خبرهای داغ:
مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی:

ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند همزمان با کل کشور بی مانع است

مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی گفت: اگر ادغام دانشگاه صنعتی به صورت جامع در کل کشور همزمان اجرا شود منعی ندارد که در خراسان جنوبی هم صورت بگیرد.
کد خبر: ۹۳۳۴۹۷۷
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، دکتر حسینی واشان مسئول بسیج اساتید استان در دیدار جمعی از اساتید بسیجی و اعضای شورای مرکزی سازمان بسیج اساتید استان با نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: در سالیان اخیر یکی از رویکردهای سازمان در جذب اساتید بسیجی بوده که  بیش از 80درصد اساتید دانشگاه های استان عضو سازمان بسیج اساتید شدند و عملکرد نسبتا مناسبی در برگزاری کارگاه جنگ نرم و پیوست نگاری فرهنگی انجام شده که در این کارگاه ها بیش از 200نفر از اساتید حضور داشتند و استقبال خوبی شده است.

وی عنوان داشت: در سالیان قبل علاوه بر کارگاه ها موضوع روز مانند استارت آپ انتخابات را قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی داشتیم که رویکردهای برگزاری انتخابات پر شور و  انتخاب اصلح به بحث گذاشته و پیشنهاداتی ارائه شد و امسال هم این موضوعات را در برنامه داریم.

مسئول بسیج اساتید استان با بیان اینکه یکی از مهمترین رسالت های بسیج اساتید رصد فعالیت های فرهنگی و مبارزه با جنگ نرم دشمن است افزود: با توجه به اینکه رهبری می فرمایند " اساتید دانشگاه ها افسران جنگ نرم هستند"، فضای مجازی کشور که رصد می کنیم نسبت به سالهای قبل حضور این افسران و جوانان فعال فرهنگی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و از حالتی که فضای مجازی یک طرفه در دست گروه های مخالف نظام بود و شبهه افکنی داشتند مقداری تغییر کرده و پاسخگویی و روشنگری انجام می شود که امیدواریم فعالیت جوانان فرهنگی و اساتید در این بخش افزایش یابد.

وی با اشاره به اجرای طرح استاد مسجد خاطرنشان کرد: ساختار بدین صورت است که تعدادی از  اساتید دانشگاه در مساجد تحت عناوین هیئت امنای مسجد، امور فرهنگی و آموزشی شرکت می کنند و با توجه به حضورشان در حوزه های مختلف آموزشی، تربیتی، پژوهشی، کارآفرینی و فرهنگی در مساجد مشارکت و مشاوره دارند. در نتیجه  اثر متقابلی بین استاد و اعضایی که در مسجد حضور دارند از جنبه آموزشی، پژوهشی، تربیتی و جنبه معنوی و امیدآفرینی بین جوانان خواهد بود.

حسینی واشان برگزاری اردوهای راهیان علم و فناوری را از دیگر برنامه های بسیج اساتید برشمرد و افزود: در این طرح اساتید بسیجی از مراکز فعال علمی و صنعتی کشور مانند مجموعه های هسته ای کشور همچون نطنز و یا مراکز تخصصی در حوزه های مکانیک ، کشاورزی و غیره بازدید می کنند که این رصد اطلاعاتی باعث افزایش اطلاعات علمی و صنعتی اساتید می شود و از طرفی اگر نقص هایی در مجموعه ها باشد اساتید بسیجی برای رفع نواقص کمک می کنند.

وی ادامه داد: طرح فدک و جهش تولید نیز طرحی برای حمایت از تولیدات خرد و تولیدات خانگی است که با همکاری بسیج جامعه زنان در حال اجرا است. در این طرح دوره های آموزشی، مهارتی و کارآفرینی را از طریق تربیت مربی افرادی که در مساجد حضور دارند توسط نواحی و اقشار بسیج جامعه پزشکی ، مهندسین کشاورزی و اصناف، ذیل معاونت پژوهشی بسیج اساتید در سال جاری با شدت و هم افزایی بیشتر اجرا می شود.

مسئول بسیج اساتید استان بیان داشت: حمایت از دفاتر امر به معروف و نهی از منکر دانشگاهها در برنامه ما است که با توجه به اینکه در سال گذشته شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه ها ساختارمند تشکیل شد و مسئول و دبیر شورا معرفی شدند که در جهت اجرای این فریضه الهی اقدامات خوبی در سطح دانشگاه ها انجام شود.

وی با اشاره به فعالیت های گروه های مسئله محور و اندیشکده های بسیج اساتید استان گفت: در سطح استان سه اندیشکده فعال  آب و محصولات استراتژیک استان(زرشک ، زعفران و عناب) و اندیشکده معدن داریم که هم افزایی خوبی در سطح بسیج اساتید دانشگاه ها در حال انجام است تا بتوانند مسائلی که در این حوزه ها وجود دارد و مدیریت این منابع را رصد کنند و پیشنهاد های خودشان را به کارگروه های تخصصی  در سطح استان ارجاع دهند.

حسینی واشان افزود: کرسی های نظریه پردازی و نقد نظر و کرسی های علمی ترویجی در برنامه بسیج اساتید است که اخیراً در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که همزمان با دفاتر نماینده ولی فقیه در دانشگاه ها بسیج اساتید هم قابلیت اجرا داشته باشد و جهت هم افزایی بخش هایی ذیل معاونت پژوهشی فعال کردیم .

 وی با تأکید بر اینکه از مهمترین رسالت های بسیج اساتید در سال جاری تلاش در جهت افزایش آگاهی بخشی و امیدآفرینی در جامعه در جهت مشارکت پر شور در انتخابات است خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی در جامعه و اینکه برخی افرادی که انتخاب شدند آنطور که شعار دادند و در تبلیغات اعلام کردند عمل نکردند و این موجب شده که بخشی از جامعه نسبت به این موضوع نگاه دیگری داشته باشند. رسانه های معاند و مخالفین در داخل کشور روی این موج سوار شدند و سعی می کنند امید را از جامعه بگیرند هر چند جامعه ما بیدار است و در شرایط خاص احساس وظیفه می کند و پاسخ مثبت خواهد داد؛ می طلبد که در این برهه خاص نهادهای انقلابی و بسیج اساتید نیز برنامه ریزی برای افزایش امیدآفرینی در جامعه داشته باشند.

مسئول بسیج اساتید استان با بیان اینکه رصد مسائل دانشگاه های استان برنامه داریم گفت: در دانشگاه صنعتی بیرجند مسئله ای مطرح شد و در شرایط فعلی با توجه به اینکه بسیاری از دانشگاه های کشور این طرح را اجرا نکردند و قبل از ابلاغ جلساتی در دانشگاه ها برگزار و رایزنی هایی با وزیر و معاون وزیر انجام و جلوی این کار گرفته شده اما  در خراسان جنوبی دانشگاه صنعتی بیرجند بدون هماهنگی ها ابلاغ انجام می شود و مسائلی را بدنبال دارد.

وی تأکید کرد: اگر طرح به صورت جامع در کل کشور همزمان اجرا شود منعی ندارد که در استان خراسان جنوبی هم طرح ادغام صورت بگیرد اما اینکه طرح در خراسان جنوبی اجرا شود اما در استان های دیگر مقاومت صورت بگیرد و اجرا نشود آن وقت استان ما این ظرفیت مهم را از دست می دهد. بحثی مبنی بر اخراج نیروها نیست اما وقتی دانشگاه مستقل است جذب نیرو دارد بنابر این در این زمینه فعالانه باید پیگیری صورت گیرد.

حسینی واشان تصریح کرد: در انتقال دانشکده کشاورزی به پردیس شوکت آباد کار شتابزده انجام می شود در صورتیکه این مجموعه ارزشمندی است از سال 63 واحد دامپروری و مزرعه ایجاد شده و واحدهای آموزشی  قدمت 40 ساله دارند حالا بدون همفکری این طرح برنامه ریزی می شود. حداقل با گروه های تخصصی در این مجموعه متمرکز همفکری انجام نشده و نشان دهنده این است که برخی کارها در اواخر دولت شتابزده در حال انجام است که شاید عواقب جبران ناپذیر به دنبال داشته باشد.

وی افزود:  چون متاسفانه شعار محوری در کشور حکم فرما شده و عمل ضعیف است. شعار دانشگاه که کارآفرین، مهارت آموز و جامعه محور است و در عمل انتقال دانشگاه به پردیس شوکت آباد صرف مباحث تئوری را در دانشگاه بدنبال دارد بنابر این نیاز است مدیران استانی در این مسائل جدی تر ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها