خبرهای داغ:
دکتر عابدینی گفت: انتخابات، تقویت مردم سالاری دینی و اثبات اعتماد ملی به نظام جمهوری اسلامی است.
کد خبر: ۹۳۴۲۵۵۱
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، نشست رسانه و افزایش مشارکت در انتخابات با حضور دکتر حسن عابدینی کارشناس مسایل سیاسی در بستر مجازی و به همت سازمان بسیج رسانه استان قزوین برگزار شد.

دکتر عابدینی در این نشست با اشاره به نقش رسانه در افزایش مشارکت مردم بیان کرد: معمولا انتخابات در کشورهای مختلف مخاطبان ملی و منطقه ای و بین المللی دارد بنابراین دارای ارزش مجاورت منطقه ای و دینی است.

وی گفت: نکته بعدی تصمیم گیران و تصمیم سازان رهبران جامعه از دل صندوق های رای در می آیند بنابراین اهمیت این موضوع برای دست اندرکاران رسانه ها علاوه بر کارکردهای موجود انتخابات نقطه دگردیسی کشورهای منطقه بوده و تغییرات عمیقی در کشورها ایجاد می کند که به انقلاب های رنگین معروف است.

دکتر عابدینی اظهار کرد: انتخابات در ایران دارای ویژگی های منحصر به فردی است چرا که ایران در منطقه ای قرار دارد که اصولاً انتخابات به معنای واقعی کلمه برگزار نمی شود. به طور مثال در برخی کشورهای منطقه رهبری ارثی است و در کشورهای جنوب خلیج فارس، انتخاباتی در سعودی نداریم بلکه یک پدر و پسرش زمام امور را در دست دارند و نظام انتقال قدرت در کشورهای جنوبی خلیج فارس بر اساس صندوق آرا نیست.

کارشناس مسایل سیاسی عنوان کرد: نکته دوم اینکه ایران اسلامی در مقابل هژمونی نظام سلطه بدنبال محور مقاومت است و شاهد هستیم که طی سی سال گذشته سیاست ها در قبال موضوعات منطقه ای و بین المللی و داخلی متفاوت است بنابراین رییس جمهور به دلیل قدرت فراوان در ایران نمی تواند سیاست های جمهوری اسلامی را تا حدود زیادی تغییر دهد و با وجود تغییر رییس جمهور در دوره های مختلف، قانون اساسی و رهبر یکی است.

وی افزود: نتیجه انتخابات در روابط منطقه ای و بین المللی تاثیرگذار است. در این دوره، انتخابات رییس جمهور و شورا را داریم که سیاست های کلان و سیاست های خرد را شامل می شود و ما به عنوان رسانه باید این را بدانیم که به انتخابات یک نگاه انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز داشته باشیم.

عابدینی تصریح کرد: انتخابات، تقویت مردم سالاری دینی و اثبات اعتماد ملی به نظام جمهوری اسلامی است. به همین دلیل طی ۴۲ سال گذشته انتخابات در هیچ شرایطی از دوران‌های کشور به تعویق نیفتاده و این اهمیت انتخابات را در ایران می رساند که باید این موضوع را به افکار عمومی منتقل کنیم.

کارشناس مسایل بین الملل در ادامه با اشاره به اینکه سه گروه رسانه در انتقال انتخابات فعالند اضافه کرد: گروهی از رسانه ها به دروغ سعی می‌کنند که اخبار دروغ را به جهان مخابره کنند. گروه دوم رسانه ها تصویرسازی دروغین از جهان برای ایران ایجاد می کنند و تلاش می کنند یک تصویر دروغ از کشورهای منطقه و جهان برای ایران ارایه دهند و ماشاهد هستیم که بسیاری از شبکه های فارسی زبان در این حیطه فعالند. گروه سوم تصویر دروغین از ایران برای ایرانبان می سازند و در حال حاضر ۲۹۸ رسانه در سطح جهان در تمام حوزه های اجتماعی و احزاب به زبان فارسی برنامه پخش می کنند که ضد جمهوری اسلامی هستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که کشورهایی همچون چین و هند با تراکم جمعیت بالا هیچ گونه شبکه چینی یا هندی از سوی غرب برای آنها تهیه نشده لذا از رسانه بعنوان بازوی ضدجمهوری اسلامی برای مردم ایران استفاده می کنند و مباحث تردید افکنی در حوزه های مختلف با حضور کارشناسان برای تسلط بر افکار مخاطب ایرانی ایجاد می کنند.

عابدینی خاطرنشان کرد: دوقطبی های دروغین که این رسانه ها می سازند از دیگر ترفندهای رسانه های غربی است که موافق آزادی یا محدودیت هستند و اصلا واقعیت ندارند در حالی که ما رسانه ها می دانیم که دوقطبی های واقعی مبنی بر برنامه محور بودن کاندید، اقتصادی یا غیر اقتصادی بودن کاندید، میدانی بودن کاندید، عدالت محوری یا نابرابری بودن کاندید می باشد که می تواند دست مایه خبرنگاران باشد.

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: رسانه ها باید انصاف و عدالت رسانه ای را تا حد ممکن رعایت کنند تا افکار عمومی، خودشان موضوعات را قضاوت کنند. در حوزه انتخابات رسانه های خارجی به طور کلی برنامه خود را برای اصل انتخابات در نظر می گیرند که مخدوش کردن و شبهه افکنی در آزاد بودن انتخابات و انکار مردم‌سالاری انتخابات را هدف قرار می دهند و اینها شگردهای رسانه های بیگانه است و برای انتخاب فرد مناسب در انتخابات نیز به شدت جوسازی می کنند.

وی یادآور شد: اما شگردهای دیگری برای دخل و تصرفی رسانه ای نیز وجود دارد مانند برچسب زنی و توازن دروغین و یا عدم پاسخ به چرایی موضوع جهت ایجاد فضای بی اعتمادی در جامعه. رسانه ها نقش تعیین کننده در افزایش مشارکت در انتخابات دارند و طبعا در بسیاری از کشورها عملا میتینگ فیزیکی وجود ندارد و تمام بار آن میتینگ فیزیکی به دوش رسانه ها افتاده و این رسانه ها هستند که می توانند فضای مناسبی را برای انتخابات ایجاد نمایند.

عابدینی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه بیان کرد: حدود یک سال و نیم پیش سردار سلیمانی به دستور ترامپ به شهادت رسید که یک اقدام تروریستی بود و انتظار آنها این بود که محور مقاومت از هم بپاشد و یا فعالیت محور اندک و در حوزه تدافعی قرار گیرد. اما ما در اسفندماه شاهد یک عملیات گسترده در سوریه بودیم که دو هزار کیلومتر سوریه از دست تروریست ها آزاد شد و یا یمن با قدرت توانست عربستان را در عمق خاک خود، مورد هدف قرار دهد.

کارشناس مسایل بین الملل اظهار کرد: در سوریه آرامشی ایجاد شده به گونه ای که پنجم مردادماه انتخابات در سوریه برگزار می شود و یا در عراق که به دنبال ایجاد یک خلأ سیاسی بودند و این امر میسر نشد. همچنین در فلسطین اتفاقی که در جنگ رمضان اتفاق افتاد بسیار مهم است چرا که اولین بار است این سیل از موشک‌ها به شهرهای بزرگ اسراییل پرتاب می شود و هر شش استان رژیم صهیونیستی درگیر موشک است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این غزه طی ۱۸ سال گذشته کاملا محاصره بوده و مردم و نیروهای مقاومت در عین محاصره توانستند موشک تولید کنند و این یک اقدام افسانه ای و معجزه آساست. بنابراین تحولات منطقه به سمت و سوی ایجاد تحول اسلامی است و قطعا پس از این عملیات رمضان ما شاهد تحولات منطقه ای و جهانی خواهیم بود و قطعا انتخابات ایران در حوزه مقاومت نیز موثر است.

عابدینی در ادامه اضافه کرد: امروز نظریه پردازان معتقدند که قدرت از غرب به شرق در حال حرکت است‌ و قدرت های نوظهور مثل چین و روسیه در حال تبدیل به قدرت های بزرگ هستند و هرچه ما رسانه ها بتوانیم به این موضوعات بپردازیم، تاثیر آن فراگیرتر است و می توان انتظار داشت یک انتخابات پرشور ایجاد شود و در واقع پاشنه آشیل ایران فعلا اقتصاد است و رهبر معظم انقلاب در طول سال های اخیر اقتصاد را در اولویت شعارها و امور کشور قرار دادند تا برای عبور از پیچ های سخت اقتصادی گشایش اقتصادی ایجاد شود.

وی افزود: در حوزه داخلی رسانه ها بصورت ایجابی ورود یابند که بتوان با انتخاب یک فرد مناسب بر بحران های اقتصادی و دیگر موارد قایق آید. در حوزه سلبی نیز اگر ما بتوانیم در رسانه های داخلی سناریوهای دشمن را افشا کنیم که چرا دشمن نهادهای اصلی کشور را تخریب کرده و سلامت انتخابات را زیر سوال می برد، قطعا گام موثری در ایجاد انتخابات پرشور برداشته ایم.

عابدینی با اشاره به مشکلات بزرگی که در نوع قانون برخی کشورهای منطقه وجود دارد گفت: وقتی سعودی جنبش اجتماعی، قانون‌اساسی و‌حقوق زنان ندارد، نباید در شبکه خود انتخابات ما را تحلیل و بررسی کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها