خبرهای داغ:
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام سجاد(ع) شهرستان قزوین

شهید مطهری، عالمی عارف و عامل به عمل بود

حجت الاسلام مهدی جو در معرفی مصداق الگو در عناصر معاصر گفت: شهید مطهری هم عالم بود و هم عارف که و این از خصوصیات شخصیتی بارز وی بود.
کد خبر: ۹۳۳۸۹۱۱
|
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵

حجت الاسلام مهدی جو مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام سجاد علیه السلام شهرستان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین به مناسبت ایام شهادت استاد شهید مرتضی مطهری بیان کرد: خداوند متعال برای تربیت و تعالی و رشد انسان ها مقدمات و ابزاری را فراهم کرده. یکی از این موارد قرار دادن الگوها ست، الگو یعنی نقشه راه عملی و میدانی که با دیدنش انسان ها خیلی راحت تر، بهتر و شفاف تر می توانند دستورات و تعالیم دینی را آموزش ببینند و تبعیت کنند.

وی افزود:در مورد نبی مکرم اسلام (ص) یکی از کارکردهای ایشان و نقششان در عالم الگو بودن ایشان است. که قرآن می فرماید "لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ"

مهدی جو در ادامه گفت: در باطل و جبهه مقابل حق هم دشمنان خدا، اسلام و انسانیت به شدت در تکاپوی ایجا الگو برای مردم هستند؛ الگوهای باطل امروز متاسفانه تعداد و تنوع اش شاید از الگوهای حق بسیار بیشتر باشه و دلیل آن تاثیر و نقشی است که الگو در زندگی انسان دارد.

این کارشناس مذهبی در خصوص ابعاد الگو اظهار داشت: توجه کردن به الگو دو بعد دارد یکی شناساندن الگوها یکی شناختن الگوها مثل امر به معروف و نهی از منکر می ماند که دو سر داره یکی امر و نهی کردن به یک تکالیف است و دیگری امر و نهی شدن، یکی اگر اون کسی که مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار می گیرد بنایش بر نپذیرفتن باشد، تمام تلاش های امر کننده و نهی کننده بی ثمر خواهد بود؛ پس این مواردی که در دین ما آمده و نوعی ارتباط و تامل طرفین است و یک رابطه اجتماعی محسوب می شود هر دو طرف باید مورد دقت و ملاحظه قرار بگیرند.

 

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین تاکید کرد: شناساندن الگوهای ما مسئله مهمی است که امروز با آن مواجهه هستیم عدم الگو سازی افرادی که بیشتر در دسترس هستند و بیشتر قابل لمس هستند.

وی ادامه داد: شناساندن علما، عرفا، شهدا و انسان های موفق طوری شناخته بشوند که قابل لمس و حس برای مخاطب باشد یعنی رسیدن این جایگاه شدنی باشد. یعنی دور از دسترس و تصور او تلقی نشود با احتساب این فرمول ما افرادی را داریم که راه ائمه(ع) و راه نبی اکرم(ص) و اسلام را طی کرده اند اما در زمان ما بودند مثل ما انسان عادی بودند و برنامه های مختلفی رو گام به گام رفتند تا به اوج حیات انسانی رسیدند.

مهدی جو در معرفی مصداق الگو در عناصر معاصر گفت: شخصی که هم عالم بود و هم عارف بود و شهید علامه مطهری رضوان الله تعالی علیه یکی از این نمونه هاست. شخصیت شهید مطهری مطابق زندگی، آثار و مجاهدت های وی در واقع چهار بخشی دارد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در خصوص چهره علمی ایشان گفت: ویژگی های علمی وی این بود که تک بعدی نبود؛ علوم مختلف رو مرور کردند و جمله طلایی ایشان این است که من وقتی دروس حوزه رو خوندم و بعد تصمیم گرفتم وارد دانشگاه بشم، تازه متوجه شدم که کار من آغاز شده و این نشان میده که اگر ما بخواهیم از دین از حق دفاع بکنیم ، باید یک جامعه ای علمی و اطلاعاتی داشته باشیم. مسئله ای که شاید امروز مورد غفلت قرار گرفته این نگاه جامعه علمی است به ویژه علمای ما من فکر می کنم که باید این نگاه را در خودشان تقویت بکنند.

این کارشماس مذهبی در مورد بعد اجتماعی شهید مطهری بیان کرد: دومین بعد شخصیت شهید مطهری بعد اجتماعی وی است فعالیت اجتماعی این شهید عزیز ضمن اینکه ایشان یک انسان حوزوی، فقیه، فیلسوف و یک عالم قرآنی در عین حال فعالیت های اجتماعی ایشان زبان زد و خیلی کم نظیر است این مهمه که ما بدانیم اگر دنبال تکنیکی اگر دنبال تجهبز و ابزاری می رویم به چه دلیل است. تمام این موارد صرفا یک ابزار برای ارتباط مناسب تر و تاثیر گذارتر در جامعه است.

وی افزود: بعضی از ما شاید یکی از این ابزار را به دست می آوریم اتفاقا باعث میشه که ارتباطمون با جامعه خیلی ضعیف بشه و این خیل غلط است، شهید مطهری ثابت کرد که می شود مجهز به انواع مختلف ابزار بود و همه ی آنها رو هم خدمت جامعه گرفت ونقش اجتماعی ایشان بسیار پر رنگ است چه قبل از انقلاب چه تا زماین ک ایشان بله فیض شهادت نائل می شوند.

مهدی جو در تشریح بعد سوم شخصیتی این شهید بزارگوار گفت:بعد سوم شخصیت ایشان ولایت مداری و ارادت تام هم نظری و هم عملی نسبت به مقوله عظیم ولایت و ولایت فقیه است، کسی که در باب نظری در مقوله ولایت رساله ولایت ها که از آثار قلمی ایشان است شاید بتوان گفت قله آثار ایشان محسوب می شود. ولایت را به معناب تام اگر چه این رساله همانطور که استحضار دارید مختصر است لاکن به معنای تام، ولایت را ملسه حضور رسانده به ملسه ی نظری رساند، و کاملا روشن است دیدگاه ایشان در مقام عمل هم ایشان تابع ولی زمان خودش حضرت امام قدس الله نفسه ذکیه بود . بحث ولایت و ولایت پذیری ایشان علی رغم اینکه خوب ایشان به لحاظ علمی جایاه خیلی بالایی داشت ولی بسیار باعث اهمیت و الگوی خوبی است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه امام سجاد علیه السلام در پایان با اشاره به شحصیت عرفانی شهید مطهری گفت: مورد چهارم که آخرین بعد شخصیت زندگی ایشان که مربوط به عرفان، تهجد و اخلاق ایشان است؛ در واقع تربیتی که ایشان نسبت به خودش و نفس اش داشت که متاسفانه در بین ما ها اینطور است که اگر کسی شخصیتی علمی باشد شخصیت عرفانی ایشان کمتر مورد توجه قرار میگیرد؛ خاطرات عجیبی از ایشان است که من ارجاع میدم عزیزانی رو که مراجعه بفرمایند آثار ایشان بسیار غنی است و انشا الله بهش توجه بکنیم. حضرت آقا فرمودند که آثار ایشان سال ها بعد مشخص میشود که چی هست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار