خبرهای داغ:
استاندار فارس گفت: در استان فارس برای تسریع روند واکسیناسیون کرونا اقداماتی موثری شده و سپاه فجر استان نیز با ایجاد مرکز شبانه‌روزی واکسیناسیون ثارالله گام مهمی در این زمینه برداشته که درخور تقدیر است.
کد خبر: ۹۳۷۲۵۶۶
|
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، عنایت‌الله رحیمی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس با بیان اینکه این شورا یکی از مهم‌ترین جلسات تشکیل شده در استان است که علاوه بر توزیع اعتبارات،  در زمینه سیاست‌های توسعه‌ای، آمایش سرزمین، اسکان جمعیت، سرمایه‌گذاری، اقتصاد مقاومتی و غیره نیز تصمیم می‌گیرد، اظهار داشت: تصلب و تمرکز از موانع و مشکلات موجود در سطوح تصمیم‌گیری کشور است که امید است در دولت جدید با تمرکززدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها روند توسعه مناطق مختلف کشور تسهیل شود.

وی افزود: مهار بیماری کرونا، معیشت، اشتغال و مسکن از جمله اولویت‌های دولت جدید است که در استان فارس برای تسریع روند واکسیناسیون اقداماتی موثری در حال انجام است و سپاه فجر استان نیز با ایجاد مرکز شبانه‌روزی واکسیناسیون ثارالله گام مهمی در این زمینه برداشته که درخور تقدیر است.

استاندار فارس گفت: ساخت و ساز مسکن علاوه بر حل مشکل تامین سرپناه مردم، کلید واژه‌ مناسبی برای رونق تولید و حل مشکل اشتغال است زیرا 66 شغل به صورت مستقیم به مسکن وابسته است و اگر در حوزه مسکن رونق ایجاد شود کارگاه‌های مختلف نیز رونق می‌گیرد.

رحیمی با بیان اینکه مشکل مسکن در مناطق روستایی و شهری تفاوت‌های ساختاری دارد به طوری که حدود 60 درصد هزینه ساخت مسکن در شهرها مربوط به تامین زمین است که می‌توان از طریق کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه به راهکارهای مناسبی براب تامین زمین ارزان قیمت دست یافت، عنوان کرد: در کلان‌شهرها از سه طریق استفاده از بافت‌های فرسوده، الحاقات شهری و ایجاد شهرک‌های اقماری می‌توان زمین برای ساخت مسکن تامین کرد.  

وی با بیان اینکه در کنار تامین زمین تقویت تولید مصالح از سوی صنعت و معدن و تامین سرمایه از طریق بانک‌ها نیز باید مدنظر باشد، گفت: مسکن‌سازی کار دولت نیست بلکه دولت باید زیرساخت‌ها و تسهیلات لازم را فراهم کند و سرمایه گذاران بخش خصوصی با استفاده از زیرساخت‌های دولتی مسکن ایجاد کنند.  

استاندار فارس با تاکید بر اینکه با تعویض دولت‌ها جابه‌جایی مدیران امر طبیعی است اما ما به عنوان کارمندان دولت و فرزندان ملت تا لحظه آخری که مسئولیتی بر عهده داریم نباید دست از تلاش برداریم از مدیران فارس خواست تا ثانیه آخر مسئولیت خود از فراهم کردن زمینه فعالیت بهتر برای دولت غافل نشوند.

وی با انتقاد از عدم حضور برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی در جلسه امروز شورای برنامه‌ریزی و توسعه فارس گفت: کسانی که بدون عذر موجه در این جلسه شرکت نکرده‌اند گزارش عدم حضور آنها به وزارتخانه مربوطه ارسال می‌شود.

اختیار بودجه محرومیت‌زدایی به استان‌‌ها تفویض شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه امسال 1390 میلیارد تومان اعتبارات محرومیت زدایی برای استان فارس در نظر گرفته شده بود که سهم مناسبی از کشور است و تقریباً 7.2 درصد از کل منابع این اعتبارات است، اظهار داشت: تاکنون 1180 میلیارد تومان آن به استان ابلاغ شده است.

حسن نوروزی در توضیح تفاوتی که در رقم تخصیص یافته و ابلاغ  وجود دارد گفت: این ما به التفاوت 210 میلیارد تومانی به طور مستقیم در اختیار بسیج سازندگی، سپاه پاسداران و ستاد جرایی امام  قرار می‌گیرد تا برای پروژه‌های مساجد، حوزه‌های علمیه و طرح‌های اولویت‌دار بسیج سازندگی هزینه کنند.

وی با بیان اینکه این اعتبارات محرومیت‌زدایی به هر فصل و برنامه‌ای اختصاص نمی‌‌یابد و صرفاً به بخش‌های آب، مدارس، راه روستایی، بهداشت، آبخیزداری و آبخوانداری تخصیص یافته است، عنوان کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که سازمان برنامه وبودجه کشور با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد کرده به این 1390 میلیارد تومان 30 درصد دیگر از منابع  دستگاه‌هایی مثل سپاه، بسیج سازندگی و بنیاد مستضعفان، کمیته امداد اضافه می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه برای استفاده از اعتبارات محرومیت‌زدایی در سطح ملی پروژه‌هایی مشخص شده و به استان‌ها ابلاغ شده و ما به عنوان استان تا الان در تعریف پروژه‌ها نقشی نداشتیم و حتی در سهم شهرستانی هم نقشی نداشتیم، افزود: پروژه‌های مدارس، آب، آبخیزداری و آبخوانداری ملی هستند و ما فقط در زمینه راه روستایی و بهداشت با دستگاه استانی مبادله موافقت‌نامه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در لیست پروژه‌های محرومیت‌زدایی که به استان ابلاغ شده یک سری ایرادات وجود دارد که باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: 40 درصد منابع به مدارس، 29 درصد به آب، 10 درصد برای بهداشت و درمان و 8 درصد به راه روستایی اختصاص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با بیان اینکه ما فعلاً نقطه نظرات استان فارس به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کردیم و مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم، گفت: این اعتبارات حدالامکان در اختیار خود استان قرار گیرد تا در توزیع شهرستانی تصمیم بهتری گرفته شود و پروژه‌های بهتری تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه امسال 16 تا پروژه اقتصاد مقاومتی داریم و سل گذشته 17 پروژه داشتیم گفت: این 33 پروژه چون تاکید داریم که زودتر به بهره‌برداری برسد در تخصیص اعتبارات نگاه ویژه به آنها شده است به طور مثال برای برق منطقه ویژه جهرم 3 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.  

نوروزی در مورد اعتباری که به اسم افزایش اعتبار سرمایه‌ای استان‌ها به فارس ابلاغ شده با بیان اینکه این اعتبار ملقب به اعتبار در اختیار نمایندگان است که برای هر کدام از 18 حوزه انتخابیه فارس  15 میلیارد تومان  و در مجموع 270 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: 28 میلیارد تومان از این اعتبار برای حوزه انتخابیه که طرح ملی داشتند در نظر گرفته شد و 242 میلیارد تومان به استان ابلاغ شده که با فرمانداران مکاتبه شده با هماهنگی نمایندگان لیست پروژه‌های خود را برای ما ارسال کنند.

وی افزود: تا امروز 5 حوزه انتخابیه لیست پروژه‌هایشان را برای ما ارسال کرده‌اند و مابقی هنوز ارسال نکرده‌اند.

834 میلیارد تومان بودجه اشتغال‌زایی و کارآفرینی به فارس اختصاص یافته است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس با بیان اینکه امسال نیز در بند الف تبصره 18 منابعی برای توسعه کارآفرینی و اشتغال در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: 32 هزار میلیارد تومان برای کل کشور در نظر گرفته شده و اولویت تخصیص با استان‌هایی است که نرخ بیکاری بالاتری دارند.

بابک دایی با بیان اینکه سهم استان فارس 3.1 درصد کل اعتبارات کشور است که حدود 843 میلیارد تومان است، افزود: 350 پروژه نیمه تمام در سطح استان داریم که پیشنهاد می‌شود اولویتمان را بگذاریم روی پروژه‌های نیمه‌تمام بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی و سمت ایجاد پروژه جدید نرویم.

وی با بیان اینکه دستورالعمل بند الف تبصره 18، 14 مرداد ماه سال جاری ابلاغ شده است، گفت: استفاده از منایع این تبصره تاکنون عملیاتی نشده است و تا آخر آذرماه وقت داریم که این اعتبار را جذب کنیم و اگر جذب نشود به استان‌های دیگر اختصاص می‌یابد.

دایی با بیان اینکه کسب و کارهای خانگی، واحدهای تولیدی خرد، کوچک، متوسط و بزرگ و شرکت دانش‌بنیان و واحدهای تولیدی پیشران از این تسهیلات می‌توانند استفاده کنند، گفت: سال گذشته نیز سهم فارس از این اعتبارات 3.2 دهم بوده که 243 میلیارد تومان جذب کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها