خبرهای داغ:
نصراللهی:

مدیریت بحران در کشور نیازمند یک بازسازی انقلابی است/ رویکرد ما در برابر بحران‌ها باید پیشگیرانه باشد

استاد دانشگاه و فعال در عرصه مدیریت بحران گفت: حضور مردم و دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف مانند بسیج سپاه ارتش برای خدمت رسانی به مردم در شرایط بحرانی یک ظرفیت عظیم است که باید از آن به درستی استفاده شود.
کد خبر: ۹۳۷۵۳۵۸
|
۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
به گزارش خبرنگار بسیج، دکتر اکبر نصراللهی استاد دانشگاه و فعال در عرصه مدیریت بحران در گفتگویی پیرامون وضعیت کشور در مدیریت بحران با بیان اینکه همه کشور‌ها در معرض بحران قرار دارند و در کشور ما ایران نیز از این امر مستثنا نیست، گفت: متاسفانه وضعیت کشور ما در خصوص بحران خوب نیست و از حدود ۵۵ بلایای طبیعی که در سطح جهان رخ می‌دهد حدود ۳۳ بلایا در کشور ما اتفاق می‌افتد و کشور ما به لحاظ طبیعی مستعد بحران است و از لحاظ تنوع در بحران در رده پنجم و در میزان بحران در رده نهم کشور‌ها جهان قرار داریم.

وی ادامه داد: کشور ما با توجه به اینکه یک درصد جمعیت جهان را دارد، اما متاسفانه بیش از ۶ درصد تلفات جهان را به خود اختصاص داده است و این موضوع می‌طلبد که مدیران توجهی بیشتری برای مقابله با بحران‌ها داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها و نهاد‌ها در سطح کشور ما مسئول مقابله با بحران‌ها هستند افزود: تفکیک اینکه بگوییم تنها یک بخش و یک سازمان مسئولیت مقابله با بحران‌ها را دارد اشتباه بزرگی است و همه مسئولین و سازمان‌ها و نهاد‌ها باید برای مقابله با بحران و کاهش تلفات و خطرات بحران‌ها اقدام کنند.

نصراللهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران کشور مسئولیت مواجهه با بحران‌ها را دارد و باید همه دستگاه‌ها را در این امر مدیریت و هدایت کند افزود: رسانه‌ها نیز نقش بسیار مهمی در مدیریت بحران و افزایش سطح تاب آوری کشور در برابر بحران‌ها بر عهده دارد متاسفانه از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای ارتقای فرهنگ و سطح آموزش و افزایش آگاهی مردم به صورت کامل استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: آخرین قانون مدیریت بحران کشور در سال ۹۸ توسط مجلس تصویب و توسط دولت ابلاغ شده است، اما متاسفانه جلسه شورای مدیریت بحران که ریاست آن برعهده ریاست جمهوری است در این سال‌ها تشکیل نشده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول در حوزه مدیریت بحران از وظایف خود را به خوبی خبر ندارند گفت: مثلاً در ابر بحران کرونا سازمان پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران کشور به عضویت ستاد ملی مقابله با کرونا در نیامده‌اند و همچنین به خوبی نتوانستند پیش از ورود کرونا به کشور پیش بینی‌های لازم را انجام و آگاهی‌های لازم را بدهند همچنین در زمان مسئولیت آقای روحانی سازمان پدافند غیرعامل به عضویت ستاد ملی با مقابله با کرونا در نیامد البته آقای رئیسی در روز‌های اخیر حکم‌هایی برای حضور سازمان پدافند غیر عامل در جلسات و عضویت آن داده‌اند.

نصراللهی با اشاره به عدم توجه به مسئولیت‌های سازمان مدیریت بحران سازمان پدافند غیرعامل که وظیفه پیش بینی حوادث و بحران‌ها و افزایش توان تاب‌آوری کشور برای مقابله با بحران‌ها را برعهده دارند گفت: این مسائل نشان می‌دهد در هیچ جایی کشور نسبت به سازمان مدیریت بحران حساسیت وجود ندارد و نسبت به تغییر و تحولات آن نیز توجه و حساسیتی نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به مدیریت ضعیف در ستاد مدیریت بحران کشور گفت: متاسفانه در چند دولت اخیر توجهی به ستاد مدیریت بحران نشده است و افرادی که غیرمتخصص بوده‌اند در این عرصه‌ها به کار گرفته شده‌اند.

نصراللهی تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران اگر می‌خواهد مشکلات را کاهش دهد باید از ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده کند و در جلسات هفتگی و ماهانه با رسانه‌ها از این ظرفیت برای آگاهی جامعه استفاده کند اگر از ظرفیت‌های رسانه‌ها برای آگاهی مردم استفاده شود از تلف شدن جان بسیاری از افراد جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه آقای نجار رئیس ستاد مدیریت بحران اهمیت این ستاد را به درستی در نیافته‌اند. سیاست‌ها و تدابیر لازم در سازمان مدیریت بحران دیده نمی‌شود و می‌بینیم که با بارش یک برف یا باران شهر‌های ما دچار مشکل می‌شود.

این استاد دانشگاه ستاد مدیریت بحران را نخ تسبیح مدیریت بحران در کشور دانست و گفت: باید مسئولان ستاد مدیریت بحران به این سوال پاسخ دهند که چرا تدابیر لازم برای پیش بینی حوادث و ایجاد ظرفیت‌ها برای ارتقاء تاب آوری کشور در برابر بحران‌ها دیده نشده است. متاسفانه با نگاه به اشتباهات رخ داده در حوادث و بحران‌های مختلف می‌بینیم که در همه این بحران‌ها اشتباهاتی که رخ داده مشابه بوده‌اند و مسئولین درسی از این اتفاقات نگرفتند.

نصراللهی ادامه داد: حضور مردم و دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف مانند بسیج سپاه ارتش برای خدمت رسانی به مردم در شرایط بحرانی یک ظرفیت عظیم است که باید از آن به درستی استفاده شود، اما سازمان مدیریت بحران نتوانسته است به درستی این ظرفیت‌ها را مدیریت کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بحث آموزش باید از مدارس و دانشگاه‌ها آغاز شود گفت: دروس ویژه باید در مقاطع مختلف تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان تدوین شود تا این عزیزان با ابعاد مختلف بحران‌ها و راه‌های چگونگی مقابله و پیشگیری از آنها آشنا شود واقعاً همانگونه که مقام معظم رهبری در حکم ریاست جمهوری آقای رئیسی تاکید داشتند یک بازسازی انقلابی در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه مدیریت بحران در کشور باید انجام شود.

وی بدنه کارشناسی سازمان مدیریت کشور را بدنه های تحصیل کرده و با تجربه دانست و گفت: اما رویکرد و نوع مدیریت که درس ستاد مدیریت بحران کشور وجود دارد سنتی است.

این استاد دانشگاه حساس بودن جامعه و آماده کردن مردم و استفاده از ظرفیت کامل رسانه‌ای را برای افزایش تاب آوری کشور در مقابل بحران‌ها امر بسیار مهم و حیاتی دانست و گفت: متاسفانه مدیریت فعلی سازمان مدیریت بحران از این ظرفیت‌ها استفاده نکرده و خبرهای سیل و زلزله را با تأخیر چندین ساعته در سایت خود منتشر می‌کنند در صورتی که آنها رسانه مرجع هستند و اعلام می‌کنند اخبار را از منابع رسمی دنبال کنید اما خودشان به این اصل پایبند نیستند.

نصراللهی با اشاره به بحران‌های مختلفی که در کشور ما از جمله سیل زلزله کنش‌های کارگری بحران‌های مدیریتی و … گفت: من معتقدم که می‌شود بحران‌ها را پیش بینی کرد و آمادگی‌های لازم را برای این بحران‌ها فراهم کرد برای موفقیت در این عرصه باید بخش‌های مختلف این نوع نگرش و رویکرد خود را نسبت به بحران‌ها تغییر دهیم و با مدیریت و نگاه فعلی نمی‌توان بحران‌های را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: مشکلات متعددی در ستاد مدیریت بحران کشور وجود دارد این مشکلات در قوانین و ساختار نیست بلکه در مدیریت و مدیران است و حتی از ظرفیت‌های کارشناسی موجود در این سازمان استفاده درستی نمی‌شود رئیس فعلی ستاد مدیریت بحران خود را عقل کل می‌داند و رویکرد انفعالی و موجب شده وضعیت کشور به این حالت بیفتد.

نصراللهی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد ما باید در برابر بحران‌ها رویکرد پیشگیرانه باشد و بدانیم همه هزینه‌هایی که در بخش پیشگیری می‌کنیم به نوعی سرمایه‌گذاری است که می‌تواند ما را در آینده از خطرها و مشکلات فراوان ایمن کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها