حضرت خدیجه(س)الگویی کامل از کرامات و فضایل انسانی

زنجان-یک کارشناس مذهبی گفت:حضرت خدیجه(س)الگویی کامل از کرامات و فضایل انسانی است.
کد خبر: ۹۳۳۶۱۱۵
|
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۵
حجت الاسلام طاهر علی سرداری در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج زنجان ضمن تسلیت وفات حضرت خدیجه (س)، با اشاره به اینکه ایشان نخستین کسی بود که به پیامبر (ص) ایمان آورد و این موضوع برای تمام زنان یک افتخار بزرگ است، گفت: نام پدر ایشان خویلد بن عبد الغری بن قُصَی بن کلاب و مادرش فاطمه دختر زائده بن أصَم بود.
 
حضرت خدیجه(س)الگویی کامل از کرامات و فضایل انسانی

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین خصوصیتی که حضرت خدیجه (س) را نسبت به دیگر زنان پیامبر (ص) متمایز می‌سازد، همراهی با پیامبر (ص)، آن هم در شرایطی است که هیچ کس حامی وی نبود، تصریح کرد: ایشان در حالی پیامبر (ص) را یاری می‌کردند که آن حضرت در تنهایی، غربت و احاطه کامل دشمنان اسلام قرار داشت.

این کارشناس دینی افزود: در واقع حضرت خدیجه (س) با حمایت‌های مادی و معنوی که از پیامبر (ص) می‌کرد، وی را از غربت خارج کرد.

حجت‌الاسلام سرداری گفت: در زمانی که پیامبر اکرم (ص) و یاران با وفایش در شعب ابی‌طالب محاصره شده بودند، حضرت خدیجه (س) تمام اموال خود را برای حفظ اسلام وقف رسول خدا (ص) کرد.

وی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه (س) پیشنهاد ازدواج به پیامبر اکرم (ص) را با توجه به سجایای اخلاقی ایشان مطرح کرد، اظهار کرد: این بانوی گرامی در سن ۴۰ سالگی در حالی که رسول خدا (ص) ۲۵ سال داشتند، ازدواج کرد که نتیجه این زندگی مشترک شش فرزند بود و حضرت فاطمه زهرا (س) کوچک‌ترین دختر حضرت خدیجه (س) بوده است.

وی با تاکید بر اینکه حضرت خدیجه (س) نخستین بانویی بود که به همراه حضرت علی (ع) به اسلام ایمان آورد، ابراز کرد: این بانوی گرامی برای باقی ماندن و گسترش اسلام اموالش را انفاق کرد.

حجت‌الاسلام سرداری با اشاره به اینکه در زمانی که پیامبر اکرم (ص) و یاران با وفایش در شعب ابی‌طالب محاصره و تحریم از سوی قریش شده بودند، ادامه داد: حضرت خدیجه (س) تمام اموال خود را برای باقی ماندن اسلام وقف رسول خدا (ص) کرد به‌گونه‌ای که این بانوی گرامی طبق حدیثی از خاتم‌الانبیا (ص) به همراه حضرت فاطمه زهرا (س)، مریم (س) و آسیه (س) جزو چهار بانوی برتر عالم است.

وی با تاکید بر اینکه پیامبر اکرم (ص) پس از وفات بانوی اول اسلام و حضرت ابوطالب (ع) دو یار خود را از دست داد، عنوان کرد: در تاریخ ثبت شده است که این بانوی گرامی اسلام در دفاع از اسلام و نبی اکرم (ص) کوتاهی نکرد.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه حضرت محمد (ص) پس از وفات حضرت خدیجه (س) بسیار این بانوی بزرگوار را یاد می‌کردند و در فراق وی اشک می‌ریختند، تصریح کرد: خداوند به پاس قدردانی از زحماتی که حضرت خدیجه (س) برای حفظ اسلام داشت، نسل و ذریه حضرت زهرا (س) را از این بانوی گرامی قرار داد.

حجت‌الاسلام سرداری گفت: پیامبر اکرم (ص) در پاسخ به کنایه و حسادت یکی از همسران پیامبر که از تکریم ایشان نسبت به حضرت خدیجه (س) صبر خود را از دست داده بود، گفت: هرگز همسری بهتر از حضرت خدیجه (س) نصیب من نشده است او هنگامی به من ایمان آورد که همه مردم در کفر و شرک به سر می‌بردند و وی ثروت خود را در سخت‌ترین لحظات در اختیار من گذاشت و خداوند از این بانوی گرامی فرزندانی نصیبم کرد که به دیگر همسرانم نداد.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه (س) چنان تکیه‌گاه محکمی برای پیامبر (ص) به‌شمار می‌آمد که در تاریخ آمده است پس از وفات این بانوی بزرگوار هرگاه نام وی نزد پیامبر (ص) برده می‌شد، اشک در چشمان رسول خدا (ص) جمع شده و با بهترین تعابیر یاد وی را گرامی می‌داشت، خاطرنشان کرد: کرامت حضرت خدیجه (س) ناشی از ایمان کامل او به پیامبر اسلام (ص) است که صحبت کردن با جنین خود و نازل شدن پرستاران بهشتی برای وضع حمل از جمله این کرامات است.

این کارشناس دینی فضیلت‌های این بانوی بزرگوار را ناشی از تربیت دینی پیامبر (ص) دانست و یادآور شد: دنیای حضرت خدیجه (س) در جریان ازدواج با پیامبر (ص) متحول شد.

حجت‌الاسلام سرداری با اشاره به اینکه تحمل سختی‌های شعب ابیطالب خارج از توان یک زن معمولی است، گفت: تنها نیروی ایمان است که می‌تواند به یک زن چنین قدرت و شجاعتی بدهد که با وجود تمام این مشکلات پای عهدی که با رسول خدا بسته بود، بایستد.

وی با بیان اینکه ایشان در سن ۶۵ سالگی در ماه رمضان سال دهم بعثت و سه روز بعد از وفات ابوطالب از دنیا رفتند، تأکید کرد: پیغمبر (ص) او را در حجون دفن کرد و خود او را در قبر گذاشت؛ سال وفات او عام‌الاحزان (سال اندوه‌ها) نامیده شده است.
ارسال نظرات