در وبینار مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید مطرح شد:

جمهوری اسلامی ایران؛ الگوی دموکراسی دینی

رئیس جمهور باید قدرت اعتمادسازی داشته باشد، مرد میدان عدالت و حق و پایمردی برای گرفتن حق مردم و دور کردن رانت باشد، قدرت ارتباط و پایمردی در حفظ مسیر و مرزبانی، آرمان گرایی، قدرت بسیج مردمی و به میدان آوردن مردم را داشته باشد.
کد خبر: ۹۳۵۲۱۱۵
|
۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در چهارمین و آخرین وبینار با موضوع « انتخابات» مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید، با عنوان « بررسی شاخص‌های کارامدی رئیس جمهور سیزدهم» که روز سه شنبه 25 خرداد 1400 برگزار شد، ضمن انتقاد از عدم ارتباط میان احزاب و گروه‌های کنشگر سیاسی درایران، عنوان کرد: این شاید در دنیا بی نظیر باشد که جریانات کنشگر فاقد کمترین ارتباط با هم هستند در حالی‌که باید به طور تنظیم شده برای رشد جامعه با هم در ارتباط باشند.

وی افزود: یک موضوع دیگر بحث قانونمندی در احزاب و گروه‌هاست. وقتی نظام طیفی را به رسمیت می‌شناسد، آن طیف باید به چارچوب قانون پایبند باشد. با آنکه قانون اساسی فصل الخطاب است ولی به جای حکومت قانون درگیر حکومت سلایق هستیم.

این پژوهشگر و روزنامه‌نگار در ادامه به نقش شورای نگهبان اشاره کرده و گفت: در تایید صلاحیت‌ها این تلقی را برخی نشر دادند که شورای نگهبان گرایشی کار می‌کند و این نگرش صحیح نیست .

وی ادامه داد: برخی نگرانی‌ها در آستانه انتخابات وجود داشته که به دلایل عدیده‌ای بر می‌گردد از آن جمله سرمایه گذاری جدی است که در خارج از کشور توسط جریاناتی که زمانی قدرت را به دست داشتند انجام می‌شود و می‌خواهند امروز جلوی روند دموکراسی را بگیرند . امروز علارغم آنکه نظام ما یک نظام جوانی است اما توانسته الگوی مناسبی برای دموکراسی مستقل از نظام‌های جهان ارائه دهد. باید طوری عمل کنیم که دموکراسی تقویت شود .اگر می‌خواهیم مردم با یک پیش ذهنیت غلط پشت صندوق‌های رای نروند باید نسبت به نگاه‌های غلط که برخی ارائه می‌دهند برخورد شود. امروز با مشکلاتی از جمله جریان تندروی اصلاح طلب، جریان احمدی نژاد و میرحسین موسوی و حرکات نیروهای معاند مواجهیم و همه آن‌ها با حضور پر رنگ ملت در صحنه انتخاب برطرف می‌شود. اگر مشارکت مطلوب نباشد این می‌تواند مبنای برخی تحرکات علیه جمهوری اسلامی باشد.

بررسی کارنامه دیروز  برای ترسیم کارنمای فردا بر اساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی  زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این نشست در بیان شاخص‌‍‌های رئیس جمهور از بینش و نگرش در روش و منش و کارآرایی  سخن گفت. تخصص، تعهد، تقوا و تجربه از جمله مواردی است که این استاد دانشگاه بدان اشاره کرد.

وی قدرت ارتباط و پایمردی در حفظ مسیر و مرزبانی، آرمان گرایی قدرت بسیج مردمی و به میدان آوردن مردم، مرد میدان بودن همراه با سیاست و کفایت را از دیگر شاخصه‌ها عنوان کرد و گفت: برخی تظاهر به همراهی با مردم می‌کنند اما بعد مردم را دسته بندی می‌کنند و ایجاد تفرقه می‌نمایند. رئیس جمهور باید قدرت اعتمادسازی داشته باشدمرد میدان عدالت و حق و پایمردی برای گرفتن حق مردم و دور کردن رانت باشد.  باید کارنامه روشنی داشته باشد.

خزعلی در ادامه با تاکید بر آنکه رئیس جمهور منتخب باید در سه سطح برنامه ارائه کند، بیان داشت: رئیس جمهور باید در سه سطح آرمانی(۵ ساله)، میدانی و زود بازده و اورژانسی برنامه داشته و مشکلات  را حل کند. مردم امروز با مشکلاتی در عرصه اقتصاد و فرهنگ و  تحریم و رانت و فسادها مواجهند و رئیس جمهور باید برای این مسائل راهکار ارائه کند و همچنین با ارتباط روز آمد با مردم اطلاع دقیق به ساحت‌های سیاست‌گذاری، اجرای دقیق سیاست‌ها و برنامه‌ها داشته باشد.

وی عنوان کرد: شورای فرهنگی اجتماعی زنان یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب است که در زمان حضرت امام و با مدیریت مقام معظم رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد. این شورا مسوولیت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی داخلی و بین‌المللی و اجرای حمایت‌های لازم از مسائل زنان در هر سه قوه و نظارت بر نحوه اجرای مصوبات و سیاست‌های ابلاغی را عهده‌دار است. این شورا باید اصلاح و تحقق عینی مصوبات و سیاست‌گذاری‌ها را در جامعه مشاهده کند و مردم نیز به صورت ملموس اقدامات این شورا را رصد کنند که این مسائل جزو وظایف و مسوولیت‌های شورای فرهنگی اجتماعی زنان در نظر گرفته شده است. اکنون  بیش از ۱۷۰ صفحه سیاست در‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب مجلس و برای جوانی جمعیت ۷۴ ماده مطرح شده که صفر تا ۱۰۰ نیاز خانواده  به لحاظ آموزشی ، پژوهشی و اقتصادی  و ... را در بر می‌گیرد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی  زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی  تاکید کرد: از سال ۹۲رهبر خواستند برای زن و خانواده فوق سه قوه برنامه‌ریزی شود، در این راستا مرکز عالی زن و خانواده به عنوان یک دستگاه سیاست گذاری معاونتی برای حمایت از زن و خانواده طرح‌ریزی شد و مطرح شد که وزارتی، درون خانواده از قبل تولد تا پس از مرگ حمایت‌های جانبی را که به طور خاص برای خانواده و زن مورد نیاز است ارائه دهد.

این کارشناس خانواده در ادامه بیان کرد: اکنون آغاز بیانیه گام دوم را با مسوولین جدید آغاز می‌کنیم، تحولی به سمت عدالتی همراه صلح ما در بحث تحول تعاریف دینی و برون دینی داریم، تعاریف دینی به ما می‌گوید " انَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم" و دیدگاه برون دینی با نگرش جهانی‌سازی و توسعه پایدار غربی است که الگوی 2030 را رائه می‌کند که ضد دین است. رئیس جمهور و مردم باید بدانند اگر درست حرکت کنند خدا آنها را یاری خواهد کرد و امدادهای غیبی مثل طبس را به همراه خواهیم داشت. اگر در مسیر الهی باشیم آنچه موجب نگرانی ماست خود اسباب هلاکت دشمن می‌شود. اگر الگوی ما مقاومت باشد، پیروز می‌شویم.

خزعلی در پایان گفت: جامعه شناسی مدرن، جامعه شناسی مردم مدار است. در این مسیر اول گام مساله سازی است. باید مشکلات را حل نماییم باید مساله سازی کنیم و مسائل را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم و تغییر و تحول را ایجاد کنیم. در آسیب شناسی توجه نماییم که الگوی توسعه غربی را کنار بگذاریم و با کارنامه دیروز، کارنمای فردا را بر اساس الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی ترسیم کنیم.

انتهای پیام/

 

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار