفردی برسند مورد توجه دانشمندان ایرانی بوده تا جایی که اخیرا جزء ۱۰ کشور برتر جهان معرفی شده است.
به فرموده رهبر معظم انقلاب؛ «پيشرفت در شرايط تحريم، يکی از نقاط مهم قوت کشور است. در سختترين شرايط تحريم، کشور پيشرفت کرده. در چه چيزی پيشرفت کرده؟ يکی در مقوله علم و فناوری... ما در زمينه هستهای پيشرفت کرديم، در زمينه فناوری زيستی پيشرفت کرديم، در فناوری نانو پيشرفت کرديم، در فناوری انرژیهای نو پيشرفت کرديم، در صنايع هوافضا پيشرفت کرديم، در ساخت ابررايانهها پيشرفت کرديم، در مسئله بسيار مهم سلولهای بنيادی پيشرفت کرديم، مسئله شبيهسازی همينجور، در راديوداروها همينجور، در نانوداروهای ضد سرطان همينجور؛ اينها همه جزء دانشهای سطح بالای دنياست... ما در اينها پيشرفت کرديم؛ اين در حالی بود که درهای انتقال دانش از همه سوی دنيا روی ما بسته است». (۱۳۹۰/۵/۱۶)
يکی از آفتهای فرایند رو به رشد علمی ایران، نااميدی است. روحيهای مضر که تلاش شده با القای آن به بدنه جامعه و با ناکارآمد نشان دادن انقلاب در تحقق آرمانها و اهداف خود، نسل جوان را نسبت به آینده ناامید و دچار روزمرگی کنند. ناکارآمد جلوه دادن انقلاب اسلامی از روی جهل و غرضورزی و نه تحقیق و بررسی در دستور کار رسانههای معاند قرار گرفته است در حالیکه واقعيت امر از پيشرفتهای چشمگير در عرصههای مختلف حکايت دارد و هر جا که پيشرفت کم بوده يا حتی پسرفتی بوده، روحيه انقلابی در آنجا کمرنگ بوده است.
به فرموده رهبری معظم: "در هر بخشی از بخشهای گوناگون صنعتی و فنی و علمی و تحقیقاتی که ما با روحیهی جهادی وارد شدیم، پیش رفتهایم. روحیهی جهادی یعنی چه؟ یعنی اعتقاد به اینکه «ما میتوانیم»؛ و کارِ بیوقفه و خستگیناپذیر و استفاده از همهی ظرفیت وجودی و ذهنی و اعتماد به جوانها".(۱۳۸۴/۱۰/۱۴، بیانات در دیدار کشاورزان)
انتهای پیام/