حجت الاسلام رازی پور، جامعیت را یکی از علل ماندگاری نهضت عاشورا دانست و گفت: تمام لحظات قیام کربلا حاوی درس و پیام برای همگان است.
کد خبر: ۹۳۶۵۴۰۴
|
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ همزمان با هشتمین روز از ماه محرم، آیین سوگواری حسینی در سپاه قمربنی هاشم علیه السلام با برنامه های زیارت عاشورا، سخنرانی، مرثیه سرایی، نوحه خوانی و سینه زنی برگزار شد.

حجت الاسلام حمزه رازی پور در این مراسم معنوی در ادامه بررسی علل ماندگاری نهضت عاشورا پس از بیان اراده الهی، ایمان و عمل صالح و خالصانه، اظهار کرد: جامعیت، سومین عاملی است که باعث ماندگاری نهضت کربلا شد.

وی، تصریح کرد: عاشورا و نهضت کربلا برای همه اقشار و برای همه گروه ها پیام و درس دارد و یکی از نویسندگان عرب می گوید: در یک نیمروز و در یک ساعاتی محدود، نمایشگاه فضائل و نمایشگاه رذائل در مقابل هم واقع شد. تمام رذیلت ها در سپاه عمر سعد تجلی کرد و تمام فضائل در سپاه حسینی تجلی یافت، که این نکته جامعیت نهضت کربلا را می رساند.

رازیپور، با بیان اینکه برای درس گرفتن از واقعه ای زمان و طول زمان مهم نیست، خاطرنشان کرد: تمام لحظات قیام کربلا حاوی درس و پیام برای همگان در طول تاریخ بشریت است.

وی، ادامه داد: رهبری امام معصوم علیه السلام، چهارمین علت ماندگاری نهضت عاشوراست. در واقعه کربلا حضرت امام حسین علیه السلام در رأس نهضت قرار داشت و همه یاران باوفای ایشان که به تنهایی هممانند خورشیدی بودند، اما در جوار امام معصوم علیه السلام همچون ستارگانی می درخشند.

این کارشناس مسایل دینی و مذهبی گفت: حق محوری با توجه به آیه شریفه 17 از سوره مبارکه رعد، یکی دیگر از علت های ماندگاری قیام کربلا و واقعه عاشوراست.  خداوند متعال فرموده حق ماندگار است، اما باطل همانند حباب های روی آب از بین می رود.

وی، حق گویی و صداقت را دو چیزی دانست که بر اساس روایتی از امام علی علیه السلام در قیامت باعث شفاعت انسان می شود و تصریح کرد: خداوند اراده کرده حق بماند و چون کربلا حق بود، ماندگار شد. و شهدای کربلا همچون انبیاء و اولیاء از مقام شفاعت برخوردارند.

رازیپور، گفت: حق گویی هزینه دارد و حضرت امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش با اهدای جان خود و اسارت خانواده، هزینه حق گویی و حق طلبی را پرداختند و اگر می بینیم غدیر، رنگ فراموشی گرفت و حق امامت امیرالمؤمنین با شکل گیری سقیفه غصب شد، به خاطر سکوت بسیاری از حاضران در واقعه غدیر بود و  به شهادت رسیدن امام حسین علیه السلام و یارانش در عاشورا و همه مصائب دیگر اهلبیت علیهم السلام، هم نتیجه پرهیز افراد از حق گویی و سکوت افراد بود.

گفتنی است، قرائت زیارت عاشورا، مرثیه سرایی، نوحه خوانی و سینه زنی از دیگر برنامه های این مراسم سوگواری بود که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در فضای باز برگزار شد.

ارسال نظرات