خبرهای داغ:
همدان-امروز صرفه‌جویی در مصرف برق به نوعی خدمت به مردم، مقابله با دشمن و دفاع از کشور و امنیت آن محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۳۵۸۱۰۴
|
۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
صرفه جویی مصرف برق؛ دفاع از کشور و مقابله با دشمنبه گزارش خبرگزاری بسیج، ظرفیت برق کشور در سال ۵۷ تنها ۷ هزار مگاوات بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۸۵ هزار رسیده و هم اکنون ۱۰۰ درصد روستا‌های کشور برق دارند که متوسط این آمار در جهان حدود ۷۵ درصد است؛ اما چه شده است که برق کشور دچار اختلال است.

از نقش خشکسالی و ضعف عملکرد مدیران در توزیع نیروی برق، کم کاری در زمینه توسعه نیروگاهی متوازن و احداث نیروگاه‌های اتمی و سایر علل مربوط به مدیران که بگذریم سبک مصرف مردم را نیز نباید نادیده گرفت.

سرانه مصرف برق خانگی در ایران به ۱۱ هزار کیلووات در ساعت رسیده؛ در حالی که متوسط جهانی این آمار ۱۸۲۰ کیلووات در ساعت است یعنی بیش از ۶ برابر متوسط جهانی.

اوج مصرف برق در روز سی و یکم تیر سال ۹۹ به میزان ۵۸ هزار مگاوات ثبت شد؛ اما بار لحظه‌ای ۱۳ تیر امسال به ۶۶ هزار مگاوات رسیده است. آمار‌ها نشان می‌دهد ۴۰ درصد برق مصرفی کشور مربوط به وسایل سرمایشی است که این آمار عجیبی است. یعنی نزدیک به نیمی از ظرفیت برق کشور در خدمت کولر‌ها و سایر وسایل خنک‌کننده است. این در حالی است که در خشکسالی به سر می‌بریم و حدود ۲۰ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور دچار اشکال شده است.

در سال ۱۳۹۰ میزان مصرف وسایل سرمایشی تنها ۱۱ درصد بود؛ سایر بخش‌های مصرف برق را اگر در نظر نگیریم اگر تنها در مصرف وسایل سرمایشی ۴۰ درصد را به ۳۰ درصد برسانیم و ۶۰ درصد سایر مصارف را نیز ۱۰ درصد کاهش دهیم، مصرف برق کشور به بار زیر ۶۰ هزار مگاوات خواهد رفت و مشکل برق علیرغم خشکسالی رفع خواهد شد.

بیاییم برای حفظ انرژی و رفاه و حتی امنیت کشورمان، با صرفه‌جویی چند درصدی در مصرف برق، کشور را از این معضل جدی، رهایی بخشیده و شرارت معاندین و منافقین و دشمنان کشور عزیزمان را به خودشان برگردانیم.

امروز صرفه‌جویی در مصرف برق به نوعی خدمت به مردم، مقابله با دشمن و دفاع از کشور و امنیت آن محسوب می‌شود.

یادداشت از: سجادی مهر
ارسال نظرات