خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم مطرح کرد:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم با بیان اینکه در دوران کرونا ۲۰ هزار میلیارد ریال خسارت به حوزه گردشگری قم وارد شد، گفت: چهار هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی نیز به دلیلی تعطیلی این بخش از بین رفته است.
کد خبر: ۹۳۸۲۶۰۲
|
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم،علیرضا ارجمندی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران، اظهار داشت: در حال حاضر با واکسیناسیونی که انجام شده، رونق‌های نسبی را در حوزه اقامتی بویژه حوزه‌های بین راهی شاهد هستیم، و امیدواریم با رفع محدودیت‌ها جهش خوبی را در این زمینه داشته باشیم.

مدیرکل میراث قم با اشاره به حمایت‌های تسهیلاتی صورت گرفته از بخش گردشگری استان در دوران کرونا، خاطرنشان کرد: در نیمه نخست سال جاری، ۱۴۳ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۳۰ میلیارد ریال ارائه، و سعی شده که از هزار و ۶۶۸ اشتغال نیز حمایت صورت گیرد.

وی اضافه کرد: کل درخواست صورت گرفته برای تسهیلات ۱۶۰ میلیارد ریال بوده که ۳۰ میلیارد ریال باقیمانده نیز تلاش می‌شود که به‌زودی پرداخت شود.

ارجمندی امهال پرداخت هزینه‌های آب و برق و گاز و همچنین معافیت مالیاتی را از دیگر حمایت‌های صورت گرفته از حوزه گردشگری استان دانست، و گفت: با کمک دستگاه‌های مختلف به خوبی توانستیم در حد وضعیت و مقدورات موجود، از گردشگری استان پشتیانی کنیم، هر چند خسارت‌هایی که به سرمایه‌گذاران وارد شده بیش از این است.

وی در ادامه ظرفیت استان در بخش گردشگری سلامت را نیز مورد توجه قرار داد و بیان داشت: کارگروه گردشگری سلامت با حضور دستگاه‌های مرتبط و همچنین آژانس‌های مسافرتی که در این زمینه فعال هستند، چند جلسه تشکیل شده است.

وی در ادامه تعداد این آژانس‌ها را هشت مورد ذکر کرد، و یادآور شد: در حوزه درمان ناباروری، گردشگران خارجی زیادی در قم حضور پیدا می‌کنند، و به زودی با یک انتخاباتی که انجام می‌دهیم، یک انجمن حرفه‌ای سلامت شکل خواهد گرفت، و ما به دنبال این هستیم که برخی سوءاستفاده‌هایی که از زائران و گردشگران سلامت می‌شود، پایان پیدا کند و امنیت خدمات ایجاد شود، و در این خصوص نیز یک اپلیکیشن تهیه شده که رونمایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی قم در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه این استان دارای ۹۸ دفتر خدمات مسافرتی است، افزود: ۳۶ هتل، ۲۶ هتل آپارتمان، ۷۴ مهمان پذیر، ۱۰۸ خانه مسافر، ۵۹ واحد پذیرایی بین راهی، ۱۵ سفره‌خانه، ۲۶ مجتمع گردشگری و خدماتی، سه مرکز تفریحی و سرگرمی و ۲ مرکز نمونه گردشگری فعال نیز در استان وجود دارد.

ارجمندی افزود: در مجموع ۴۴۷ تاسیسات گردشگری در قم فعالیت می‌کند، ولی آن چیزی که نیاز داریم، سرمایه گذاری می‌باشد.

وی با اشاره به صدور ۲۴ موافقت‌نامه اصولی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری قم در نیمه نخست امسال، یادآور شد: حجم این مقدار سرمایه‌گذاری ۹ هزار میلیارد ریال است، که در صورت به بهره‌برداری رسیدن، موجب ایجاد ۵۶۰ اشتغال خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به باطل کردن مجوز سه منطقه نمونه گردشگری استان به دلیل فعالیت نداشتن سرمایه گذاران، گفت: ۲ منطقه نمونه گردشگری استان در حال بهره‌برداری است و فراخوان سرمایه‌گذاری در هفت منطقه نمونه گردشگری استان نیز به زودی اعلام می‌شود.

مدیرکل گردشگری قم همچنین با یادآوری اینکه یکی از تعهد‌های دولت به بخش گردشگری تامین زیرساخت است، بیان کرد: تامین زیرساخت‌های گردشگری قم نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال است، مذاکره‌های را انجام دادیم و امیدواریم، درصد خوبی از این مبلغ را جذب و زیرساخت‌های برخی از تاسیسات گردشگری استان را ایجاد کنیم.

وی ارائه تسهیلات به زیرساخت‌های گردشگری را از وظایف دولت دانست، و گفت: امسال ۲۵ فقره تسهیلات به ارزش ۷۸۰ میلیارد ریال را به بانک‌های عامل معرفی کردیم، تاکنون ۸۷ میلیارد ریال این تسهیلات پرداخت شده، بر اساس سایت صمت، قم در بحث دریافت تسهیلات گردشگری نخستین رتبه کشور را دارد.

وی در ادامه افزود: اداره‌کل میراث فرهنگی قم با کمک استانداری موفق شد، به هفت تاسیسات گردشگری در حال احداث استان، ۲۱ میلیارد ریال یارانه پرداخت نماید.

ارجمندی گفت: بین ۴ تا ۶ درصد از تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد گردشگری، به صورت یارانه به عنوان مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به سرمایه‌گذاران داده می‌شود.

وی طرح‌های شاخص گردشگری در حال احداث استان را ۵۳ مورد برشمرد، و افزود: ارزش این تعداد طرح بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال است.

مدیرکل میراث قم در بخشی از سخنان خود عملکرد این اداره کل در حوزه صنایع دستی را نیز مورد توجه قرار داد، و گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۱۸۹ مجوز صنایع دستی صادر شد که شامل مجوز‌های انفرادی و کارگاه‌های خانگی، کارت شناسایی و مجوز‌های تولید کارگاهی می‌باشد.

ارجمندی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم، در صنایع دستی با تسهیلات ارزان قیمت، هنرمندان این حوزه را حمایت کنیم.

وی یادآور شد: بر خلاف گردشگری، صنایع دستی یک حُسنی که دارد این است که تنها با ۵۰۰ میلیون ریال یک اشتغال پایدار ایجاد می‌شود، امسال ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت درخواست نمودیم، و آخرین رقمی نیز که مصوب کردیم، یک میلیارد ریال است که امیدواریم حداکثر کسانی که نیاز دارند، از وام‌های با نرخ ۶ درصد استفاده کنند.

وی با اشاره به ثبت ملی انگشتر قم، ظرفیت استان در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را مورد توجه قرار داد، و گفت: کمیته سیاستگذاری شهر ملی انگشتر استان با حضور مقام‌های دولتی و بخش خصوصی و دستگاه‌های مرتبط به ریاست استاندار و نایب رئیسی معاون استاندار تشکیل شد.

ارجمندی نبودن مکانی برای عرضه محصول‌های صنایع دستی را از جمله مشکل‌های فعالان صنایع دستی استان خواند، و گفت: ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی موقت و دائم، اصلی‌ترین هدف گذاری میراث فرهنگی برای صنایع دستی است، چرا که با رفع شدن مشکل بازار، همه مشکل‌های صنایع دستی برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بازار شمسه شهرداری قم در نزدیکی حرم حضرت معصومه (س) یکی از بهترین مکان‌ها برای صنایع دستی استان است، گفت: این بازار دارای بیش از ۳۰۰ مغازه است، و بخش خصوصی نیز ۳۰۰ متقاضی را شناسایی کرده که برای در اختیار گرفتن این تعداد مغازه آمادگی دارند.

ارجمندی با بیان اینکه آخرین جلسه برای این اقدام به ریاست معاون استاندار برگزار شد، افزود: امیدواریم، طبقه منفی ۲ بازار مذکور به صنایع دستی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی تحت عنوان انگشتر اختصاص پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد و باید آن را حل کنیم، وام ۱۸ درصدی است که بانک شهر می‌خواهد، به متقاضیان بدهد، و آن‌ها خواستار سوبسید ۵ یا ۶ درصد بر روی این وام هستند.

وی تصریح کرد: ما دنبال تامین این سوبسید از منابع استانی هستیم، که در این صورت این اتفاق خوب رقم خواهد خورد، و بازار مذکور به عنوان یک بازار مناسب برای انگشتر، سنگ‌های قیمتی، نیمه قیمتی و زیورآلات که معادن آن هم در استان است، خواهد بود.

ارجمندی ادامه داد: نرخ بهره‌وری از معادن، بالای هزار درصد است و فروش کالا‌هایی که محصول استخراج معدن است، نیز ارزش افزوده بالایی برای استان دارد.

وی با بیان اینکه بازار کهنه قم نیز به عنوان یکی از مکان‌های مورد نظر برای عرضه صنایع دستی استان است، گفت: امیدواریم با کمک منابع استانی و بخش خصوصی بتوانیم، تا ۲ یا ۳ سال آینده بازار کهنه را به یک مکان زنده، پرنشاط و محلی برای تفرج و خرید تبدیل کنیم.

مدیرکل میراث قم با یادآوری اینکه گنبد سبز نیز طی چهار ماه گذشته با همکاری شهرداری راه‌اندازی شد، گفت: در این مکان یک بازار موقت در حال ایجاد شدن است، که می‌تواند محل خوبی برای فروش صنایع دستی باشد.

وی افزود: از بخش‌ها و شهرستان‌های قم نیز خواستیم، اگر در حوزه بازار طرحی دارند، ارائه دهند تا در شهرستان‌های استان هم بتوانیم بازار‌های صنایع دستی را ایجاد کنیم، اگر چند قطب بازاری در حوزه صنایع دستی شکل بگیرد، شاهد رونق صنایع دستی خواهیم بود.

ارجمندی همچنین با اشاره به عملکرد حوزه میراث فرهنگی استان در نیمه نخست امسال از تخصیص ۱۵ میلیارد ریال اعتبار مرمتی خبر داد، و گفت: با توجه به آثار ثبتی استان این مبلغ خیلی ناچیز است، رویکرد ما این است که بخش خصوصی به امر مرمت و بازسازی آثار تاریخی استان ورود پیدا کند.

وی تاکید کرد: خیلی از تاسیسات میراثی استان به بخش خصوصی واگذار شده، و با توجه به تجربه سایر استان‌های کشور، این بهترین راه برای احیای آثار باستانی به شمار می‌آید.

ارجمندی با اشاره به معضل عدم مالکیت دولت در مورد آثار تاریخی قم، تصریح: اکنون تمام کاروانسرا‌های استان آماده واگذاری به بخش خصوصی است، ولی، چون سند آن در اختیار دولت نیست، این اقدام با مشکل مواجه است.

وی افزود: در صورت حل مشکل سند، خیلی از خانه‌های تاریخی قم آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال تشکیل پرونده جهانی کاروانسرای دیرگچین هستیم، از بازدید اخیر نماینده یونسکو از این مکان تاریخی استان خبر داد، و گفت: به زودی ثبت جهانی این بنا را جشن خواهیم گرفت، در حال حاضر رویکرد بسیار خوبی در حوزه میراثی استان وجود دارد، و امیدواریم با حمایت‌های اعتباری مسئولان استانی و ملی و همچنین ورود بخش خصوصی بتوانیم، خیلی از مسائل خانه‌های تاریخی را حل کنیم و این مکان‌ها را احیا نماییم.

وی تعداد آثار تاریخی قم را ۱۵ هزار مورد دانست، و گفت: به زودی مخزن آثار تاریخی قم افتتاح، و آثار تاریخی استان در آن جاسازی و چیدمان خواهد شد.

ارجمندی با اشاره به اینکه ۱۲۱ اثر منقول، غیر منقول، معنوی و طبیعی تاریخی قم را آماده ثبت ملی داریم، گفت: سایت قلی درویش یکی از این آثار است که امیدواریم، مانند گنبد سبز با همکاری شهردای به سایت موزه تبدیل شود.

وی از خانه تاریخی ملاصدرا به عنوان یکی از بینظیرترین خانه‌های تاریخی کشور یاد کرد، و با اشاره به ظرفیت این مکان برای تبدیل شدن به یک مرکز فرهنگی فاخر، بیان کرد: در حال حاضر این آمادگی وجود دارد، که با همکاری شهرداری کهک حول محور این خانه تاریخی فعالیت‌های فرهنگی را در سطح بین‌المللی داشته باشیم.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات