نقش رسانهها در مشارکت حداکثری سیاسی بر فرهنگ عمومی جامعه

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، مجید وامق کارشناس سیاسی در یادداشتی به نقش رسانهها در مشارکت حداکثری سیاسی بر فرهنگ عمومی جامعه پرداخته است. مشروح این یادداشت بدین شرح است:
مشارکت سیاسی مفهومی جدید و نتیجه مدرنیته است. جمهوری اسلامی ایران نیز که مدعی نوع جدیدی از نظریه حکومت یعنی مردم سالاری دینی با محوریت ولایت فقیه می باشد بر حضور هر چه بیشتر مردم در فرایند تعیین خط مشی های سیاسی نظام و انتخابات تاکید می کند.
مشارکت حداکثری مردم در تعیین رهبران اجرایی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران ضامن تداوم، بقاء و مقبولیت بیشتر نظام خواهد بود، از سوی دیگر مشارکت سیاسی، سبب تقویت انگیزه افراد نسبت به مسئول بودن آنها در مقابل جامعه و تعیین سرنوشت، ثبات سیاسی، قانونمندی و مشارکت نخبگان خواهد شد. این مهم تا آنجاست که مقام معظم رهبری تحقق مردم سالاری دینی را با مشارکت آگاهانه مردم در یک انتخاب صحیح و منسجم میسر می داند.
این سؤال که علل و انگیزههای شهروندان برای مشارکت در انتخابات چیست، از مهمترین موضوعات مورد مطالعه در جامعهشناسی سیاسی است.
افزایش مشارکت سیاسی در پرتو اعتماد اجتماعی، راهکار اساسی برای حل بسیاری از مسایل جاری کشور است. اعتماد عمومی به دولت یکی از عوامل حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی، سازمانی و اجتماعی است که به مثابه منبع اصلی تولید قدرت نرم و موثر در ضریب نفوذ قدرت سخت ارزیابی میشود.
بدیهی است که با افول اعتماد عمومی، مشارکت عموم مردم در فرایندهای سیاسی نیز کاهش قابل توجهی را تجربه می کند و این در حالی است که رهبر انقلاب بارها به صراحت لزوم زمینهسازی برای مشارکت حداکثری را مورد تاکید قرارداده اند و علاج دردهای مزمن کشور را در پرشور بودن انتخابات و حضور مردم در صحنه عنوان میکنند، گویا تلاشهایی خلاف جهت تقویت مشارکت مردمی و ایجاد یاس و نا امیدی درجریان است.
حال پرسش اصلی اینجاست که در راستای امید آفرینی، چگونه مدیریت افکار عمومی میتواند منجر به افزایش مشارکت سیاسی شود؟ همانطور که گفته شد برای تولید یک رفتار باید یک ذهنیت و تصویر را ایجاد کرد. پس از آنکه جایگاه رسانه در تولید تصویر و مدیریت افکار عمومی مشخص شد، باید بتوان ساز و کار آن را در افزایش مشارکت سیاسی یافت. باید به این پرداخت که رسانه برای اثرگذاری در این حوزه میتواند به چه کارهایی دست بزند؟
میزان مشارکت سیاسی تابع مجموعهای از عوامل و الگوها است. برخی از عوامل مؤثر بر میزان مشارکت سیاسی عبارتاند از: میزان احساس مسئولیت دینی، ملی و شهروندی، میزان احساس تعلق به حاکمیت، میزان باور به اثربخش بودن مشارکت سیاسی و میزان امید به آینده و امید به تغییر همه عواملی که ذکر شدند بهصورت یک تصویر در ذهن انسان حضور دارند. همانطور که پیشتر نقش رسانه در مدیریت افکار و عواطف عمومی ذکر شد، رسانه میتواند از طریق راههایی مانند: تربیت و آگاه سازی سیاسی به شهروندان، تولید و پمپاژ امید به آینده و امید به تغییر، بازنمایی نتایج مثبت افزایش مشارکت و حضور سیاسی مردم و نیز ایجاد احساس تعلق مردم نسبت به حاکمیت، میتواند تأثیر چشمگیری بر روی افزایش میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات بگذارند. بدین نحو که از طرق راه و روشهایی که ذکر شد، عوامل مؤثر بر میزان مشارکت سیاسی را در مردم نهادینه کنند.
انتهای پیام/