یک هزار و ۱۴۱ پیوند عضو و نسوج طی ۳۰ سال اخیر یا در گیلان انجام و یا جهت پیوند به سایر استان‌ها ارسال‌شده که می‌تواند آینده‌ای روشن را برای گیلان و نظام سلامت استان در سال‌های آبنده رقم بزند.
کد خبر: ۹۳۴۳۶۸۱
|
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، سالانه تعدادی از هم‌وطنان ما براثر تروما یا تصادفات جاده‌ای مرگ مغزی می‌شوند به‌گونه‌ای که تنها حیات نباتی داشته و قادر نیستند فعالیت عادی در جامعه داشته باشند.

بسیاری از هم‌وطنان نیز هستند که براثر بیماری بخشی از اندام‌های اصلی بدنشان یارای ادامه حیات به آن‌ها نداده و اصطلاحا نیازمند دریافت عضو سالم از اندام‌های معیوب و یا مریضشان هستند.

باوجود افراد نیازمند به دریافت عضو و اندام و همچنین مرگ مغزی بسیاری از هم‌وطنان واحد‌هایی به نام واحد فرآوری اعضا در مناطق مختلف کشور ایجادشده که به‌صورت شبکه فعال، شناسایی، فرآوری و پیوند اعضا را دنبال می‌کنند.

اهدای عضو در کشور پیشینه دارد و به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد. خوشبختانه پیوند اعضا در گیلان نیز همچون سایر اقدامات انسان دوستانه مردم این دیار مسبوق به سابقه است و از ۳۰ سال پیش در این استان آغازشده است.

به گفته دکتر سیامک ریماز، مسئول امور بیماری‌های خاص گیلان، اهدای عضو در استان از سال ۱۳۷۷ از سر گرفته‌شده که در آن سال ۱۱ عدد کلیه به بیماران نیازمند پیوند داده شد.

آن‌گونه که این مسئول در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفته از سال ۱۳۷۷ تاکنون ۴۸۸ پیوند کلیه در استان گیلان در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت انجام‌گرفته که بیشترین میزان آن مربوط به سال ۱۳۸۸ با ۳۶ پیوند اعضا بوده است.

گرچه در سال ۱۳۸۷ پیوند اعضا در استان گیلان تغییراتی را به خود دید که در آن تعدادی اعضا نسوج و هاروست (جداسازی) انجام گرفت، اما اوج پیوند عضو در نظام سلامت گیلان مربوط به سال ۱۳۹۳ است.

دکتر ریماز می‌گوید در سال ۱۳۹۳، ۱۶ عدد اهدای اعضا و نسوج، ۶ عدد هاروست، ۱۰ عدد شناسایی و اعزام به تهران و ۳۲ عدد پیوند کلیه در گیلان انجام‌شده و علاوه بر آن چهار کبد نیز برای پیوند به بیمارستان شهید نمازی شیراز ارسال‌شده است.

اوج فعالیت پیوند اعضا در استان گیلان مربوط به سال ۱۳۹۵ است که در آن ۴۱ پیوند عضو و نسوج، ۴۰ عضو هاروست، یک عدد عضو جهت شناسایی به تهران اعزام و علاوه بر آن ۶۰ پیوند کلیه در گیلان انجام شد.

به اذعان آمار‌هایی که بخش بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارائه کرده، در سال ۱۳۹۵، ۱۷ عدد کلیه، ۳۴ عدد کبد و سه عدد پانکراس به بیمارستان شهید نمازی شیراز و علاوه بر آن چهار عدد کلیه نیز به تهران جهت پیوند عضو ارسال‌شده است.

روند دریافت، هاروست و اهدای عضو در گیلان طی سال‌های اخیر به‌صورت مستمر و مستقیم دنبال شده و علاوه بر این در سال گذشته که شاهد شیوع بحران کرونا نیز بودیم پیوند اعضا در گیلان تعطیل نشده است.

مسئول امور بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: طی سال گذشته ۱۴ عضو و نسوج در گیلان اهدا و ۱۶ عضو هاروست شده است.

نکته حائز اهمیت اینکه در سال‌های نخست راه‌اندازی اهدای عضو در گیلان، پیوند اعضایی همچون کبد تنها در شیراز انجام می‌شد، اما در سال‌های اخیر، عمل پیوند کبد در گیلان نیز انجام‌شده که در وقت و هزینه بیماران صرفه‌جویی می‌شود.

دکتر ریماز همچنین گفته که علیرغم شیوع کرونا ۱۰ پیوند کلیه و پیوند کبد در گیلان انجام‌شده و درعین‌حال دو کلیه و پنج کبد به شیراز و یک کبد و یک قلب به تهران جهت پیوند ارسال‌شده است.

به‌طورکلی وضعیت پیوند اعضا در استان گیلان مثبت ارزیابی می‌شود به‌گونه‌ای که تاکنون ۱۶۴ عدد پیوند اعضا و نسوج، ۱۳۳ عدد هاروست، ۳۳ عدد شناسایی و اعزام به تهران، ۶۳۸ پیوند کلیه در داخل استان، ۱۶ پیوند کبد در رشت، ۸۵ پیوند کبد در شیراز و یک کبد در تهران، ارسال و پیوند چهار کلیه به شیراز، سه پیوند پانکراس در شیراز و پنج قلب جهت پیوند به تهران اعزام‌شده است.

طی دو ماه ابتدایی امسال نیز سه پیوند عضو در گیلان به ثبت رسیده که در آن سه کبد جهت پیوند به بیماران نیازمند به بیمارستان شهید نمازی شیراز ارسال‌شده است.

بنا‌بر آمار‌های موجود، یک هزار و ۱۴۱ پیوند عضو و نسوج طی ۳۰ سال اخیر یا در گیلان انجام و یا جهت پیوند به سایر استان‌ها ارسال‌شده که می‌تواند آینده‌ای روشن را برای گیلان و نظام سلامت استان در سال‌های آینده ترسیم و این استان را به قطب پیوند اعضا در شمال کشور مبدل کند.

عمل پیوند اعضای بدن از یک شخص به دیگری در یک کشور بیانگر توانایی‌های بالای تکنولوژی و سطح علمی کادر پزشکی آن است و خوشبختانه این فرایند در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نظیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان که در حوزه‌های مختلف پیشرو و پیشگام است، انجام می‌شود.

وجود پزشکان متخصص و مجرب در گیلان، زیرساخت‌های لازم و همچنین فرهنگ بالای استان گیلان در اهدای عضو گیلان را به یکی از استان‌های فعال در پیوند عضو کشور مبدل کرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات