خبرهای داغ:
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:
همدان-مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۵ واحد فعال شترمرغ در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۲۴ واحد دارای پروانه است.
کد خبر: ۹۳۴۵۹۴۱
|
۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

بیش از ۳۵ واحد فعال شترمرغ در استان همدان وجود داردبه گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا قراگوزلو در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از وظایف و رسالت‌های اصلی بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور است و باید غذایی تامین شود که سلامت جامعه را تضمین کند.

وی با اشاره به آمار مرگ و میر در سال ۹۸ و قبل از آن گفت: بیش از ۳۸.۹ درصد مرگ و میر کشور مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی و ۱۲ درصد مربوط به سرطان و طیورها است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه با توجه به نقش ارزشمند تغذیه در کنترل بسیاری از بیماری‌ها لازم است بخش کشاورزی با رصد مرگ و میرها ورود پیدا کند، تصریح کرد: شرایط حال حاضر ایجاب می‌کند ما برای مردم غذاهایی را تهیه کنیم که این بیماری‌ها را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی و پایه بیماری‌های قلبی و عروقی بالا بودن کلسترول است و با توجه به اینکه ذائقه اصلی ما ایرانی ها به سمت گوشت قرمز است، عنوان کرد: در راستای استفاده از گوشت ماهی و گوشت سفید که حاوی امگا ۳ است تلاش‌های بسیاری انجام شده که موفقیت‌آمیز نبوده است.

قراگوزلو با تاکید بر اینکه ایران ۸ برابر دنیا مصرف گوشت مرغ دارد که خوب است اما جایگزین امگا ۳ نیست، گفت: با توجه به ذائقه مردم که گوشت قرمز است باید به سمت گوشتی برویم که کلسترول کمتری دارد.

وی با اشاره به تغییر اقلیم در دنیا، کمبود بارش‌ها و فقیر شدن مراتع باید به سمت پرورش حیواناتی برویم که بتوانیم بهترین ضریب تبدیل را بگیریم، گفت: باید دام مرتع را کمتر کنیم و گوشت قرمز سفره مردم را تامین کنیم و تنها راهکار آن پرورش شترمرغ است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه از هر گاو یک گوساله بجا می‌ماند، گفت: می‌توانیم از هر شترمرغ مولد تعداد ۲۰ تا ۳۰ جوجه بگیریم.

وی افزود: از پوست شترمرغ در صنعت چرم استفاده می‌شود و گوشت و پر و پوکه شترمرغ نیز درآمد خوبی دارد.

قراگوزلو در مقایسه شترمرغ و گوساله با بیان اینکه یک شترمرغ ۸۰ کیلو گوشت دهی دارد  که هر ۵ شترمرغ با یک گوساله برابری دارد، گفت: شترمرغ مصرف آب کمتر و ضریب تبدیل بیشتری دارد، ۷ کیلو می‌خورد یک کیلو گوشت می‌دهد و گاو ۱۱ کیلو می‌خورد و یک کیلو گوشت می‌دهد.

وی با بیان اینکه شتر مرغ به دلیل اینکه تولیدات آن و کاهش مرگ و میر، عنوان پرنده قرن را گرفته است، گفت: گوشت شترمرغ کیفیت گوشت گوساله را دارد و معایب آن که بالا بودن کلسترل است را ندارد و حاوی امگا ۳ است و آهن بالایی دارد که برای کودکان و خانم‌ها هم توصیه می‌شود که همین ویژگی‌ها باعث شده پرورش این پرنده در اولویت کاری ما قرار بگیرد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: طبق رایزنی‌های انجام شده با منابع طبیعی استان مقرر شده است که در راستای کاهش دام موجود در مرتع از اراضی ملی به جهاد کشاورزی اختصاص داده شود که شهرک شتر مرغ را راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه برای این کار ۳ منطقه در استان مشخص شده است، گفت: با توجه وضعیت خوب ملایر بیس اصلی را برای شهر ملایر گذاشته‌ایم و بعد از تملک زمین ۳۰ واحد در این شهر کلنگ‌زنی خواهیم کرد؛ اقدامات آن انجام شده که به دنبال سرمایه گذار هستیم.

قراگوزلو عنوان کرد: تملک زمین و تخصیص آب ۶۰ واحد تولیدی شترمرغ پرواری در کبودراهنگ و ۳۰ واحد در فامنین انجام شده است که در ماه آینده برای ساخت واگذاری زمین‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۵ واحد فعال شترمرغ در استان وجود دارد، مطرح کرد: از این تعداد ۲۴ واحد دارای پروانه است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سیاست کلی کشور دولت در قسمت طیور نهاده‌های خود را برای مرغ و تخم مرغ گذشته است، گفت: تلاش کرده‌ایم در استان علاوه بر سهمیه تخصیص یافته نهاده را تامین و در اختیار واحدها بگذاریم.

وی با بیان اینکه شترمرغ نسبت به دیگر طیور به سویا و ذرت کمتری مصرف می‌کند، خاطرنشان کرد: در عین حالی که گوشت با کیفیتی دارد به نهاده کمتری نیاز دارد.

قراگوزلو با بیان اینکه برای پرورش شترمرغ تا ۷۰ درصد اعتبار تخصیص داده شده است، گفت: به اندازه ظرفیت و پروانه واحد سرمایه در گردش به واحدها اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه استان همدان در پرورش شترمرغ رتبه پنجم در کشور را دارد و پر درآمد است از سرمایه گذاران می‌خواهیم برای سرمایه گذاری ورود کنند، عنوان کرد: در پی آن هستیم با تشکیل تعاونی یک کارخانه مختص خوراک شترمرغ راه اندازی کنیم که سرمایه گذاری‌ها را هدفمند می‌کند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: جیره خوب در بهبود ضریب تبدیل و سیستم ایمنی موثر است.

وی در بخش دیگر با اشاره به کیفیت پوست شترمرغ گفت: همانگونه که می‌خواهیم کشتارگاه تخصصی راه‌اندازی می‌کنیم باید سلاخ ماهری داشته باشیم که پوست از بین نرود و به کارخانه چرم هدایت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات